Het wereldrecord voor de duurste Japanse motorfiets staat sinds gisteren op €220.000. Da’s namelijk het bedrag dat een verzamelaar neertelde voor een Honda RCV213V-S die nog in perfecte staat in zijn krat zit.
De RCV213V-S dateert alweer van 2016, maar zal waarschijnlijk nog enige tijd de laatste MotoGP-motorfiets voor op straat blijven. Honda baseerde dit superexclusieve, limited edition (250 stuks) paradepaardje op de 2012 HRC MotoGP motor, goed voor amper 160 kilo op de weegschaal, inclusief knipperlichten en spiegels.
De hoge prijs heeft deze Honda te danken aan zijn uiterst gelimiteerde oplage, maar uiteraard ook aan zijn ‘beter-dan-showroom’-staat. Zelfs de originele plastic bubblewrap zit nog rond de spiegels. De kans dat dit ding ooit asfalt zal zien is jammer genoeg ontzettend klein, vermoedelijk blijft het voor eeuwig een investeringsobject.
We geven je trouwens nog graag mee dat de RCV213V-S bij zijn lancering niet unaniem positief onthaald werd. Halo bike? Absoluut, maar dan wel met ‘slechts’ 159 pk tenzij je nog eens 10k tegen een racekit gooide. Dan kwam het vermogen op een meer MotoGP-waardige 216pk. Power is uiteraard niet alles, deze V4 moet het hebben van z’n perfecte chassis.
Het vorige record voor een Japanse motor stond trouwens op 196.000 euro voor een Honda CB750 Prototype uit 1968.