De MotoGP gaat vanaf 2024 overschakelen op duurzamere brandstof. Tegen 2027 wil het kampioenschap de overstap maken naar 100% biologische of synthetische brandstof – dus niét fossiel. Met andere woorden: de snelste motoren ooit gaan misschien rijden op het bio-goedje waarvoor iedereen ons waarschuwde toen Loodvrij 95 aangelengd werd met 10% ervan.
MotoGP organisator Dorna geeft aan dat er jaarlijks zo’n 60 miljoen units motorfietsen verkocht worden en dat er zo’n 2 miljard rondrijden. In vele landen – niét in de Benelux – heerst er een cultuur van tweewielers die een vitale rol spelen in de huidige klimaatcrisis. Om op zoek te gaan naar een schonere, veiligere, milieuvriendelijker alternatief, wil Dorna ook haar steentje bijdragen.
Als globale sport, heeft het FIM Grand Prix wereldkampioenschap een voorbeeldfunctie. De racerij is bovenal een laboratorium voor vernieuwing en daarbij hoort anno 2021 dus ook de ontwikkeling van duurzame brandstoffen. Tegen 2024 zullen de piloten daarom overstappen op 40% niet-fossiele brandstof, waarna we in 2027 de complete omschakeling zien. Alle fabrieksteams en hun brandstofleveranciers zullen vanzelfsprekend meewerken in dit proces.
Terwijl Jorge Viegas (FIM President) en Carmelo Ezpeleta (CEO Dorna Sports) beide nog meldden hoe trots ze zijn op dit proces dat opgestart werd in onderhandeling met de oliemaatschappijen, vroegen critici natuurlijk meteen hoe het zit met de verdere ecologische voetafdruk van het MotoGP-circus dat jaarlijks de wereld rondtrekt in talloze vliegtuigen met containers op boten en ga zo maar door. Volgens een studie uit de Formule 1 blijkt dat slechts 0,7 procent van alle Co2 geproduceerd wordt door de verbrande brandstof uit de races zelf. Bijna 50% van de uitstoot is afkomstig van transport en het is belangrijk om te melden dat deze studie geen inschatting maakte van de verplaatsingen van de fans…