De Volkswagen Group wil Ducati verkopen en nadat gesprekken met Harley-Davidson afsprongen, lijkt het Indische Bajaj – die ook een groot aandeel hebben in KTM – de topfavoriet voor een overname.
Bajaj Auto is India’s grootste exporteur van tweewielers en is in grote mate verantwoordelijk voor de groei van KTM in recente jaren. Met name de populaire KTM Duke (125, 200, 390) wordt geproduceerd door Bajaj en samen met een kapitaalinjectie zorgde dat voor een stevige groei van het Oostenrijkse merk.
‘Lazy Riding’
De CEO van Bajaj Auto, Rajiv Bajaj, vindt echter dat Ducati perfect naast KTM zou passen in het portfolio en doet daarover een opmerkelijke uitspraak in de India Times: “KTM staat bekend voor het harde, sportieve rijden, maar daarnaast is er ook nog een wereld van rustig ‘lazy’ rijden. Een wereld die gedomineerd wordt door H-D, Indian (Polaris) en Triumph. Dit stukje mist nog uit onze puzzel. Het enige wat mist is een premium merk in dat segment.” Of Ducati met zijn Diavel, XDiavel en retro Scramblers dit puzzelstukje kan zijn, laten we in het midden gezien het uitgebreide sportieve verleden van de Italianen.
Onderhandelbaar prijskaartje
Verder klinkt Bajaj erg positief over de mogelijke overname: “We zijn erg dicht bij het finaliseren van een veelbelovende alliantie, al is nog niets zeker. Maar als het gebeurt, dan zal het enorme mogelijkheden creëren voor het bedrijf. Dit is exact de reden waarom we geld opzij houden, want als zo’n kans als deze zich voordoet, dan willen we klaar zijn.” Of Bajaj effectief het gevraagde 1,5 miljard zal betalen voor Ducati blijft maar zeer de vraag, en gezien de recente ontwikkelingen rond kartelvorming van de Duitse autofabrikanten waarbij Audi en Volkswagen betrokken zijn, lijkt de prijs ons érg onderhandelbaar. Op twee dagen tijd verloren de aandelen van de Duitse autofabrikanten gecombineerd immers al meer dan 10 miljard..
Kleine cilinderinhouden
Eén ding staat wel zo goed als vast, mocht Ducati in Indiase handen komen: het merk zal meer gaan focussen op kleine cilinderinhouden. Net zoals KTM geloven Bajaj en Ducati zelf erin dat er ruimte is in dat segment, zo zegt ook Andrea Buzzoni, global sales en marketing directeur: “Het is moeilijk om je een productielijn in Indië voor te stellen zonder kleine cc’s. Er is een gigantisch potentieel, ook in de Westerse markt. Ons publiek wordt ouder en ouder en we gaan de jongere rijders meer bij ons merk moeten betrekken. En dan lijkt Indië sowieso een logische stap, opdat we in Italië gefocust kunnen blijven op onze traditionele sterkhouders.”
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd