Hoewel de GS het populaire broertje blijft, is de RT veruit de betere keuze voor asfaltrijders.

Motormarkt België 2021: -1,8%, groeiende tweedehandsmarkt

Na een hausse voor motorfietsen in 2020 kwam er in 2021 een kleine marktcorrectie. Als we de cijfers van Traxio en Febiac erbij nemen, dan zien we dat we het jaar nipt met verlies (-1,8%) afsluiten door een mindere decembermaand (-56,6% t.o.v. 2020). Hiermee zit de markt voor nieuwe motoren weer ongeveer op het peil van 2019 en blijven we al bij al een positieve evolutie zien.

Het loopt dus nog niet zo’n vaart als bij de elektrische fietsen en speedpedelecs, al blijft de motorfiets populair als mobiliteitsalternatief en vrijetijdsbesteding. Wanneer we de cijfers van de tweedehandsmarkt erbij nemen, zien we een mooie groei van 6,6 procent, en dat ten opzichte van al een heel sterk jaar 2020.

Nemen we de inschrijvingscijfers van Febiac erbij, dan zien we usual suspects BMW, Honda en Yamaha wederom op de podiumplekken. Een mooie vierde plek is er voor Kawasaki, gevolgd door Piaggio, KTM, Triumph, Harley-Davidson, Ducati en SYM sluit de top-10 af. Voor wie het zich afvraagt: Zero Motorcycles is deze maand hekkensluiter met 1 verkochte motorfiets.

De cijfers van Traxio maken ook het onderscheid op basis van cilinderinhoud, waarbij we zien dat BMW veruit de koploper is bij de zware motoren terwijl Honda, Yamaha en Piaggio elks een kleine 1.000 125cc’s verkopen.

Met in totaal 25.422 nieuwe motoren op de weg, blijft de motorfiets dus een onmisbaar deel van ons mobiliteitslandschap. Nu de keuring bij verkoop of ongeval op de planning staat voor 2023, zijn we erg benieuwd om te zien hoe de markt zal evolueren in 2022. Eén ding is zeker: aan het uitgebreide marktaanbod en de kwaliteit van de nieuwe motorfietsen zal het niet liggen…