MV Agusta: the saga continues…

Na een jaar te balanceren op de rand van de afgrond, lijkt het erop dat MV Agusta gered is.

Het Italiaanse merk MV Agusta is er eentje met een hoogst merkwaardige geschiedenis. De CEO Giovanni Castiglioni heeft zijn familiebedrijf al verschillende keren verkocht om het vervolgens – na de nodige investeringen en kapitaalsinjecties van andere spelers, o.a. Harley-Davidson – weer op te kopen. Sinds twee jaar was de performance-afdeling van Mercedes-Benz, AMG,  betrokken bij MV, maar nadat ook zij aangaven dat ze niet verder in het Italiaanse merk wilden investeren, leek een nieuw faillissement onafwendbaar.

Zeker nadat de Italiaanse financiële inspectie ontdekte dat MV Agusta de pensioengelden van haar arbeiders gebruikte om uitstaande leningen aan onderdelenleveranciers af te betalen, zag het er niet goed uit. Daarbij kwam nog het nieuws dat Giovanni Castiglioni werd onderzocht voor belastingsfraude. In totaal had het bedrijf zo’n 50 miljoen euro aan schuld uitstaan.

Zou de kat met negen levens finaal aan haar einde komen?

Een goedgevulde stand op de EICMA met enkele nieuwe modellen wees op het tegendeel, en gisteren kregen we het nieuws dat MV Agusta een nieuwe investeerder gevonden heeft.

Black Ocean is de naam van de investeerdersgroep die het Italiaanse merk een nieuwe kans wil geven. Deze groep is onder andere de eigenaar van een privé-jet charter maatschappij die voornamelijk in de V.S en Europa werk, maar ook een sterke aanwezigheid heeft in Rusland met o.a. een Russische CEO Timur Sardarov. Russische investeringen zijn trouwens niet vreemd bij MV Agusta, eerder werkte het team al nauw samen met Alexander Yakhnich, de man achter MV’s supersport raceteam.

Of de samenwerking met Black Ocean meteen de uitstap van AMG betekent, is niet geweten en verdere details over de grootte van de investering zijn nog onbekend. Castiglioni liet wel weten dat MV Agusta de productie zal terugbrengen tot maximaal 9.000 units in 2017 en dat het merk zich opnieuw zal toespitsen op het super-premium segment. De jaren waarin het MV-gamma stevig uitbreidde (en de prijskaartjes iets voordeliger werden), lijken dus achter de rug.