MaxxTest: Versys 650

Sierlijk bescheiden

‘Versatile System’. Da’s 16 jaar na de oorspronkelijke lancering van de Versys 650 nog steeds een naam die de lading perfect dekt. Comfort, vlot sturen, een leuk middenklasse tweepittertje…de Versys 650 heeft het allemaal en voor de 2022-facelift kwamen er o.a. een handig verstelbaar windscherm en tweetraps tractiecontrole bij. De verkoopcijfers van afgelopen jaren liegen er trouwens niet om en de slogan “Any Road, Any Time” klinkt als een bel. Rest me enkel de vraag waarom dit ding zo’n saaie reputatie heeft?

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Ulla Serra


Waar de Z en Ninja 650 cool overkomen bij het jonge volkje, is de Versys bovenal een compromis voor kilometervreters. Kawasaki ging op zoek naar een motorfiets die alles goed kan, maar nergens in uitblinkt. Je zal hem dus niet snel terugvinden op een poster in een jongensslaapkamer…maar who cares? Het design en de uitrusting is überfunctioneel, en voor 2022 werd het pakket weer wat moderner aangekleed met de snoet die we herkennen van de Versys 1000. De looks en reputatie zal de groene mannen trouwens worst wezen aangezien er jaarlijks een paar honderd over de toonbank gaan.

Waar voor je geld

Dat goede rapport van de Versys is trouwens gemakkelijk te verklaren aangezien je enorm veel waarde voor je geld krijgt. Kawasaki staat er al enkele jaren voor bekend om enorm concurrentieel te zijn als het op prijskaartjes aankomt en de Versys 650 is misschien wel hun belangrijkste prijsklapper. Zelfs dit fonkelnieuwe model is standaard al dik €500 goedkoper dan de dichtste concurrenten en dat wordt er enkel beter op wanneer je de motor een beetje uitrust. Zelfs de meest aangeklede ‘Grand Tourer’ met volledige, driedelige kofferset, binnentassen, handkappen, mistlampen, 12V-aansluiting, groot windscherm, GPS-houder, en heel de reutemeteut is amper €2.250 duurder dan het basismodel. Een veelzijdigere motor die bovendien ook nog eens beschikbaar is als A2? Je moet er niet te lang naar zoeken, want die is er niet.



Speelvogeltje

Budgettopper dus en vanaf de eerste kilometers bochtig asfalt in de buurt van Girona blijkt dat de Versys z’n streken nog niet verleerd is. Hoewel hij het in de lage landen vooral moet hebben van z’n lage gebruikskosten en goede comfort, blinkt hij hier uit met z’n scherpe voorkant en straffe stoppers. De Nissin remmen met 300mm wave remschijven hebben er nooit problemen mee om de 217+ rijklare kilo’s tot stilstand te krijgen en het is ook geen kunst om de Versys op volle hellingshoek te gooien. Toegegeven, de Bridgestone T32 banden en het warme Spaanse asfalt spelen daar ongetwijfeld een rol in. Bij ons wordt de motor geleverd op duurzamere – maar vermoedelijk iets minder fel grippende – Dunlops.

Comfort én gebruiksgemak

Over de dynamische kwaliteiten dus geen slecht woord en al helemaal niet over de 650cc tweecilinder. Die pikt enorm vlot op met voldoende koppel onderin en vooral een leuk eindschot. Waar op de Z650 al een klachten zijn over trillingen, kan ik de Versys er niet op betrappen, integendeel. Het comfort is bovengemiddeld met daarbij nog eens een ruime plek voor de duorijd(st)er en nu dus ook een handig verstelbaar windscherm. Vergeet geklungel met inbussleutels, je drukt vooraan gewoon op een knop rechts vooraan in de kuip en vervolgens duw je het scherm omhoog of omlaag.

Geslaagde update

Een volgende welkome update is ook het kleuren TFT-scherm dat we al kennen vanop andere Kawa 650’s. Niet alleen is alles mooi overzichtelijk weergegeven, maar het oogt ook een stuk moderner dan de analoge klokken vanop het vorige model. Bovendien vinden we er voortaan ook een verstelbare KTRC tractiecontrole in terug met 3 modi: 1, 2 en OFF. Nu kan je jezelf afvragen welk nut zo’n rijhulpje heeft op een tweecilinder met 67pk en 61 Nm in het vooronder die erg soepel aan het gas hangt… Ik ben zelf meestal eerder sceptisch tegenover dit soort oplossingen voor onbestaande problemen, al kan je er in dit geval niets op tegen hebben. Het prijskaartje swingt niet de pan uit (integendeel) en verder moet die tractiecontrole je slechts één keertje behoeden van een valpartij om haar nut te bewijzen of zichzelf terug te betalen. Dankjewel, Kawa-ontwikkelaars!

Handige extra’s

Bij de koffiestop valt het me verder nog op dat de kleine Versys voortaan uitgerust is met mooie LED-lampen en dat de Showa voorvork instelbaar is qua veervoorspanning en ingaande demping, terwijl er achteraan een handige draaiknop is om de veervoorspanning van je achterveer aan te passen aan extra gewicht van je bagage of passagier. Het zijn allemaal handige extra’s – zoals ook de verstelbare hendelset, ingewerkte kofferhouders en standaard USB-aansluiting – die er stuk voor stuk voor zorgen dat deze Versys zich qua inzetbaarheid gerust kan meten met motoren van een paar prijscategorieën hoger.

Verlanglijstje?

Het is simpelweg onmogelijk om de Versys op fouten te betrappen en waar andere motoren lopen te pochen met grotere cilinderinhouden, meer elektronica of dikkere achterbanden, is het net die bescheidenheid die deze underdog zo siert. Ik weet uit het verleden immers dat je het verbruik van deze 650 gemakkelijk onder de 4l/100km (1 op 25) kan krijgen, dankzij de achterband maatje 160 stuurt de kleine Versys vlotter dan z’n concurrenten en wat betreft de elektronica… daarvoor heb je toch een smartphone? Die blijft langer actueel dan je motor en is ook iets sneller te vervangen. Bovendien is de Versys 650 net zoals de meeste Kawa’s te connecteren met je smartphone dankzij Bluetooth en de Rideology app. Enkel een quickshifter en slipperkoppeling ontbreken misschien nog op een lijstje, al ben ik het dan wel erg ver aan het zoeken, zonder na te denken over de impact op het prijskaartje.

Conclusie

Aan het einde van de rit is het moeilijk te vatten hoe Kawasaki zoveel motorfiets kan bieden voor een prijs vanaf €8.499 in België en €9.149 in Nederland. Je snapt meteen waarom het model zo populair is, zowel bij beginnende rijders, ervaren rotten,…en uiteraard ook bij mensen die er hun saaie woon-werkritten op afmalen. Nochtans is de Versys zelf allerminst saai, hij valt gewoon bij een heel breed publiek in de smaak. In 2022 misschien nog meer dan ooit, en dus haast je je best meteen naar de dealer. We moeten je de voortdurende impact van Covid-19 op de aanlevering van nieuwe producten niet meer uitleggen, helaas hoort de Versys 650 daar ook bij.