Eerste rij-indruk: Yamaha MT-09

Onze man trok naar Lanzarote voor een eerste testrit met de nieuwe Yamaha MT-09. De eerste indruk: Yamaha’s populaire nakedbike werd een stuk gesofisticeerder al bleef de basisformule behouden. Veel power voor relatief weinig geld is nog steeds het MT-09 credo. Daarbij komt nu extra elektronica én andere looks. “Love it or hate it, zoals bij alle laatste generatie’s MT het geval is.

Wat is er nieuw aan de MT-09?

Yamaha steekt het niet onder stoelen of banken dat ze de CP3 motor moesten updaten om aan de EU5+ normen te voldoen. Minder piek-PK’s dus (119), al heb je met 93Nm koppel nog steeds voldoende power om de stenen uit de grond te trekken. Daartegenover staat dat de motor een nieuw uiterlijk kreeg, een herwerkt inlaattraject voor een betere soundtrack, een iets actievere rijhouding, maar vooral: betere elektronica. Voortaan heeft deze MT een 5” kleuren-TFT scherm waarop je de elektronica kan instellen die aangestuurd wordt door een zesassige IMU. Zeg maar: racetechnologie en elektronische snufjes die ingrijpen zonder dat je er veel van voelt.

Wat vinden we van die looks?

Op de eerste generatie MT-09 na was het altijd een gevalletje ‘love it or hate it’ met de Japanse designers. Dat is nu niet anders en het minste wat we kunnen zeggen is dat deze MT aansluit bij de hele ‘Dark Side of Japan’ filosofie. Stoer, basic, en goed afgewerkt…op een paar details na.

Hoe zit het met die elektronica?
Wel daar kom je meteen in aanraking met zo’n minder afgewerkt detail. De stuurbediening aan de linkerzijde is essentieel om de elektronica menu’s te doorscrollen, al zit dat knopje op al onze testmotoren redelijk los. Kon volgens de Japanse ingenieurs hier aanwezig niet anders opgelost worden, maar voelt toch een beetje flimsy aan. Verder geen klachten: de wheeliecontrole is heerlijk om je voorwiel te liften en zachtjes weer neer te zetten in alle veiligheid, de tractiecontrole houdt de CP3 power gemakkelijk onder controle en ook het ABS en de drie rijmodi (Sport, Street, Rain) met 2 custom modi zijn foutloos.

Wat kan er nog beter?

Wel, Yamaha zet hier voor €11.099 euro een supersterk pakket neer dat alle supertwins à la GSX8-S, Tuono 660 of Hornet 750 huilend terug naar hun mama doet lopen. De Japanners bouwen een dikke, goed uitgeruste triple voor de prijs van een twin en qua ‘Bang for Buck’ scoort de MT-09 traditiegetrouw torenhoog. De verbeterpunten zitten sowieso in details zoals de hierboven beschreven stuurbediening en wie kiest voor een MT weet dat hij een stukje stuurscherpte inlevert voor rijcomfort. Meer hierover in de uitgebreide review binnenkort.