2022: Nieuwe Ducati Panigale V4

Ducati steekt haar dikste superbike nog eens in het nieuw: De Panigale V4 en V4 S worden compleet vernieuwd voor 2022. Aerodynamica, motor, rijwielgedeelte, geometrie, zitcomfort, elektronica…alles werd weer wat meer gepolijst om de ultieme Ducati racer te bekomen.

Om te beginnen werden de winglets aangepast voor nog meer downforce aan hoge snelheden en stabiliteit bij het remmen. Voortaan krijg je 37kg extra druk op je voorwiel bij 300km/u en tegelijkertijd werd het aeropakket compacter. Ze werken ook samen met de nieuwe koelsleuven onderaan de kuipen om de motortemperatuur constant lager te houden – geen onbesproken pijnpuntje bij de PaniV4.

Wat betreft het zitcomfort waren er ook redelijk wat aanpassingen aan o.a. de vorm van de tank en het zadel, terwijl de zadelovertrek ook een stukje groffer werd voor meer grip.

Het motorblok blijft een 1103cc Desmosedici Stradale, maar dan met een betere gasrespons en vooral: meer power. Dankzij een dikkere uitlaat, nieuwe mapping en andere oliepomp levert de Duc nu 218pk bij 14.500 toeren oftewel 2 en half paardje meer dan het vorige model. Het koppel bleef gelijk: 124Nm bij 9.500 rpm.

De opvallendste wijziging aan de motor is de versnellingsbak die een langere eerste, tweede en zesde versnelling kreeg – om nog meer overeen te stemmen met de WSBK motor. De eerste werd 11,6 procent langer en daarmee kan je je rijbewijs dus al gemakkelijk kwijtspelen zonder op te schakelen naar 2. Wel meer plezier op lange circuits uiteraard.

Het opvallendste is misschien nog wel dat Ducati ook een FULL power mode voorziet op de standaard motor waarbij je de ongelimiteerde 218 paardjes naar het achterwiel jaagt. Enkel in eerste is er een vorm van tractiecontrole, anders wordt het onberijdbaar volgens Michele Pirro die op Misano ook een halve seconde (!) sneller was dan met het vorige model. Als een MotoGP-testrijder zo’n resultaat boekt, wilt dat toch iets zeggen…

As usual beschikt de gewone V4 over een Showa BPF vork en Sachs achterschokbreker terwijl de ‘S’ de hele elektronische semi-actieve Öhlins winkel meekrijgt. Dat spul werd trouwens ook vernieuwd, voortaan is het een NPX 25/30 vork, achteraan blijft het een TTX36.

Het prijskaartje? Da’s nog effe afwachten. Maar als je het moet vragen…