Het Autosalon 2022 staat voor ongeziene uitdagingen. Nadat de D’Ieteren groep definitief afhaakte, laten ook meer en meer motormerken de grootste beurs van de Benelux aan zich voorbij gaan.
Gisteren viel het persbericht in onze mailbox dat de Moteo groep met merken Sym, Peugeot, Benelli en Suzuki in 2022 niet aanwezig zal zijn op het Auto- en Motorsalon van Brussel. Een beslissing die te verwachten viel, nadat de groep reeds in 2019 beperkt aanwezig was en het ooit zo populaire merk Suzuki enkel gedragen werd door een dealeractie.
Vandaag kwam daar ook een persbericht van Kawasaki bij met reactie van Henk Salomons, Branch Manager Kawasaki Benelux: “Kawasaki zal zich focussen op activatie en events bij onze dealers dicht bij onze klanten. Shows dien je ver van tevoren te plannen, de aanhoudende onzekerheid m.b.t. de doorgang van Shows in Europa heeft ons doen besluiten tijdig te kiezen voor een goed alternatief”.
“De merken met hoofdzetel in Nederland hebben het duidelijk moeilijker om de waarde van het Salon van Brussel in te schatten.”
Eerder lieten de merken van de Pierer groep, KTM en Husqvarna al weten dat de coronacrisis voor hen de doorslag gaf om überhaupt niet meer deel te nemen aan motorbeurzen. Dat betekent dat ze dus ook afwezig zullen zijn op de EICMA begin november. De Piaggio Group ( Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi, Vespa) zei eerder al af voor het salon van Brussel, maar zal in eigen land wel op de EICMA staan. Ook Harley-Davidson gaf in volle coronacrisis al aan dat ze wilden focussen op hun H-D Experience Tour, zonder stand op het salon van Brussel.
Ook bij Yamaha, waar het management vorig jaar verkaste naar Schiphol, lijkt de teerling geworpen in het nadeel van Brussel, al klinken er ook andere stemmen. “Merken waarbij de hoofdzetel in Nederland zit, hebben het duidelijk moeilijker om het belang van het Salon van Brussel in te schatten,” aldus een Belgische ingewijde uit de sector.
-Update 14/10, Intussen heeft ook Yamaha afgezegd –
Verschillende grote merken met hoofdzetel in België hebben nochtans ook hun twijfels. Bij Honda heerst er onduidelijkheid of het merk een stand zal inrichten en ook bij BMW Motorrad klinkt het twijfelachtig. PR manager Jeroen Lissens: “BMW Motorrad is altijd vragende partij geweest voor een Motorsalon waarbij we kunnen profiteren van de zichtbaarheid bij een breed motor- én auto-publiek. Uiteraard rekenen we er dan wel op dat alle merken hun steentje bijdragen met een correcte representatie.”
Eén dag nadat het Salon van Génève aankondigde dat het een jaar zal wachten tot 2023 om opnieuw de deuren te openen, lijkt het er dus op dat organisator FEBIAC origineel uit de hoek zal moeten komen. Afgaande op de editie 2019, blijven er enkele paleizen leeg – en dan is er uiteraard nog de hele COVID-safe procedure die gedurende het hele evenement gerespecteerd moet worden zolang de maatregels niet veranderen. Of het grote publiek daar klaar voor is, blijft een vraagteken.
Een overzicht van de bevestigde afwezigen in de motorpaleizen
-Aprilia
-Benelli
-Harley-Davidson
-Husqvarna
-Kawasaki
-KTM
-Moto Guzzi
-Peugeot
-Piaggio
-Suzuki
-SYM