Ducati heeft de Multistrada V4 Rally gepresenteerd. Dit model moet de Multistrada Enduro modellen van de vorige generatie vervangen en doet dat met betere offroadcapaciteiten dan de standaarduitvoering.
Naast twee aparte kleurstellingen en standaard spaakvelgen, valt de MTS Rally op met een 30l tank en langere veerwegen. De motor komt af fabriek met elektronische vering, kreeg bredere crossvoetsteunen en dat allemaal om het uitstekende totaalpakket van de Multistrada V4S nu ook te vertalen naar een echt Allroad-pakket. De enige vraag die je je moet stellen is hoe hardcore offroad je wil gaan met een motor die ongetwijfeld rond de 30k zal kosten…
Het spreekt voor zich dat alle elektronische snufjes ook de nodige aanpassingen nodig hadden voor optimaal offroad-gebruik, zo zien we de toevoeging van een nieuwe Enduro modus waarin het vermogen vreemd genoeg beperkt wordt tot 114pk, terwijl ook de volledig elektronische vering afgesteld is voor meer tractie naast het asfalt.
Naast het hele offroad gedoe ontdekken we op deze Ducati nog een opvallende nieuwigheid, de ingenieurs hebben de deactivatie van de achterste cilinderbank namelijk verder uitgebreid. Dit type systeem kennen we al lang van bij de V2’s waar de achterste cilinder werd uitgeschakeld om hitteontwikkeling en overmatige benzineconsumptie tegen te gaan. De Multistrada V4 was er reeds mee uitgerust, al werkte dit enkel bij stationair toerental in stilstand, waar het op de Rally ook van toepassing is tijdens het rijden en ‘in andere omstandigheden’ zoals onderstaand persbericht mooi cryptisch omschrijft. Wat dat juist wil beteken zal nog even afwachten zijn, al gokken we dat het gekende verbruik en de hitte van de V4 er voor iets tussenzitten.
PERSBERICHT
Multistrada V4 Rally: de Ducati gewijd aan avontuurlijke reizigers
– De nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally is ontworpen voor de meest veeleisende reizigers, die, zelfs met z’n tweeën, verre bestemmingen willen bereiken zonder te stoppen.
– Meer comfort voor rijder en passagier en een grotere actieradius, dankzij een brandstoftank van 30 liter en de nieuwe uitgebreide deactiveringsstrategie, voor het eerst op een productiemotor, die de achterste cilinderbank van de V4 Granturismo zelfs onderweg uitschakelt.
– Meer off-road houding met 200 mm veerweg, grotere bodemvrijheid en geavanceerde Enduro Riding Mode met speciale Power Mode
Borgo Panigale (Bologna, Italië), 29 september 2022 – In de derde aflevering van de 2023 Ducati World Première webserie presenteerde de fabrikant uit Bologna de nieuwe Multistrada V4 Rally, de Ducati gericht op liefhebbers van lange reizen (hier de directe link naar de video). Een onstuitbare metgezel van avontuur, waarmee je nog onverkende plaatsen kunt veroveren en bereiken met maximaal comfort. De motorfiets om de wereld te verkennen, zonder te stoppen, alleen of met z’n tweeën.
Met de “Rally” tilt Ducati de globetrotter spirit van de Multistrada V4 naar een nog hoger niveau, dankzij een verbeterd comfort voor rijder en passagier, een grotere actieradius en een meer uitgesproken terreinvaardigheid. Het resultaat is een motorfiets die zowel op onverharde wegen als in moderne metropolen in zijn element is: de perfecte keuze voor wie elke bestemming met maximaal comfort en veiligheid wil bereiken, zonder aan de typische Ducati rij-emoties in te leveren. En net als bij de hele Multistrada V4 familie zijn de prestaties (170 pk), betrouwbaarheid en onderhoudskosten (intervallen elke 60.000 km en Service beurt elke 15.000 km/24 maanden) uitstekend.
In zijn element op elke weg
Het “Rally”-model van de Multistrada V4 doet zijn naam eer aan en is een motorfiets die nog beter in staat is alle wegen te beheersen, vooral de onverharde. Deze Multistrada kan namelijk rekenen op semi-actieve vering met een veerweg van 200 mm die een grotere bodemvrijheid garandeert, op een nieuwe Power Mode die specifiek bedoeld is voor off-road rijden, op bredere voetsteunen voor de rijder met een duidelijker profiel en verwijderbare rubberen inzet en op de Skyhook DSS EVO-stuurstrategie, die in dit model nog preciezer en efficiënter is. De Multistrada V4 Rally is ook uitgerust met een Autoleveling-functie, die een constante afstelling garandeert wanneer de configuratie van rijder, passagier en bagage verandert, zodat de kenmerken van het voertuig altijd onveranderd blijven. De Multistrada V4 Rally heeft meer terreinwaardigheid dankzij standaard lichtere spaakvelgen en versterkte motorblokbescherming.
Met de nieuwe aluminium tank van 30 liter, die harmonieus aansluit bij de gespierde en elegante vormen van de motorfiets, kunnen de afstanden tussen de ene tankstop en de volgende worden vergroot: de nieuwe Multistrada V4 Rally is klaar voor zelfs de meest verlaten wegen.
Meer comfort voor rijder en passagier
De Multistrada V4 Rally is de ideale motor voor reizen met z’n tweeën en is ontworpen om het comfort van rijder en reisgenoot naar het hoogste niveau te tillen: zo is het windscherm opnieuw ontworpen (40 mm hoger en 20 mm breder), is de achterkant verlengd en de kofferbevestiging naar achteren gezet om de passagier meer ruimte aan de benen te bieden. Bovendien kan de Multistrada V4 Rally, dankzij de beschikbaarheid van zadels met verschillende hoogtes voor zowel rijder als passagier en de verlaagde ophanging, worden aangepast aan elke combinatie van rijder en passagier.
De Minimum Preload-functie, die in 2022 al op de Multistrada V4 S werd geïntroduceerd, stelt de rijder in staat de motorfiets te “verlagen” bij het stoppen en rijden bij lage snelheid, door de voorspanning van de schokdemper te minimaliseren. De Multistrada V4 Rally zet een verdere stap voorwaarts op het gebied van gebruiksgemak door de Easy Lift-functie te introduceren, die door het openen van de veringshydrauliek bij de sleutel AAN, de inspanning vermindert die nodig is om de motorfiets van de zijstandaard te tillen dankzij de compressie van de vork en de schokdemper.
Om het in- en uitladen van de zijkoffers te vergemakkelijken en eventueel onderhoud tijdens lange ritten buitenshuis te vergemakkelijken, is bovendien een centrale motorstandaard standaard op deze motorfiets.
Veiligheid en technologie
De Ducati Multistrada familie blijft een benchmark vanuit technologisch en veiligheidsoogpunt, ook met het Rally model. De Multistrada V4 was de eerste motorfiets ter wereld die was uitgerust met een voor- en achterradarsysteem ter ondersteuning van de Adaptive Cruise Control (ACC), die het rijden op lange weggedeelten minder vermoeiend maakt, en Blind Spot Detection (BSD), die de aanwezigheid van naderende voertuigen in de dode hoek van de spiegels signaleert.
Het 6,5-inch TFT-kleurendashboard biedt kaartnavigatiefuncties dankzij de Ducati Connect-applicatie, die het gebruik van een mobiele telefoon ondersteunt om oproepen te beantwoorden of naar muziek te luisteren, met behulp van een helm die is uitgerust met een intercomsysteem.
Om de actieve veiligheid verder te ondersteunen, biedt de Multistrada V4 Rally ABS Cornering, waarmee je kunt profiteren van de remkracht van het systeem, zelfs in bochten, Ducati Cornering Lights (DCL), die het zicht ’s nachts verbeteren door de binnenkant van bochten te verlichten, Ducati Wheelie Control (DWC) en Ducati Traction Control (DTC). Deze systemen maken gebruik van het inertieplatform (IMU) om de interventie te optimaliseren op basis van de hellingshoek van het voertuig.
Enduro rijmodus met speciale Power Mode
Om het potentieel van de Multistrada V4 in elke context optimaal te benutten, heeft Ducati vier rijmodi ontwikkeld (Sport, Touring, Urban en Enduro) die op de Multistrada V4 Rally een belangrijke evolutie kennen van de Enduro modus. Het selecteren van de Enduro rijmodus activeert een speciale Power Mode, die het vermogen beperkt tot 114 pk met een dynamische en directe respons. De DSS Evolution maakt zich klaar voor terreinrijden door de laadmodus aan te geven met een specifiek pictogram, dat een terreinhelm voorstelt. De DTC schakelt naar een lager interventieniveau en het DWC wordt uitgeschakeld. Het ABS op het achterwiel wordt ook gedeactiveerd en de bochtenfunctionaliteit en liftdetectie achter worden onderdrukt om zich aan te passen aan het offroadgebruik.
Uitgebreide deactivering
De Multistrada V4 Rally introduceert ook een gloednieuwe strategie van uitgebreide deactivering van de achterste cilinderbank, een technische oplossing die met de “Rally” voor het eerst ter wereld op een productiemotor wordt toegepast. Naast het uitschakelen van de achterste cilinders bij stationair toerental wanneer de motorfiets stilstaat (een functie die al aanwezig is op de Multistrada V4), houdt de V4 Granturismo de achterste bank nu ook in andere bedrijfsomstandigheden uitgeschakeld, wat het brandstofverbruik en de emissies ten goede komt.
Met deze nieuwe strategie vindt de deactivering zelfs plaats wanneer de motorfiets in beweging is: als de snelheid toeneemt of boven een bepaalde vermogensvraag van de gashendel, worden de achterste cilinders opnieuw geactiveerd, wat het karakter en de prestaties van de V4 Granturismo garandeert. Dit systeem is actief in alle rijmodi.
Motor en chassis
De 1.158 cc V4 Granturismo-motor levert 170 pk (125 kW) bij 10.750 t/min en 121 Nm (12,3 kgm) bij 8.750 t/min, met een bijzonder lineaire koppelcurve voor een soepele en progressieve respons bij alle toerentallen. Dankzij de prestaties van dit motorblok, in combinatie met zijn totaalgewicht van slechts 66,7 kg, blijft de V4 Granturismo de benchmark in de categorie voor vermogen en lichtheid. Deze cijfers worden gecombineerd met verfijnde technische oplossingen, zoals een contraroterende krukas, afgeleid van de ervaring opgedaan door Ducati Corse in de MotoGP, die “tegen” de gyroscopische inertie van de wielen werkt, maar ook de koppelcurves gewijd aan elke afzonderlijke overbrengingsverhouding om een soepele levering bij lage toerentallen te combineren met een robuust koppel in de middengebieden en meer vermogen bij hoge toerentallen.
Op chassisniveau gaat de Multistrada V4 Rally verder met het monocoque aluminium frame, licht en compact, met een dubbelzijdig in aluminium gegoten achterbrug. De Multistrada V4 Rally wordt uitsluitend aangeboden met tubeless spaakvelgen, opnieuw ontworpen en lichter gemaakt om zijn dynamische kwaliteiten te verbeteren.
Uitrusting
De nieuwe Ducati Multistrada V4 Rally wordt aangeboden in drie verschillende versies: Adventure Radar, uitgerust met Adaptive Cruise Control en Blind Spot Detection, Adventure Travel & Radar, die aluminium zijkoffers, verwarmde handvatten en zadels toevoegt, terwijl de Full Adventure deze laatste uitrusting aanvult met een gehomologeerde Akrapovic demper en een koolstofvezel voorspatbord.
Accessoires en kleding
De Multistrada V4 Rally beschikt niet alleen over een voor deze categorie toonaangevende standaarduitrusting, maar ook over een uitgebreid assortiment accessoires. Bovenop de verschillende zadels, om tegemoet te komen aan de ergonomische behoeften van rijder en passagier, en de onderdelen die in de drie configuraties worden voorgesteld, zal het volgende eveneens beschikbaar zijn: verschillende opties voor het windscherm, stalen buizen motorbescherming, extra LED-spots, navigatiesysteem met speciale ondersteuning, en verschillende bagageoplossingen, ontworpen voor zowel de tank als de achterplaat – top case of soft bag – voor degenen die de 360° tourer kwaliteiten van de Multistrada V4 Rally verder willen versterken.
Het is ook mogelijk om de Multistrada V4 Rally sportiever te maken en zijn uiterlijk te verfraaien met verschillende onderdelen van carbon fiber trim, hendels en voetsteunen bewerkt uit massief aluminium, dynamische LED indicatoren en specifieke rem- en koppelingsvloeistof reservoirs.
Ducati heeft kleding ontworpen om optimaal te kunnen genieten van de touring mogelijkheden van de Multistrada V4 Rally. Het Atacama C2 pak bijvoorbeeld, met grote zones gewijd aan ventilatie, afneembare mouwen en drie onafhankelijke lagen, inclusief thermische voering en waterdicht membraan, om comfort te bieden in alle weersomstandigheden. Of het Strada C5 pak van een comfortabele stretch stof, robuust en modulair in thermische bescherming, dankzij het uitneembare Gore-Tex® interne membraan en een intern donsjack dat ook alleen gebruikt kan worden als de motor geparkeerd staat.
Beschikbaarheid
De Ducati Multistrada V4 Rally staat vanaf februari 2023 bij de dealers in twee kleuren: Ducati Red en Brushed Aluminium & Matt Black, de laatste met een blootliggende tank van geborsteld aluminium, met voor beide zwarte spaakvelgen. De prijs voor de Multistrada V4 Rally Radar in België zijn vanaf € 27.890, in Nederland vanaf € 31.890. De Multistrada V4 Rally wordt – net als alle Ducati Multistrada’s – gedekt door de “4|Ever Ducati” garantie, geldig voor 4 jaar met onbeperkt aantal kilometers die vertrouwt op de service die door het gehele dealernetwerk** wordt aangeboden.