Ducati toont E-MotoGP

Ducati neemt het roer over van Energica in de Moto-E klasse. Hoewel het merk nog geen enkele elektrische straatmotor heeft, storten de Italianen zich nu op een race-prototype en als we de eerste beelden mogen geloven, is het de moeite.


Hieronder het volledige persbericht:

Sinds de eerste circuittest, uitgevoerd op het Misano World Circuit in december 2021, is de ontwikkeling van Ducati’s allereerste elektrische motorfiets gestaag doorgegaan door middel van analyse van de verzamelde gegevens, technische ontwikkelingen en talloze tests die intern en op grote motorcircuits zijn uitgevoerd.

Roberto Canè, Ducati eMobility Director: ” Sinds we het Ducati MotoE prototype voor de eerste keer naar het circuit hebben gebracht, is het ontwikkelingswerk aan het project nooit gestopt, zelfs niet voor een moment. Het harde werk van het hele team betaalt zich uit in de vorm van voortdurende vooruitgang, wat ons veel voldoening geeft. In slechts vier maanden tijd heeft ons prototype al de eerste rondes gereden op enkele van de belangrijkste Italiaanse circuits, wat positieve reacties heeft opgeleverd. Er is nog veel werk te verrichten, maar de richting is zeker de juiste“.

In de dynamische video, opgenomen op het circuit van Vallelunga, is de Ducati MotoE motorfiets in handen van voormalig wereldkampioenschapsrijder Alex De Angelis , die deelnam aan de 2019 editie van het FIM Enel MotoE™ World Cup en die zeer vertrouwd is met deze wereld. De Angelis is officieel toegetreden tot het ontwikkelingsteam, die onder zijn testrijders ook kan rekenen op de ervaren Michele Pirro, de eerste persoon die op het prototype heeft gereden.

Het pad dat de motorfietsfabrikant uit Borgo Panigale zal leiden naar de rol van enige leverancier van motorfietsen voor de FIM Enel MotoE ™ World Cup (de elektrische klasse van de MotoGP ™ World Championship) vanaf het seizoen 2023, gaat met veel enthousiasme verder zowel op het circuit als in Borgo Panigale, dankzij het teamwork waarbij tal van bedrijfsonderdelen betrokken zijn. 
Het “V21L” prototype is het resultaat van de nauwe samenwerking en constante uitwisseling van know-how tussen Ducati Corse en product R&D om een motorfiets te creëren die zowel zeer goed presteert en met een lichtgewicht benchmark doel voor een elektrische motorfiets.

Het MotoE project is ongetwijfeld een belangrijke stap in de geschiedenis van het bedrijf, omdat het de start betekent van het elektrische tijdperk van Ducati. In de komende maanden zal de fabrikant uit Borgo Panigale meer informatie delen met de wereld over de technische evolutie van de motorfiets en over de volgende stappen met betrekking tot dit fascinerende en ambitieuze project.