Vandaag de dag geldt er 100% fiscale aftrekbaarheid voor bedrijfsmotoren. Het kernkabinet wil dat tegen 2026 terugbrengen naar de helft, met uitzondering van elektrische motoren. En wanneer zo’n regel voorgesteld wordt bij de vennootschapsbelasting, dan kan je er zeker van zijn dat privé-motoren hetzelfde lot wacht.
Terwijl u de koffie van uw toetsenbord of smartphone veegt na het lezen van bovenstaande titel, is er ook goed nieuws: een akkoord van het kernkabinet is nog geen officieel wetsontwerp. De soep wordt minder heet gegeten dan ze uitgeschept wordt en tegen 2026 kan dit nog alle kanten uit, maar toch…
Alles en iedereen elektrisch, (behalve de gascentrale)
Het is duidelijk: het kernkabinet gaat voor de ‘Vergroening’. En dan liefst het type vergroening à la ‘Lage Emissie Zone’ waarbij de auto intussen gereduceerd werd tot wegwerpproduct. Het voorstel dat met de meeste aandacht ging lopen is de totale elektrificatie van het bedrijfswagenpark tegen 2026. Waar die elektriciteit vandaan moet komen en hoeveel kolen/gas/olie daarvoor verstookt moet worden is vooralsnog een raadsel. Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters gaf op via Villa Politica op Twitter al aan van hevig te investeren in laadinfrastructuur. Een weinig geloofwaardig verhaal als je de staat van de Vlaamse wegeninfrastructuur bekijkt.
Fileprobleem? Et Alors?
Gezien de positieve invloed van motorrijders op het fileprobleem zou je denken dat het kernkabinet hier geen punt van maakt van de totale elektrificatie. Mis poes. Vice-eersteminister en Minister van Financiën bevoegd voor de coördinatie van Fraudebestrijding Vincent Van Peteghem neemt vooral dat laatste stukje van zijn titel heel serieus. Het is volgens Van Peteghem niét (!) de bedoeling dat bedrijfswagens vervangen worden door bedrijfsmotorfietsen omwille van het fiscale voordeel. Vergeet niet van naar de Minister te zwaaien als je hem binnenkort in z’n elektrische slee passeert op weg naar Brussel.
“Het is volgens Van Peteghem niét (!) de bedoeling dat bedrijfswagens vervangen worden door bedrijfsmotorfietsen omwille van het fiscale voordeel.“
De beslissing van het kernkabinet is geen reden tot paniek, enkel een zoveelste waarschuwing aan het adres van motorrijders en octaanliefhebbers. Vandaag de dag kan je je motor nog steeds privé als beroepskost inbrengen in de personenbelasting, net zoals je outfit, motoronderhoud, accessoires, benzinekosten en ga zo maar verder. Maar vergis je niet: Life is short, buy the bike. Misschien wel nu of nooit.
Hoe zit het met de elektrische motorfietsen?
Mocht u zich afvragen hoe het intussen gesteld is met de ontwikkeling van elektrische motorfietsen, bekijk dan zeker onze test van de beste modellen hieronder.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhoneof Androïd