Honda wil met een investering van 37 miljard op 10 jaar tijd omschakelen naar elektriciteit. Een ambitieus plan, zeker als je weet dat het merk sinds de introductie van hun allereerste volledig elektrische wagen in 1997 amper 33.000 elektrische voertuigen verkocht.
Het persbericht is duidelijk meer gericht aan de autopers, al noteren we dat de tweede grootste Japanse autobouwer tegen 2040 compleet wil omschakelen naar batterijen, waterstofcellen, bio-brandstoffen en diensten die gericht zijn op openbaar vervoer.
Het is niet toevallig dat dit persbericht er nu komt, Maart betekent immers ook het einde van het Japanse fiscale jaar. Het merk maakte tot vorige maand de specifieke opdeling tussen auto’s, motorfietsen en powerproducts, maar nu wil het dus de focus puur op technologie leggen. Honda beweegt als merk weg van de pure productgebaseerde filosofie en mikt helemaal op de ontwikkeling van nieuwe batterijen, energie-opslag, mobiele power packs, waterstof en software connectiviteit. Wat dat moet betekenen voor het motorengamma wordt niet expliciet gezegd, al is het duidelijk dat het merk momenteel hoofdzakelijk inzet op de groeimarkten (lees: vooral scooters en lichte motoren met kleine cilinderinhouden). Voor het Europese en Amerikaanse publiek mogen we ons nog verwachten aan uitlopers van de gekende platformen, met daarnaast in de nabije toekomst een nieuwe Hornet.
Hieronder nog het filmpje van de (oersaaie) persconferentie.