De Buell 1190RX, een V-Twin racer volgens de Erik Buell filosofie.

Buell is back…of toch bijna

Het verhaal van Erik Buell is niet meteen een sprookje. Na een paar mislukte avonturen bij Harley en een moeilijk solo-bestaan, gaf de Amerikaanse motorfabrikant gisteren weer een teken van leven.

In een persbericht op de Facebook-pagina van EBR geeft het bedrijf aan dat het hard in de weer is om 2017-modellen – inclusief een snelle, duistere en lage nieuwigheid –  bij de dealer te zetten en tegelijkertijd wordt er werk gemaakt worden van een nieuw 2018-model. Dat laatste zou minder dan 10.000$ gaan kosten.

De Buell 1190RX, een V-Twin racer volgens de Erik Buell filosofie.
De Buell 1190RX, een V-Twin racer volgens de Erik Buell filosofie.

Wat mogen we ons hier allemaal bij voorstellen? In de eerste plaats gokken we op een update van de 1190RX en SX, inclusief een snelle, duistere, lage variatie op het 1190 platform. Gezien de financiële moeilijkheden van EBR, lijkt het ons erg onwaarschijnlijk dat Buell een volledig nieuw model uit de mouwen kan toveren.

Wat betreft het 2018-model gaat het gerucht dat dit een 1190 Adventure motor moet worden. Die roddel is uiteraard gebaseerd op Buell’s vorige modellenreeks, waar we naast enkele nakedbikes en semi-gekuipte sportmotoren ook de Buell Ulysses (useless is?) gepresenteerd kregen. Even afwachten wat het wordt dus, àls die motoren trouwens al tot aan deze kant van de plas geraken.