Desmosedici Stradale. Dat is de naam van het motorblok dat Ducati een nieuw tijdperk moet binnenloodsen.

Dit motorblok dat gebaseerd is op Ducati’s MotoGP-blok zal de volgende Italiaanse superbike aandrijven, de Panigale V4. De krachtbron werd voorgesteld voorafgaand aan de GP van San Marino en Ducati pakte meteen ook uit met cijfers.

De nieuwe viercilinder is goed voor 210 pk bij 13.000 toeren en 120 Nm bij 12.250 toeren. Opvallend is dat Ducati zich niet beperkt tot de 1000cc-grens, want deze motor heeft 1.103 cc longinhoud. Vanaf 2019 zal er echter wel een ‘R’ uitvoering komen, begrensd op 1000cc met het oog op homologatie voor het WK Superbike.

Beide motoren zullen verschillend zijn van karakter, want de 1100 moet meer koppel in het middengebied hebben voor straatgebruik. Het merk geeft trouwens een knipoog naar het verleden, want de motor krijgt een 70° krukas, met een 0-90-290-380 ontstekingsorde voor de zuigers, waardoor beide kanten van de V4 werken als aparte V-twins. De motor zal dus nog steeds een stukje Ducati karakter met zich meedragen.

De krukas zal bovendien contraroterend zijn,om de motor beter in balans te houden en ervoor te zorgen dat hij minder ‘squat’ (door de achtervering gaat) bij harde acceleraties. Het motorblok zal 42° gekanteld worden en de motor beschikt eveneens over een aanzuigkanaal dat variabel is in lengte, net zoals een desmodromisch kleppensysteem dat allemaal recht van Ducati’s MotoGP programma komt.

 

De Desmosedici Stradale weegt amper 2,1 kilo meer dan zijn voorganger dankzij gietalu carters en Nikasil gecoate alu cilinderhoezen. De zijcarters zijn gemaakt van gietmagnesium.