CFMOTO klaar voor 750cc Next Generation supersport?

CFMOTO zette onlangs nog de middenklasse supersport markt op z’n kop met de 675 SR-R en nu duiken er al geruchten op van een 750cc. Die motor zou in tegenstelling tot de 675 geen driecilinder zijn, maar een viercilinder met om en bij de 110pk.


Als we de ontwikkeling van de Chinese merken bekijken, dan is het geen geheim dat CFMOTO er met kop en schouder bovenuit steekt. Ondanks de relatief nieuwe aanwezigheid van het merk op de Europese en Amerikaanse markt, maken ze in sneltempo producten die moeten concurreren met de Europese en Japanse merken. Met de 450MT bouwden ze de kleine Ténéré die Yamaha niet maakt, de 675 SR-R is het Chinese, budgetvriendelijke antwoord op Triumph’s Daytona 660 en naast de recent onthulde 800 MTX, willen ze nu ook de GSX-R 750 op de markt brengen die Suzuki al jarenlang niet meer in het Europese gamma heeft.

Of daar lijkt het toch op, want uit de homologatieaanvraag leren we dat het zou gaan om een viercilinder met 72mm boring, goed voor 749cc. Dat klinkt dus als een extra cilinder bij de 675cc motor, die mogelijks de cilinderkoppen zou delen – dat scheelt toch weer een stuk in ontwikkelingskost. Voorlopig wordt er gesproken van 110pk, wat niet geweldig indrukwekkend is als je weet dat de oude GSX-R er 148 afleverde aan de kruk. Maar dat was uiteraard in het pre-Euro5+ tijdperk en wie weet wat er met een iets vrijer ademende uitlaat en een ECU-flash mogelijk is. Sowieso eentje om in de gaten te houden voor volgend seizoen!