BMW lanceert R 1300 RS

Gelijktijdig met de nieuwe RT presenteert BMW ook de R 1300 RS, oftewel de sporttoerer binnen het boxergamma. Net zoals op de RT mogen we ons verwachten aan de nieuwste generatie elektronische rijhulpmiddelen, maar ook een verbeterd rijcomfort en 145pk / 149Nm. We krijgen bij de lancering meteen 4 varianten (Basis, Triple Black, Performance, Option 719 Cuyamaca) waarover je in onderstaand persbericht alle informatie kan terugvinden.

“Met de nieuwe BMW R 1300 RS tillen we onze sporttoermotor met boxermotor naar een geheel nieuw niveau. De motor is consequent ontworpen met dynamisch rijden als uitgangspunt. Dankzij een volledig nieuw ontwikkelde motor, chassis en aerodynamisch concept biedt hij een nog sportievere rijervaring dan zijn voorganger. Tegelijkertijd blijft het de perfecte metgezel voor comfortabel toeren en lange afstanden.”
– Hauke Glässing, Projectmanager BMW R 1300 RS


De nieuwe BMW R 1300 RS: De nieuwe sporttoermotor met boxermotor, verfijnde technologie en styling, en een dynamisch design dat sportieve flair uitstraalt. Vier aantrekkelijke modelvarianten.

Het doel achter de ontwikkeling van de nieuwe BMW R 1300 RS was om zowel een visuele als technische verbetering te realiseren van de sporttoermotor met boxermotor. Naast het veel sportievere design maken uitrustingskenmerken zoals de Performance-variant – met onder meer een sportophanging, korte handgrepen, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC-Shift, twee extra sportieve ruiten, sportzadel, motorbeschermplaat en sportbanden – het mogelijk om het dynamische potentieel van de motor nog verder te verhogen. Tegelijkertijd blijft de BMW R 1300 RS een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en langere ritten. Opties zoals stoelverwarming, Riding Assistant, een hoger windscherm en diverse bagageopties maken het mogelijk de motorfiets perfect af te stemmen op de persoonlijke wensen.

Naast de standaarduitvoering in Racing Blue metallic is de BMW R 1300 RS ook beschikbaar als Triple Black-model in Blackstorm metallic, als sportgerichte Performance-uitvoering in Lightwhite uni en als premium Option 719 Cuyamaca-uitvoering in Brooklyn Grey metallic.


Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier op landwegen als comfortabel toeren en reizen.

De ontwikkelaars van BMW Motorrad hadden als doel de nieuwe BMW R 1300 RS aanzienlijk dynamischer en sportiever te maken dan zijn voorganger – een doel dat niet alleen op het gebied van design, motor en chassis is bereikt. Ook de ergonomie kreeg extra aandacht, met focus op een sportievere en actievere zithouding.

Zo is de ergonomische driehoek van stuur, voetsteunen en zadel op de nieuwe R 1300 RS zo ontworpen dat de rijder merkbaar verder naar voren over het voorwiel zit, dankzij iets naar achter geplaatste voetsteunen en een platter stuur. Dit zorgt voor meer feedback van het voorwiel, vooral bij sportief rijden, en daarmee voor een betere controle. Tegelijkertijd maakt deze zithouding nog steeds ontspannen toeren mogelijk, ook met passagier. Voor een meer toergerichte houding zijn optionele comfortsturen beschikbaar.

Verschillende zadelopties en comfortsturen maken een geoptimaliseerde zithouding mogelijk. Geëlektrificeerde koffers en topkoffer, samen met een slimme tanktas, zorgen via een nieuw bagagesysteem voor een comfortabele ervaring tijdens lange ritten en vakanties.

Sinds de introductie van de BMW R 100 RS in 1976 hebben de RS-modellen met boxermotor een legendarische reputatie opgebouwd door sportief rijden, bochtenplezier en comfort perfect te combineren. De nieuwe BMW R 1300 RS biedt daarom niet alleen een nieuw bagagesysteem, maar ook een ruime keuze aan zadels en comfortsturen om te voldoen aan individuele ergonomische wensen. Naast het standaard zadel zijn er vijf andere zadels als fabrieksoptie leverbaar.

Voor tour- en vakantieritten kan de nieuwe BMW R 1300 RS fabrieksmatig worden uitgerust met kofferhouders en een topkofferdrager. Een nieuw ontwikkeld koffersysteem en topkoffer zijn beschikbaar als origineel BMW Motorrad accessoire. De koffers bieden een inhoud van respectievelijk 26 en 29 liter, de topkoffer 39 liter. Zowel koffers als topkoffer zijn geëlektrificeerd en kunnen via het centrale vergrendelingssysteem worden geopend. Binnenverlichting is standaard; de linker koffer en de topkoffer hebben bovendien een USB-C-oplaadpoort. De tanktas is ook nieuw en wordt zonder riemen via een tankring bevestigd – een primeur voor BMW.


Robuuste boxermotor met topwaarden in vermogen en koppel, plus geoptimaliseerde looprust en efficiëntie.

De boxermotor in de nieuwe BMW R 1300 RS heeft een cilinderinhoud van precies 1.300 cc, met een boring/slagverhouding van 106,5 bij 73 mm (voorganger: 102,5 bij 76 mm). Deze toename is het gevolg van een grotere boring en een nieuwe krukas met kortere slag. Het vermogen bedraagt 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm (voorganger: 100 kW/136 pk), met een maximaal koppel van 149 Nm bij 6.500 tpm (voorganger: 143 Nm bij 6.250 tpm). Daarmee is het de krachtigste BMW-boxermotor in serieproductie tot nu toe. Het maximale toerental bedraagt 9.000 tpm.

Standaard zijn drie rijmodi inbegrepen, voor optimale aanpassing aan uiteenlopende rijomstandigheden. De optionele uitrusting “Riding Modes Pro” voegt de modi “Dynamic” en “Dynamic Pro” toe, evenals rijmodus-voorkeuze. Engine Drag Torque Control (MSR) is standaard.

De “Rain”- en “Road”-modi passen de rij-eigenschappen aan op de meeste weersomstandigheden. De “Eco”-modus maakt het mogelijk om het bereik met één tank te maximaliseren dankzij efficiënt gebruik van de BMW ShiftCam-technologie. Met de optionele rijmodusvoorkeuze kan de rijder zelf een voorkeursselectie maken voor onderweg.

MSR voorkomt onstabiele rijsituaties die kunnen ontstaan bij afremmen of terugschakelen door teveel remwerking op het achterwiel. In dat geval worden de gaskleppen automatisch geopend om de motorremwerking te verminderen en de motorfiets te stabiliseren.


Geautomatiseerde schakelhulp (ASA) met volautomatische koppeling en manueel of automatisch schakelen als optionele uitrusting.

Met de geautomatiseerde schakelhulp biedt BMW Motorrad een innovatieve techniek die motorrijden eenvoudiger en comfortabeler maakt. Onder het motto “Simplify your Ride” worden koppeling en schakelen automatisch geregeld – zonder in te boeten aan rijdynamiek.


Volledig nieuw ontwikkeld chassis met stalen hoofdframe en aluminium achterframe.

Het chassis van de BMW R 1300 RS is volledig herzien. De kern is een nieuw hoofdframe van staalplaat, dat compacter verpakt is en stijver is dan het vorige. De achterzijde is nu uitgevoerd in gegoten aluminium in plaats van buizenstaal. Door de compactere bouw is de massa dichter bij het zwaartepunt geconcentreerd, wat resulteert in betere handling. De motor reageert preciezer, is stabieler bij remmen, en vraagt minder inspanning tijdens het rijden.

Een nieuwe upside-down voorvork met een binnenbuis van 47 mm en een verbeterde EVO Paralever-achterbrug zorgen voor nog meer precisie. Nieuwe 17-inch gietwielen met holle spaken zijn samen 1,4 kg lichter dan voorheen.


Nieuw elektronisch Dynamic Suspension Adjustment (DSA) als optionele fabrieksuitrusting – met dynamische dempingsaanpassing, veerconstante en automatische beladingscompensatie.

DSA combineert de dynamische dempingsaanpassing van voor- en achterwiel met aanpassing van de veerconstante, afhankelijk van rijmodus en rijomstandigheden. De R 1300 RS is daarmee de tweede motor ter wereld met een in serie geproduceerde upside-down voorvork waarbij de veerconstante instelbaar is.


Hoogwaardig remsysteem met BMW Motorrad ABS Pro standaard, sportrem als optionele fabrieksuitrusting.

Standaard beschikt de BMW R 1300 RS over dubbele schijfremmen voor met radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en een enkele schijf achter met zwevende klauw, samen met Integral ABS Pro. De sportremoptie biedt titaniumkleurige remklauwen en iets meer remkracht.


Volledige LED-verlichting standaard, Headlight Pro met adaptieve bochtverlichting optioneel.

Een nieuw twin-chamber LED-koplamp met een onderscheidend lichtbeeld is standaard. Extra LED-elementen zorgen voor grootlicht, dagrijverlichting en zijverlichting. Headlight Pro biedt adaptieve bochtverlichting die afhankelijk van de hellingshoek extra LEDs inschakelt voor betere zichtbaarheid in bochten.


Riding Assistant met ACC, FCW, SWW en RECW als optionele fabrieksuitrusting.

Standaard: Dynamic Cruise Control met remfunctie. Optioneel: Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW).


Voor het eerst elektrische vergrendeling bij navigatievoorbereiding optioneel beschikbaar.

Een nieuwe, elektrisch ontgrendelbare houder voor navigatie of smartphone biedt meer comfort en veiligheid.


Hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1300 RS:

  • Dynamisch, sportief design.
  • Sportieve ergonomie en comfort voor zowel bochtenplezier als reizen.
  • Vier uitvoeringen: Basis, Triple Black, Performance, Option 719 Cuyamaca.
  • 2-cilinder boxermotor: 107 kW (145 pk), 149 Nm.
  • Diverse zadelopties en vernieuwd bagagesysteem met elektrische koffers.
  • Drie standaard rijmodi; extra modi via optionele Riding Modes Pro.
  • MSR standaard.
  • Geautomatiseerd schakelen (ASA) optioneel.
  • Nieuw stalen frame en aluminium achterframe.
  • Nieuwe upside-down voorvork en verbeterde EVO Paralever.
  • Optionele DSA met veerconstante-aanpassing.
  • Nieuwe lichter wielen (-1,4 kg).
  • Hoogwaardig remsysteem met ABS Pro.
  • LED-verlichting standaard; adaptieve bochtverlichting optioneel.
  • Riding Assistant met ACC, FCW, SWW, RECW optioneel.
  • Navigatiehouder met elektrische vergrendeling optioneel.
  • Uitgebreid programma aan opties en accessoires.