Er zijn leugens, grove leugen en statistieken. In de laatste categorie kijken we maandelijks uit naar de inschrijvingscijfers van Febiac die – mits enige kennis van de sector – een grof beeld schetsen van de Belgische motormarkt.
Het persbericht van sectororganisatie Febiac windt er geen doekjes om: “Na een werkelijk uitzonderlijk jaar 2020 begint de motorbranche het jaar 2021 – dat ook het in voege treden van de Euro-5 norm voor motoren inluidt – met een terugval met 39,7% van hun in-schrijvingsresultaten. Maar net zoals voor de automarkt zijn nog enkele maanden geduld nodig alvorens te kunnen inschatten wat het niet kunnen doorgaan van de Brussels Motor Show voor de inschrijvingsresultaten betekent.”
Kort samengevat: niet alleen zijn we de dupe van het afgelaste Autosalon, ook de extra Euro4-inschrijvingen van 2020 zorgen voor een heel vertekend beeld in januari 2021. Pluspunt is dan weer wel dat de cijfers zo vertekend zijn, dat we de rest van het jaar vermoedelijk een positieve evolutie zien. Oh ironie.
Bij de merken noteren we naast opvallende sterke prestaties van de 125cc- en scootermerken ook Royal Enfield, maar da’s niets in vergelijking met de terugval bij pakweg Yamaha (met -89%! buiten de top-10 en uitzonderlijk laat met salonacties) of Harley-Davidson (Hoezo salonvoordeel? -76%). Wat verwacht je dan ook als het merendeel van de nieuwe modellen bij quasi alle merken nog niet beschikbaar zijn…
Heel verwonderlijk zijn deze cijfers niet en zoals het Febiac persbericht reeds aanhaalt, zullen we pas in het najaar een zicht hebben op de evolutie van de Belgische motormarkt. To be continued.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd