Technologie staat nooit stil en 3D-printen is zonder twijfel de hype van de laatste jaren. Maar hoe profiteert de motorwereld daarvan? Wel, BMW’s WSBK raceteam kan erover oordelen.
In de BMW WorldSBK pitbox beschikken de techniekers namelijk over een 3d-printer die op enkele uren tijd een CAD-tekening kan omtoveren tot een onderdeel. Eenvoudig en heel snel als je op het allerlaatste moment nog aanpassingen aan de motor wil doen.
Normaal gezien worden motorfietsen getest en wordt die data opnieuw meegenomen naar het fabriek waar ontwikkelaars en ontwerpers aan de slag gaan. In het beste geval heb je pas het raceweekend erop je nieuwe stukken. Dankzij de 3D-printer wordt het dagenlange werk gereduceerd tot uren.
Nooit meer wachten op stukken
Zodra het nieuwe ontwerp af is, kan het onderdeel on site geproduceerd worden, meteen klaar voor een test. We spreken hier uiteraard wel over onderdelen die geen gigantische ladingen of krachten moeten verdragen. In een wereld waar honderdsten van een seconde het verschil maken op het racecircuit, is dit een gigantische sprong vooruit. Bijkomend pluspunt: je kan quasi oneindig veel stukken produceren.
BMW profiteerde er al van toen het WSBK-circus in Jerez en Portimao reed. Uit de data van de testrijders bleek dat hun motor beter af zou zijn met een andere link voor de schokbreker. In Jerez werd het onderdeel geprint en getest en tegen de wedstrijd in Portimao kon de fabriek de link met een hogere afwerkingsgraad aanleveren.
Nog een paar jaar wachten, en je print thuis zelf een kopietje van die racemotor…
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd