24H Motos

EWC: de wereldtoppers bereiden zich voor op de 8u van Spa-Francorchamps

De EWC teams hebben nog maar net de 24u van Le Mans achter de rug, of ze bereiden zich al voor op de 8u van Spa-Francorchamps. Na de 24-uurswedstrijd met maar liefst 202(!) valpartijen in totaal en stevig puntenverlies voor sommige topteams, is de spanning voor Spa te snijden.

In Le Mans ging het YART team van Yamaha Oostenrijk nipt Kawasaki Webike Trickstar vooraf na een valpartij in het laatste uur. Het SERT (Suzuki Endurance Racing Team) eindigde na verschillende stevige crashes nog op een verdienstelijke zesde plek, maar heeft dus punten goed te maken en ook het Belgische BMW Motorrad EWC Team zal willen schitteren tijdens haar thuiswedstrijd. Verder noteren we ook nog het #5 Honda team dat puntenverlies leed in Le Mans door valpartijen en dat tijdens de Belgische manche dus maar wat graag de aansluiting zal maken met de andere topteams die stuk voor stuk op Bridgestone geschoeid zijn. Minder spanning was er in de stock-klasse, daar waren het opnieuw National Motos Honda en RAC 41 die 3ART Best of Bike vooraf gingen – drie teams die de voorbije jaren constant aan de top meedraaiden.

Het grote BMW team geklopt door het kleine?

De meest opvallende podiumplek bij de EWC klasse in Le Mans was misschien nog wel voor het ERC-team dat de overstap maakte van Ducati naar BMW en dat meteen het grotere officiĆ«le BMW-team klopte. Dat gebeurde nota bene op de Dunlop banden die het grote BMW Motorrad EWC dit jaar inruilde voor Bridgestone. Ook in de piloten line-up zagen we bij ERC Kenny Foray en Ilya Mikhalchik. Twee namen die eerder voor het BMW fabrieksteam reden – aan drama en ironie was er in Le Mans dus zeker geen gebrek, reken er maar op dat de messen voor Spa-Francorchamps geslepen zijn.