KTM koopt 25% MV Agusta

-UPDATE-
Intussen heeft Pierer AG 25% aandelen van MV Agusta gekocht. Wie onderstaand artikel doorneemt, ontdekt dat Stefan Pierer (een man die nooit een euro teveel betaalt voor de merken die hij opkoopt) daarmee op hetzelfde traject zit als de vorige merken die zich bij MV inkochten. Aangezien het Russische Black Ocean van Timur Sardarov hoofdaandeelhouder blijft, voorspellen we een woelige toekomst voor het merk in de nabije toekomst…tenzij de Russen alsnog besluiten om hun verlies erbij te pakken en helemaal te verkopen aan Pierer. Maar die liet al blijken dat zijn fondsen niet oneindig zijn.
-UPDATE-

Stefan Pierer, de topman achter de KTM groep, heeft zijn oog laten vallen op MV Agusta. Na jarenlang te azen op extra overnames van Europese merken gaat het gerucht dat we op de EICMA nieuws krijgen over de aankoop van het bedrijf uit Varese.

Pierer mikt al jarenlang op een mogelijke overname van Triumph of Ducati. Het eerste merkt komt jammer genoeg niet in aanmerking omwille van de rol van Bajaj. Die Indische industriereus heeft immers een belangrijk aandeel in zowel de KTM Group zelf, als in Triumph. Wat betreft Ducati liggen de kaarten anders, want daar is het voornamelijk een erezaak tussen de Duits-Oostenrijkse familie Piëch-Porsche die Ducati (als onderdeel van de VW Group) niet wil verkopen.

Husqvarna/GASGAS

Dan blijft er na de overnames van Husqvarna in 2017 en GASGAS in 2020 nog een Europees merk over: MV Agusta. Laat dat nu echter een bodemloze financiële put zijn waaraan eerder Harley-Davidson (2008) en Mercedes-AMG (2014) hun vingers voor ettelijke tientallen miljoenen verbrandden. En om het nog moeilijker te maken is het merk momenteel deels in handen van Giovanni Castiglioni (de zoon van Claudio en berucht Italiaans industrieel) die al enkele jaren een partijtje aan het touwtrekken is met de CEO ( en houder van het meerderheidsaandeel) Timur Sardarov, een Russische rijkeluiszoon.

Hoewel KTM intussen een succesvolle overeenkomst heeft met MV voor de distributie van het merk in de V.S., lijkt een overname nog niet helemaal rond en is het moeilijk om uitspraken te doen over de slaagkansen van het project. Hoewel Pierer in recordtijd KTM transformeerde van kleine crossbouwer naar de meest succesvolle Europese motorfabrikant, moeten Husqvarna en GASGAS zich nog bewijzen. Om nog niet te beginnen over de heropbouw van een traditioneel prestigemerk als MV Agusta.

To be continued.

Via Speedweek en verschillende Italiaanse publicaties