KTM kwam voor de start van de MotoGP-race in Oostenrijk met heel wat opmerkelijke aankondigingen: ze blijven nog tot zeker 2026 in de MotoGP maar ze vertrekken uit de Moto2-klasse. Dochtermerk Husqvarna treedt dan weer opnieuw aan in de Moto3. En de samenwerking met Johann Zarco wordt stopgezet.
Het was duidelijk een belangrijke thuismatch voor de Oostenrijkers op de Red Bull Ring. Al voor de wedstrijd op zondag kwamen ze met een aantal grote aankondigingen.
Nog tot 2026 in de MotoGP
Eerst was er het nieuws dat Stefan Pierer, CEO van KTM en Carmelo Ezpelata, CEO van Dorna Sports, afgelopen weekend de samenwerking voor 5 jaar verlengd hebben. KTM is al sinds 2017 actief in de MotoGP, ondertussen zelfs met een fabrieks- en een satellietteam. In 2017 gingen ze een contract aan voor 5 jaar en daar komen er nu dus nog 5 bij. Dat wil zeggen dat KTM nog tot zeker 2026 in de koningsklasse blijft racen.
“We hebben hier bij onze thuis-Grand Prix de proactieve beslissing genomen om onze deelname aan de MotoGP te vernieuwen en ons te verbinden aan nog eens vijf jaar competitie op het hoogste niveau,” zei Pierer achteraf. “Dit maakt deel uit van een bredere strategische visie en we hebben nu zeven jaar om de top van de MotoGP-klasse te bereiken; dezelfde periode die we nodig hadden om de Dakar Rally te veroveren.”
Exit Moto2
KTM richt zijn pijlen dus vol op een titel in de MotoGP. Dat wil zeggen dat het merk zich terugtrekt als framebouwer in de Moto2. Red Bull KTM Ajo, Red Bull KTM Tech3, Sama Qatar Angel Nieto team en American Racing KTM moeten dus op zoek naar een nieuw chassis voor volgend jaar. Red Bull KTM Ajo, het team van Aki Ajo blijft wel nog onder de KTM-vlag racen.
Enter Husqvarna
De Moto3 blijft de opleidingsklasse, maar hier gaat KTM dochtermerk Husqvarna terug invoeren. Tegen volgend seizoen al moet er een nieuwe Husqvarna wegracemotor klaar staan.
“We willen Moto3 een boost geven: het is de basis van motorracen en waar het voor ons allemaal begon,” liet Pierer nog weten.
Exit Johann Zarco
Het gaat Johann Zarco duidelijk niet voor de wind bij KTM. De nochtans veelbelovende Fransman die vorig jaar nog een fantastisch seizoen beleefde bij het Monster Yamaha Tech3 team kan de verwachtingen niet inlossen bij zijn nieuwe team. De overstap naar een fabrieksteam met de bijhorende druk eisen blijkbaar hun tol. Daarbovenop heeft hij het moeilijk om zich aan te passen aan de KTM RC16 waardoor ook de resultaten uitblijven. Zarco heeft daarom zelf voorgesteld om het contract aan het einde van het seizoen te ontbinden en KTM is daarop ingegaan.
Wat Johann Zarco volgend seizoen gaat doen of waar hij een zitje gaat bemachtigen is nog niet geweten. Ook KTM liet weten eerst even rustig de opties te bekijken. De geruchtenmolen draait alweer wel op volle toeren: Jack Miller, Jorge Lorenzo, Bradley Smith die vorig jaar nog plaats moest ruimen voor Zarco, en zelfs Dani Pedrosa duikt weer op. Hoewel die laatste wel heel onwaarschijnlijk lijkt…
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.