Motormarkt blijft stabiel in 2020

Zorgde de coronacrisis ervoor dat we en masse gingen motorrijden, net zoals iedereen op de (elektrische) fiets kroop? Helaas niet, al kunnen we wel stellen dat de motormarkt stabiel bleef in rampjaar 2020 – er was zelfs een lichte groei met dank aan de imminente Euro5-norm. Een flink contrast met de autosector die op 1 jaar tijd met 21 procent inkrimpt.


In december 2020 perste de motormarkt er zo maar eventjes een groei van 93% uit die we quasi volledig mogen toeschrijven aan Europa. Euro4-voertuigen mogen volgend jaar niet meer ingeschreven worden, dus verwacht je binnenkort bij sommige dealers maar aan koopjes. Vooral de KTMHusqvarna groep zette in december opvallend veel motorfietsen op kenteken (+311 KTM, + 47 Husq.) en ook Piaggio en CFMoto lieten wel verdacht sterke cijfers optekenen in de decembermaand.

(klik om te vergroten)

Grote merken blijven stabiel, behalve Honda (-16%)

Het volstond niet om de top-4 qua verkochte aantallen voor 2020 door elkaar te schudden. Daar staat BMW op 1 (3.230 ex., -2,2%), voor Yamaha (3.222 ex., +4,6) en Honda (2.483 ex., -16,1%)), met Kawasaki als sterke vierde (2.099 ex., -4,2%). Of ze bij de ‘klassieke’ motormerken helemaal tevreden zijn, blijft maar de vraag, want binnen de top-10 tekenen de meeste spelers -beperkt – verlies op. Vooral bij Honda – goed voor 16 procent verlies – komen de cijfers hard binnen.

Breder aanbod, bredere markt

Kijken we even naar de top-10 zonder ‘Euro5-inschrijvingen’, dan tekent iedereen een beperkt verlies op. Dit wordt voor de globale verkoopcijfers opgevangen door de sterke prestaties van enkele outsiders in de top-20, al wordt het daar ook weer moeilijker om de impact van de Euro5-norm in te schatten.

Weinig cc’s, grote aantallen

Wat we wel met enige zekerheid mogen zeggen, is dat het belang van de 125cc motorfietsen voor de Belgische markt niet overschat kan worden. Orcal, Mondial, Archive, Bullit, Neco, Mash, Brixton, en Peugeot zijn maar enkele merken die het moeten hebben van hun 50-125cc gamma en dan spreken we nog niet over de 125cc’s van de merken met een uitgebreid gamma. Tel daarbij nog de elektrische scooters van Niu en Supersoco, en je begrijpt dat lichte tweewielers nog een grootse toekomst hebben.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd