Dit weekend gaat in Thailand het nieuwe MotoGP seizoen van start. Kersvers wereldkampioen Martin zal er sowieso niet aan de start staan na een gebroken pols, hand en hiel tijdens training. Een fikse streep door de rekening van Aprilia, al staan de meeste ogen uiteraard gericht op de Ducati’s die al enkele seizoenen domineren en waar Marc Marquez dit jaar aan start komt naast Francesco Bagnaia. We overlopen rijder per rijder en team per team de verwachtingen voor komend seizoen.
*De kampioenen:
Dit seizoen zullen er niet minder dan 5 (voormalige) MotoGP wereldkampioenen aan de start staan:
Hoe hoog de kansen van de Madrileen zijn valt nog even af te wachten. De Aprilia leek eind vorig jaar al mee te kunnen met de snelsten en ook tijdens de tests waren de geluiden en tijden positief. De voorbereidingen van Martin zijn daarentegen helemaal in het water gevallen. Op de eerste testdag in Sepang zorgde een highsider voor een gebroken rechter hand en voet, enkele dagen geleden kwam daar bij een training opnieuw een crash bovenop die voor nieuwe breuken in het linker hand en voet zorgde. Hoewel hij dus met een relatief grote achterstand moet beginnen (niet getest op de nieuwe motor, een stevige fysieke revalidatie en 0 punten voor het eerste weekend) is het een lang seizoen en schrijven we hem niet af om toch mee te dingen voor de titel.
Hoewel Bagnaia tijdens de tests in Maleisië en Thailand meestal in de top 5 rond reed, zal het dit jaar opnieuw knokken worden aan de top. Niet in niet minst met z’n eigen teamgenoot, die al 6 keer de GP-titel won en dit jaar met gelijke wapens aan de start komt. Lukt het de 28-jarige uit Turijn dit jaar wél om de (vele) onbezonnen crashes van vorig jaar te vermijden? Heeft hij zich mentaal nog weten versterken en zal zijn agressie op de baan verbeterd zijn (iets waar bijvoorbeeld Martin of Marquez zich in het verleden sterker in toonden)? Dat hij ettelijke overwinningen zal behalen lijkt een zekerheid, of hij ook de eindoverwinning zal weten te behalen lijkt ons een minder zeker.
Of je nu fan bent van MM93 of niet, wat deze mens/freak op 2 wielen kan, dat kunnen er maar weinig. De arm lijkt volledig genezen, de machine tussen z’n benen is de beste op de grid en zijn honger om te winnen lijkt niet gekrompen. Ook de tijden die uit de tests naar boven kwamen zijn positief. Durven we al vooruit lopen op onszelf en zeggen dat hij 1 der grote kanshebbers is op de titel? Als u argumenten hiertegen hebt dan horen we die graag. Ook bij bookmakers staat hij met stip op 1 om het kampioenschap te winnen.
De Yamaha lijkt dit jaar opnieuw competitief te kunnen worden. Zowel in Thailand als Maleisië deed El Diablo het zeer behoorlijk, met stevige verbeteringen ten opzichte van de testtijden van vorig jaar. Als de 25-jarige Niçois deze trend weet verder te zetten zou hij met momenten wel eens als stoorzender voor de titelkandidaten kunnen fungeren. Als hij zich weet te kwalificeren met dezelfde rijstijl als in 2021 zou hij z’n kansen zeker kunnen vergroten, maar het is al weer even geleden dat we hem dit zagen doen. Een finale plek in de top 5 zou een mooie prestatie zijn.
Technisch gezien blijft Honda de minst performante motor op de grid. Als de 2 grootste problemen van je motor grip en topsnelheid zijn, dan weet je dat het nog zweten zal worden. Ondanks een paar positieve geluiden (‘slechts’ een halve seconde trager dan de snelste op dag 1 van de Buriram test) blijft de Honda weinig competitief. Zal Mir dit jaar wél meer dan de helft van de races weten uit te rijden? Of zal het fabrieksteam dit jaar opnieuw op punten geklopt worden door het satelliet team van LCR? Als we zagen hoe Johann Zarco het vorige seizoen wist af te sluiten, gaan we daar alvast onze hand niet voor in het vuur steken.
*De subtoppers
Maverick Viñales: Met Top Gun weet je nooit wat je zal krijgen. Deze mentaal eerder instabiele piloot kan z’n kop door enkele kleine tegenslagen helemaal laten hangen, waardoor niets meer lukt. Denk gerust terug aan het rampjaar 2021, met het ‘over-revving-incident’ en de switch naar Aprilia halfweg het seizoen. Voelt hij zich daarentegen goed, kan hij een geducht tegenstander zijn. Dat hij dit jaar op een KTM (Tech 3) zal starten (en dus een nieuwe motor moet leren beheersen) zal het er niet eenvoudiger op maken.
Marco Bezzecchi: Overgestapt van een Ducati op een Aprilia, de wereldkampioen als teamgenoot en zelf àlle tests in het voorseizoen doen: er bestaan minder uitdagende situaties om je seizoen mee te starten. De goedlachse Rossi-poulain loopt over van het talent, iets waar hij vorig seizoen al flitsen van liet zien. Hij lijkt z’n rijstijl snel afgestemd te hebben op de Appi met een 3e plek op de Thaise test. Zet hij deze vorm door kan hij wel eens stokjes in het hoenderhok gooien, maar dan zal hij z’n hoeveelheid crashes toch moeten weten te beperken, iets wat hem vorig seizoen te veel punten kostte.
Pedro Acosta: De charismatische 21-jarige Spanjaard werd met veel tamtam in de hoogste klasse onthaald. Na zijn spectaculaire doortocht in de Moto2 klasse zagen velen in hem een nieuwe Marquez, die in z’n rookie seizoen onmiddellijk alle records ging breken. Helaas bleek dit niet uit z’n puntentotaal, met een 6e plaats in de eindstand – nog steeds indrukwekkend voor een nieuwkomer in zo’n sterk deelnemersveld. Dat hij dit jaar op een fabrieks- KTM zit zou kunnen helpen, het woelige water waar het Beierse merk zich in bevindt kan dan weer voor afleiding zorgen.
Brad Binder: De Zuid-Afrikaanse Colgate posterboy wist zich vorig seizoen goed te weren vooraan en eindigde als ‘best of the rest’ op een finale 5e positie. Hij behoort tot de minderheid van piloten die bij hetzelfde merk blijven kamperen en zou zo wel eens een licht voordeel kunnen hebben, aangezien hij de motor al door en door kent. Een gebrek een podiums vorig jaar maakt dat hij in onze voorspelling opnieuw genoegen zal moeten nemen met ‘rijtje vervolledigen’, aangezien de concurrenten dit jaar van ongekend niveau zijn.
Enea Bastianini: Leek in ’24 met momenten zelfs titelkandidaat, bakken talent en honger. Moest de duimen leggen tegen Marquez in de strijd om het fabrieksstoeltje bij Ducati en werd zo gedwongen te verhuizen. Zal naast Viñales in het Tech 3 KTM team al z’n kennis en kunde in de strijd moeten gooien om in de buurt van de resultaten van vorig jaar te komen. Als hij z’n rijstijl snel kan laten klikken met de oranje Oostenrijkse motor, zou hij wel eens verrassend uit de hoek kunnen komen.
Franco Morbidelli: Ondertussen weeral 5 jaar geleden dat deze VR46 poulain z’n beste seizoen ooit reed met 5 podiums en 3 overwinningen. En dat was toen op de Petronas Yamaha. Dat hij dit jaar met de Ducati GP24 start (en niet de nieuwe GP25) is volgens hemzelf een voordeel; minder onbekende factoren zouden hem -zeker in de eerste races- een voordeel kunnen opleveren. Of dit voldoende is om op het podium te geraken is nog maar de vraag.
*De rest van de grid
Honda (HRC en LCR): Dat ze bij Honda op de sukkel zijn sinds (voor) het vertrek van MM93 was al duidelijk. Dat ze voor dit jaar als voornaamste verbetering ‘een upgrade van de aero’ aanhalen, belooft ook weinig goeds. Rookie Chantra zal het niet eenvoudig krijgen. Met racers als Marini, Mir en Zarco naast hem in de box zal hij dit jaar moeten gebruiken om te leren en hopen op enkele opvallende prestaties.
Trackhouse: Met Raul Fernandez in z’n 2e seizoen en Ai Ogura als rookie zal dit team moeten knokken voor elk punt. Hoewel Fernandez vorig jaar enkele keren mooi de neus aan het venster kwam steken, lukte het hem niet om potten te breken. Ook dit jaar verwachten we niet te veel vuurwerk van het Amerikaanse Aprilia satelliet team.
Pramac Yamaha: Samen zijn Miller en Oliveira goed voor 30 overwinningen in de MotoGP klasse. Beide toonden in het verleden al klassenflitsen, veel potten werden er helaas nog niet gebroken door deze heren. De nieuwe samenwerking tussen het Pramac team en Yamaha maakt dat dit team noch over de sterkste motor noch over de snelste piloten beschikt. Ze zullen moeten hopen op veel natte races, toch een specialiteit van beide coureurs. Een finale plek in de top 10 zou een knappe prestatie zijn.
Gresini Ducati: Dat dit een competitief team is, bewezen ze afgelopen seizoen- weliswaar geholpen door ene zekere Marc Marquez. Ook dit jaar kwamen ze zeer respectabel uit beide tests en de jongste van de 2 Marquez broertjes staat flink op eigen benen. Zijn rookie teamgenoot Fermin Aldeguer mag er de schoenen van MM93 gaan vullen, geen cadeau als je het ons vraagt.
MOTOGP KALENDER
Date | GP | Circuit | ||
---|---|---|---|---|
1 | 02-mar | Thailand | Chang International Circuit | |
2 | 16-mar | Rep. Argentina | Termas de Rio Hondo | |
3 | 30-mar | Americas | Circuit of The Americas | |
4 | 13-abr | Qatar | Lusail International Circuit | |
5 | 27-abr | Spain | Circuito de Jerez-Ángel Nieto | |
6 | 11-may | France | Le Mans | |
7 | 25-may | Great Britain | Silverstone Circuit | |
8 | 08-jun | Spain | MotorLand Aragon | |
9 | 22-jun | Italy | Autodromo Internazionale del Mugello | |
10 | 29-jun | The Netherlands | TT Circuit Assen | |
11 | 13-jul | Germany | Sachsenring | |
12 | 20-jul | Czech | Automotodrom Brno | |
13 | 17-ago | Austria | Red Bull Ring – Spielberg | |
14 | 24-ago | Hungary | Balaton Park Circuit | |
15 | 07-sep | Spain | Circuit de Barcelona-Catalunya | |
16 | 14-sep | San Marino | Misano World Circuit Marco Simoncelli | |
17 | 28-sep | Japan | Mobility Resort Motegi | |
18 | 05-oct | Indonesia | Pertamina Mandalika International Circuit | |
19 | 19-oct | Australia | Phillip Island | |
20 | 26-oct | Malaysia | Sepang International Circuit | |
21 | 09-nov | Portugal | Autódromo Internacional do Algarve | |
22 | 16-nov | Spain | Circuit Ricardo Tormo |
De seizoens opener gaat nu zaterdag (9h ’s ochtends Belgische tijd) van start in Thailand met een sprint race van 13 rondjes, zondag wordt de GP gereden over 26 rondjes (ook om 9h ’s ochtends). In België kan je alles volgen (in het Frans) via de gratis Auvio app.