Als designer en vriend van het MaxxMoto-huis Oberdan Bezzi zijn fantasie bovenhaalt, is àlles mogelijk…
Hoewel Gilera momenteel in de Benelux geen hoge toppen scheert, was dat ooit heel anders. Het merk dat in 1909 werd opgericht door Giuseppe Gilera gooide in de jaren ’50 hoge ogen in de GP-racerij dankzij klinkende namen als Geoff Duke en Phil Read.
Sinds de overname van het merk door de Piaggio group in 1969, verdween Gilera in Europa naar de achtergrond. Enkel in 2008 kon ene Marco Simoncelli nog een titel binnenrijven in de 250 cc klasse op een Gilera, al was die motor op de kuiplogo’s na identiek aan de Aprilia 250’s.
Italo-Chinees
Kijk je echter naar de groeimarkten, dan zie je dat Gilera erg populair is in Zuid-Amerika, meerbepaald Argentinië. De legendarische Italiaanse merknaam bleef er behouden, maar wordt nu voornamelijk gebruikt op lichte motorfietsen van Chinese makelij. Reden genoeg voor designer Bezzi om zijn pennen boven te halen en te dromen van de eerste echte Italo-Chinese supersport.
Fan van Oberdan Bezzi’s werk? Check dan zeker zijn blog.