MotoGP 2023: Helft van de contracten ligt vast, Dovi out

MotoGP-seizoen 2022 lijkt wel het saaiste ooit te worden. Na de exit van enkele toppers en technische aanpassingen die het aantal inhaalmanoeuvres drastisch deden dalen, zit de koninginnenklasse met een probleem. Fabio Quartararo en Aleix Espargaro blijken de smaakmakers naast een resem Ducati’s, maar volgend seizoen zou daar wel eens verandering in kunnen komen.

Het MotoGP Silly Season is nog niet helemaal op gang, al verwachten we de komende weken nog wel meerdere contractaankondigingen. Na enkele relatief rustige jaren waarbij elke move in de sterren geschreven stond, zit nu de halve paddock nog zonder contract. Enkele toppers zijn uiteraard wel al gebonden tot 2024, maar we overlopen graag even de opties. Sinds vandaag werd immers ook duidelijk dat Andrea Dovizioso – ooit de titelkandidaat par excellence voor Ducati – na een heel mager jaar bij het Yamaha-satellietteam er de brui aan geeft.

Aprilia

Aleix Espargaro en Maverick Vinales blijven op hun plek bij het Aprilia fabrieksteam op de RS-GP.

Red Bull KTM

Jack Miller neemt afscheid van Ducati en krijgt een plekje naast Brad Binder op de fabrieksKTM.

Monster Energy Yamaha

Fabio Quartararo en Franco Morbidelli zitten ook volgend jaar op de fabrieksmotoren van Yamaha.

Ducati

Enkel Pecco Bagnaia is zeker van een fabriekszitje bij Ducati.

Gresini Ducati

Alex Marquez en Fabio Di Giannantonio nemen plaats op de satelliet GP22’s van Gresini.

LCR Honda

Na het verdwijnen van Suzuki maakt Alex Rins de overstap naar LCR Honda.

Repsol Honda

Tot slot is meervoudig wereldkampioen Marc Marquez nog twee jaar zeker van zijn zitje bij het Repsol Honda team.

Met deze 11 plekken zijn de vaste contracten besproken, al zijn er uiteraard nog voldoende teams waar de rijders zo goed als vaststaan. Zarco en Pramac lijkt een done deal, al blijft het daar afwachten wie zitje nummer 2 inneemt. Bestia of toch opnieuw Martin? Ook bij Mooney VR46 verwachten we ons aan Marini en Bezzechi terwijl ex-wereldkampioen Mir klaargestoomd wordt voor het zitje naast Marquez bij Repsol. En dan is er nog de tweede LCR-plek waar Nakagami kanshebber blijft en de KTM Tech3 zitjes die verdeeld moeten worden onder Darryn Binder, Miguel Oliveira, Remy Gardner en Pol Espargaro.

To be continued, vermoedelijk al in de aanloop naar Silverstone.