2023: Yamaha Tracer GT+

Yamaha heeft op de EICMA een nieuwe uitvoering van de Tracer 9 voorgesteld. Het gaat om de Tracer 9 GT+ die zich als nieuw vlaggenschip profileert met een optimale uitrusting, nieuw TFT dashboard en adaptieve cruisecontrole dankzij radartechnologie. Op het prijskaartje is het helaas nog even wachten, al mogen we wel stellen dat deze motor samen met Kawasaki’s Versys aan de top staat bij de Japanse toermotoren.

Het volledige persbericht vind je onderaan de fotogalerij.

PERSBERICHT

Nieuwe TRACER 9 GT+ Sport Touring-model van Yamaha

Rijden op het scherpst van de snede

De Sport Touring-modellen van Yamaha geven motorrijders de kans om hun dromen waar te maken en de wereld te verkennen wanneer ze aan de dagelijkse sleur willen ontsnappen. De TRACER 9-serie heeft de prestaties, het comfort en de veelzijdigheid om de reislust van elke rijder te bevredigen, of het nu gaat om een weekendje weg of een ambitieuze langeafstandstocht.

De zeer speciale formule van een 890 cc CP3-motor met hoog koppel, een licht aluminium chassis, een natuurlijke ergonomie en een ontwerp dat geschikt is voor bagage, zorgt ervoor dat deze motorfietsen klaar zijn voor vertrek wanneer dat nodig is. 

Nu is Yamaha klaar om het TRACER-concept een spannende nieuwe dimensie te geven met de meest geavanceerde Sport Tourer die ooit door het bedrijf is geproduceerd. De nieuwe TRACER 9 GT+ bouwt voort op de sterke punten van de bestaande modellen en wordt geleverd met een reeks best-in-class technologieën die door de nooit eerder geziene veelzijdigheid en controle voor een unieke rijervaring zorgen.

De nieuwe TRACER 9 GT+ is voorzien van volledig geïntegreerde geavanceerde elektronica, waaronder een millimetergolfradar, Adaptive Cruise Control, een radargekoppeld Unified Brake System, elektronische ophanging en intelligente rijmodi – evenals geconnecteerde TFT-displays en volledig geïntegreerde Garmin-navigatie. Deze motorfiets luidt een nieuw tijdperk voor de Sport Touring-ervaring in.

Adaptive Cruise Control (ACC)

De TRACER 9 GT+ is de eerste Yamaha die is uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC) en dit geavanceerde nieuwe systeem biedt alle voordelen van cruise control samen met de mogelijkheid om automatisch een vaste afstand tot de voorligger aan te houden.

Met een conventioneel cruisecontrolsysteem moet de bestuurder bij het naderen van een voorligger het systeem deselecteren of remmen, waardoor het systeem automatisch wordt uitgeschakeld. Met het nieuwe ACC-systeem meet een ingebouwde millimetergolfradar echter voortdurend de afstand tot het voertuig direct vóór de TRACER 9 GT+. De ACC regelt automatisch de kruissnelheid, de vertraging en de acceleratie, afhankelijk van de wegsituatie.

De ACC is instelbaar en wanneer de machine in beweging is, kan de bestuurder een van de vier verschillende volgafstanden selecteren die passen bij zijn individuele voorkeur, weergegeven als één balk voor de kortste volgafstand en vier balken voor de langste volgafstand. ACC biedt een aantal voordelen zoals minder vermoeidheid bij de bestuurder doordat er minder handelingen nodig zijn, een betere rijkwaliteit door een constante volgafstand aan te houden en een soepele verkeersstroom.

Wanneer het ACC-systeem actief is, toont de nieuwe 7-inch TFT-meter een groen pictogram (met grijs voor stand-by) en tussen 1 en 4 witte balken onder een autopictogram om de geselecteerde volgafstand te bevestigen. Wanneer de ACC vaststelt dat de bestuurder zich te dicht bij het voorliggende voertuig bevindt of wanneer het merkt dat de huidige versnellings-/vertragingsstatus van de machine er binnenkort toe zal leiden dat de bestuurder te dichtbij komt, verschijnt het pictogram voor interventieverzoek op de meter om de bestuurder erop te wijzen dat passende actie vereist is om te vermijden dat hij te dicht volgt.

ACC werkt tussen 30 km/u en 160 km/u – in de 1en 2e versnellingen vanaf 30 km/u, in de 3e en 4eversnellingen vanaf 40 km/u, en in de 5e en 6e versnellingen vanaf 50 km/u. De snelheid kan in stappen van 1 km/u of 10 km/u worden verhoogd en verlaagd door de instelschakelaar eenmaal in te drukken of ingedrukt te houden. De ACC wordt uitgeschakeld door te remmen of de koppelingshendel langer dan 1 seconde vast te houden, of door de gashendel verder dan de gashendelaanslag naar voren te draaien.

Deze gemakkelijk te begrijpen ACC-status wordt getoond in alle schermmodi, inclusief de navigatiemodus, en biedt een extra hulp voor de bestuurder die is ontworpen om de rijervaring te verbeteren, met name op drukke snelwegen.

Aanvullende ACC-functies

De ACC houdt niet alleen een vooraf ingestelde volgafstand aan, maar beschikt ook over ‘bochtenhulp’, waarbij het systeem snelheidsverhogingen afremt wanneer het detecteert dat de machine een bocht neemt. Wanneer de radar een voorligger detecteert, beperkt het ook de mate van acceleratie bij het volgen.

De ‘inhaalassistent’ van de ACC doet de TRACER 9 GT+ soepeler dan normaal vernellen wanneer hij detecteert dat de richtingaanwijzer van de motor is ingeschakeld en de motor een inhaalmanoeuvre uitvoert.

De ACC is ook geïntegreerd met de motor en de elektronische wielophanging, en om de vooraf ingestelde afstand tot de voorligger te bewaren, worden de motorrem en de remmen geactiveerd – in die volgorde – om de motor af te remmen. Tegelijkertijd wordt de dempingskracht van de elektronische ophanging aangepast om overmatige pitching te verminderen wanneer er geremd wordt, zodat de stabiliteit van het chassis behouden blijft.

Met zijn vermogen om automatisch in te grijpen en niveaus van snelheid, gasklepopening, motorremmen, remmen en vering aan te passen bij het volgen van een voertuig – maar ook bij het nemen van bochten en inhalen – zorgt de geavanceerde ACC voor een natuurlijke en naadloze rijervaring. Deze elektronische technologie, die voor het eerst op een Yamaha wordt gebruikt, tilt het comfort op de snelweg naar een hoger niveau.

De eenvoudig te bedienen ACC vermindert de mentale en fysieke input van de rijder en biedt meer comfort en gemak voor een ongeëvenaarde rijkwaliteit, waardoor de TRACER 9 GT+ de ultieme Sport Tourer van Yamaha is.

Radargekoppeld vooraan/achteraan ondersteund Unified Brake System

Als vlaggenschip van de Sport Touring-lijn van Yamaha is de TRACER 9 GT+ uitgekozen om te debuteren met een reeks innovatieve nieuwe toptechnologieën – waaronder ’s werelds eerste radargekoppeld Unified Brake System (UBS).

Het nieuwe systeem is een actief ontwerp dat een betere controleerbaarheid biedt door gebruik te maken van gegevens van de millimetergolfradar en de 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) om de remkrachten voor en achter te ondersteunen en te reguleren, via de hydraulische krachtbron van Bosch die de controle en afwijking van het remsysteem optimaliseert.

Het radargekoppeld Unified Brake System bestaat uit drie hoofdelementen die alleen werken wanneer de BC (Brake Control) is ingeschakeld. Ten eerste grijpt de remhulp in wanneer het systeem detecteert dat een aanrijding dreigt. Ten tweede past de remassistentie voor/achter de remkrachten op beide wielen aan voor een stabiele vertraging. En ten derde past de bochtenremcontrole automatisch de remkracht aan om te voorkomen dat de banden doorslippen wanneer de machine overhelt.

Het radargekoppeld Unified Brake System analyseert voortdurend de volgafstandgegevens van de millimetergolfradar. Als het systeem berekent dat de remkracht van de bestuurder onvoldoende is om een aanrijding met de voorligger te voorkomen, verhoogt het de remdruk op de voor- en achterwielen om de TRACER 9 GT+ af te remmen.

Het eerder beschreven ACC-systeem zal de TRACER 9 GT+ ook automatisch afremmen wanneer een vooraf ingestelde volgafstand wordt bereikt, maar zodra de bestuurder remt, wordt de ACC uitgeschakeld – en op dat moment grijpt het radargekoppeld Unified Brake System in als het vaststelt dat de reminspanningen van de bestuurder niet volstaan om een aanrijding te voorkomen.

Het systeem biedt extra remondersteuning en grijpt alleen in wanneer de BC is ingeschakeld en de bestuurder remt – het is geen systeem om botsingen te vermijden.  

Het tweede element is het vooraan/achteraan ondersteund Unified Brake System dat de remkrachtverdeling vooraan/achteraan aanpast. Wanneer alleen de voorrem door de rijder wordt gebruikt, oefent de hydraulische eenheid automatisch remkracht uit op het achterwiel, waarbij de mate van ingrijpen wordt berekend aan de hand van IMU-gegevens over veranderingen in versnelling en hellingshoek. Wanneer alleen de achterrem wordt gebruikt, zal het systeem soms – maar niet altijd – extra remkracht uitoefenen op het voorwiel via de hydraulische eenheid, afhankelijk van de input van het rempedaal en IMU-gegevens over de stand van de motorfiets.

Het derde element is de remcontrole in de bochten. Dit is in feite een ‘bochtenremsysteem’ dat rekening houdt met de machinegegevens van de IMU en onmiddellijk de remkrachten van de rijder aanpast om te voorkomen dat de banden slippen.

Het radargekoppeld Unified Brake System is gekoppeld aan de elektronische wielophanging en ondersteunt en regelt niet alleen de remkracht vooraan en achteraan, maar past ook de demping van de voor- en achterwielophanging aan om de stabiliteit van het chassis te handhaven. ABS werkt altijd, of de BC nu aan of uit staat.

Millimetergolfradar

Zowel de nieuwe Adaptive Cruise Control als het radargekoppeld Unified Brake System gebruiken gegevens van de nieuwe millimetergolfradar die de afstand van het voertuig direct vóór de motorfiets detecteert. Deze compacte, geïntegreerde radarunit weegt slechts 200 gram en bevindt zich achter een nieuwe beschermkap aan de voorkant van de TRACER 9 GT+.

Nieuwe 7-inch TFT-kleurenmeter

TRACER 9 GT+-rijders hebben de keuze uit drie verschillende schermthema’s met de nieuwe TFT-kleurenmeter met hoge helderheid. Elk schermthema is ontworpen om een ander gevoel over te brengen om tegemoet te komen aan verschillende rijstijlen en uiteenlopende persoonlijke voorkeuren. Met opties voor een strakke, hedendaagse look, een gestripte sportstijl of een visuele identiteit geïnspireerd op het Jin-Ki Kanno-ontwikkelingsideaal van Yamaha, is er een visueel thema voor elke rijder.

In alle drie de meterthema’s is de Adaptive Cruise Control (ACC) prominent aanwezig, zodat rijders direct de afstandsinstelling en geselecteerde kruissnelheid van het systeem kunnen zien.

Nieuwe smartphoneconnectiviteit

Voor een verrijkte rijervaring is smartphoneconnectiviteit standaard aanwezig op de TRACER 9 GT+. Dankzij een Communication Control Unit kunnen rijders hun smartphone aan de machine koppelen met behulp van de gratis MyRide-app van Yamaha. De verbinding kan tot stand worden gebracht via USB, wifi of Bluetooth®, en eenmaal verbonden kan de bestuurder informatie over inkomende oproepen, e-mails en berichten bekijken op de TFT-instrumenten. Bestuurders en passagiers kunnen ook naar muziek luisteren en oproepen beantwoorden met een met Bluetooth®-geconnecteerde headset*, wat een nieuwe dimensie toevoegt aan elke rit, of het nu gaat om langeafstandsritten of woon-werkverkeer.

TRACER 9 GT+-rijders kunnen ook een reeks menu’s en functies bekijken met behulp van de nieuwe ergonomische bedieningselementen op de linkse handgreep en wanneer de motorfiets niet rijdt, kan het nieuwe 7″ TFT-scherm met hoge helderheid alles weergeven, van weerberichten tot gedetailleerde meldingen. 

*Niet inbegrepen bij de TRACER 9 GT+.

Nieuwe Garmin navigatie op een volledig scherm

De Garmin navigatie op een volledig scherm kan eenvoudig worden geïnstalleerd. Het enige wat de rijder hoeft te doen is zijn smartphone aansluiten via de gratis MyRide-app en de Garmin Motorize-app** downloaden. Op de geconnecteerde TFT-displays kan de navigatie in volledig scherm worden geopend. De rijder van de TRACER 9 GT+ kan kiezen uit verschillende routes – zoals snelste, kortste, snelweg en meer – en er kunnen gesproken stap-voor-stap aanwijzingen worden verzonden naar een gekoppelde Bluetooth®-headset*. Kaartgegevens worden gedownload naar de smartphone, zodat de bestuurder nog steeds toegang heeft tot de navigatie, zelfs wanneer het signaal van de smartphone op bepaalde locaties tijdelijk wegvalt.

Navigatiefuncties omvatten realtime verkeer, geschatte aankomsttijd en alternatieve routes om files te vermijden. Andere nuttige functies zijn de afstand die kan worden afgelegd met de resterende brandstof en realtime updates tonen lokale weersinformatie, de weersituatie op de gekozen bestemming en een wekelijkse weersvoorspelling.

Garmin Motorize bevat ook waarschuwingen die informatie geven over potentiële gevaren zoals scherpe bochten. De geldende maximumsnelheden worden ook weergegeven. Een PhotoReal-knooppuntbeeld wordt bovendien automatisch weergegeven in een gescheiden scherm bij het naderen van een knooppunt, met informatie over de beste rijstrook voor de volgende afslag.

U kunt de Garmin Motorize-app bedienen met een joystick en met de home-knop op het linkerhandvat als de machine stilstaat. De app is echter vergrendeld en kan niet worden bediend als de motorfiets in beweging is.

*Niet inbegrepen bij de TRACER 9 GT

 ** Voor Garmin Motorize is een abonnementsovereenkomst met service nodig.

Nieuwe 3e generatie quickshifter geïntegreerd met ACC

In tegenstelling tot conventionele cruisecontrolsystemen die uitschakelen wanneer een rijder de koppeling gebruikt of schakelt, kunnen TRACER 9 GT+-rijders schakelen met de nieuwe 3e generatie quickshifter, zelfs wanneer de ACC actief is.

Deze nieuwe geavanceerde Sport Tourer is de eerste Yamaha die is uitgerust met de 3e generatie quickshifter die een nog bredere functionaliteit biedt door koppelingsloos terugschakelen bij accelereren en koppelingsloos opschakelen bij vertragen mogelijk te maken. Als de bestuurder bijvoorbeeld met actieve ACC rijdt tegen 100 km/u in de 6e versnelling en vervolgens automatisch wordt afgeremd door een voorligger, kan de bestuurder terugschakelen naar de lagere rijsnelheid zonder dat de ACC wordt uitgeschakeld. Evenzo kan de bestuurder, wanneer hij bergafwaarts rijdt met ACC in een lagere versnelling, opschakelen om het remmen op de motor te verminderen zonder de ACC te verliezen.

Om een natuurlijk rijgevoel te behouden zal de 3e generatie quickshifter niet werken in bepaalde situaties waarin het motortoerental extreem laag of hoog is, en ook wanneer de machine niet optrekt of afremt. In deze omstandigheden geeft het pictogram van de quickshifter op de nieuwe TFT-instrumentmeter aan of de quickshifter al dan niet kan worden gebruikt en zodra de snelheid of het toerental wordt gewijzigd, wordt de werking van het systeem hervat.

Geïntegreerde KYB elektronisch gestuurde ‘KADS’ semi-actieve vering

De TRACER 9 GT+ is uitgerust met de meest geavanceerde elektronische besturingstechnologie die op een Yamaha productiemotor te vinden is en onderstreept daarmee de betrokkenheid van Yamaha bij de Sport Touring-categorie. Het elektronisch gestuurde veersysteem KADS (KYB Actimatic Damper System) van de nieuwe generatie is samen met KYB ontwikkeld en is ontworpen om opwindende sportprestaties te combineren met een uiterst comfortabele rit.

Dit volledig geïntegreerde veersysteem voor en achter wordt aangestuurd door de 6-assige IMU die verschillende sensoren controleert en automatisch de dempingskrachten aanpast via de Hydraulische Unit (HU) en de Suspension Control Unit (SCU). KADS kan worden ingesteld in de stand Sport of Comfort en past zich aan de meest uiteenlopende rijstijlen aan door de dempingskrachten voortdurend aan te passen aan de heersende rijomstandigheden. Door IMU-gegevens te analyseren, waaronder de hellingshoek en de acceleratie van de motor, zorgt dit geavanceerde veersysteem voor een hoogwaardige rit met een ongeëvenaarde wegligging en een verhoogd gevoel, waardoor de TRACER 9 GT+ wordt bevestigd als Yamaha’s ultieme Sport Tourer.

Net als alle andere elektronische systemen op deze uiterst capabele motorfiets is de KYB-vering volledig geïntegreerd om altijd stabiele rijeigenschappen te garanderen. Het werkt samen met de ACC, het Unified Brake System met voor/achterondersteuning, alsmede het radargekoppeld Unified Brake System en de remregeling.

De rijeigenschappen van de elektronisch geregelde vering worden ook beïnvloed door de selectie van de geïntegreerde rijmodi en de dempingsinstellingen worden onmiddellijk aangepast via een elektromagneet om een soepele en comfortabele rit te verkrijgen onder uiteenlopende beladingen en rijomstandigheden.

Geïntegreerde rijmodi

De TRACER 9 GT+ profiteert van een verfijnde D-Mode (de selectie van het motorkarakter) die nu volledig is geïntegreerd met de 6-assige IMU van de machine en het uitgebreide pakket aan hellingsgevoelige rijhulpmiddelen. Voorheen werkte D-Mode (de selectie van het motorkarakter) volledig gescheiden van de diverse elektronisch geregelde rijhulpmiddelen die individueel moesten worden ingesteld.

Dit nieuwe systeem is intuïtiever en veel gemakkelijker te begrijpen en te gebruiken. De rijder kan kiezen uit vier geïntegreerde rijmodi: Sport’, ‘Street’, ‘Rain’ of ‘Custom’ – die nu allemaal samenwerken met de selectie van het motorkarakter (D-modus), de tractiecontrole, de schuifcontrole, de liftcontrole en de elektronische dempingscontrole van de ophanging, voor een betere beheersbaarheid in de meest uiteenlopende rijsituaties.

De selecteerbare opties ‘Sport’, ‘Street’ en ‘Rain’ hebben ingebouwde fabrieksinstellingen met verschillende interventieniveaus voor verschillende omstandigheden en deze vooraf ingestelde modi zijn ontwikkeld door Yamaha’s ontwerpers op basis van de feedback van testrijders. Met de vierde optie ‘Custom’ kan de rijder handmatig zijn eigen interventie-instellingen kiezen voor de verschillende elektronisch gestuurde hulpmiddelen en deze opslaan als zijn persoonlijke modus.

Nieuwe ergonomische stuurschakelclusters

Nieuw ontworpen stuurschakelaars met een joystick en een home-knop stellen de bestuurder in staat om een groter aantal functies te bedienen, waaronder smartphoneconnectiviteit en navigatie. Zowel de rechter- als de linkercluster hebben een duidelijke, logische indeling en een eenvoudig ontwerp – en de ergonomische indeling zorgt voor een soepele beweging van de duim voor een gemakkelijke en intuïtieve bediening. De schakelaarclusters zijn verlicht, zodat ze in het donker gemakkelijker te herkennen en te gebruiken zijn.

Vernieuwd in hoogte verstelbaar bestuurderszadel en nieuw materiaal voor de zadelbekleding

Het in hoogte verstelbare bestuurderszadel is opgewaardeerd met nieuwe vulling en een herziene vorm voor meer comfort. Tegelijkertijd wordt er een nieuwe bekleding in lederlook gebruikt om het algemene gevoel van kwaliteit en de trots van eigendom van dit Sport Tourer-topmodel te versterken. Het is nu een meer comfortabele en verfijnde plek om een lange rit op door te brengen.

Schijfrem met grotere diameter achteraan

Voor een beter gevoel is de diameter van de achterrem met bijna 9 % vergroot tot 267 mm. Het ontwerp van de achterrem is herzien en een nieuw rempedaal en nieuwe “clear smoke” vloeistofreservoirs vooraan en achteraan versterken het algemene gevoel van topkwaliteit.

Detailwijzigingen

De TRACER 9 GT+ is voorzien van diverse detailwijzigingen, waaronder een nieuwe USB A-uitgang, een nieuw ontworpen beugel voor het instrumentenpaneel, herziene voorruitverstevigingen en een nieuwe pedaalbeugel voor de achterrem die past bij het nieuwe achterremsysteem.

Speciale kleuren en afwerking

Om zijn positie als de meest verfijnde en begerenswaardige Yamaha Sport Tourer te onderstrepen, wordt de TRACER 9 GT+ aangeboden in twee exclusieve meerkleurige kleurstellingen: Icon Performance en Power Grey. Beide kleurstellingen maken gebruik van een met de hand gemaskeerd gesplitst lakontwerp om het krachtige ontwerp van het kuipwerk en de afwerkingskwaliteit te versterken.

EU5 890 cc CP3-motor met een sterk, lineair koppel

De TRACER 9 GT+ wordt aangedreven door Yamaha’s veelgeprezen EU5 890 cc CP3-motor die een sterk, lineair koppel produceert, waardoor dit Sport Tourer-topmodel een opmerkelijke prestatie levert, of het nu gaat om toeren door de Alpen of pendelen naar kantoor. Dit lichte systeem is uitgerust met de Acceleration Position Sensor Grip (APSG) en de Chip Controlled Throttle (YCC-T) van Yamaha en maakt kabels en katrollen overbodig en levert een superieure respons met een natuurlijk gevoel.

Licht CF gegoten aluminium frame

De Tracer 9 GT+ beschikt over een breed scala aan Yamaha-exclusieve technologie, waaronder het gegoten aluminium hoofdframe dat is vervaardigd met behulp van het exclusieve CF-systeem (Controlled Filling) van het bedrijf. Dit speciale systeem maakt de constructie van extreem lichte en sterke frames met verschillende wanddiktes mogelijk – wat een optimale stijfheidsbalans oplevert voor superieure rijeigenschappen.

Het onafgeveerde gewicht is geminimaliseerd door het gebruik van een lichte aluminium swingarm, en de SpinForged-wielen – eveneens vervaardigd met behulp van een Yamaha-exclusieve technologie – helpen niet alleen de veerwerking te verbeteren, maar verminderen ook het traagheidsmoment, wat een belangrijke bijdrage levert aan het lichte en wendbare rijgedrag van de machine.

Volledige ledverlichting en bochtverlichting

De verlichting is een volledig ledsysteem en Yamaha’s geavanceerde bochtverlichting is standaard op de TRACER 9 GT+. Wanneer de machine 5 km/u of sneller rijdt en de hellingshoek groter is dan 7°, verlichten de bochtlichten automatisch de binnenkant van de bocht – ongeacht of er dim- of grootlicht wordt gebruikt – waardoor een groter verlicht weggedeelte ontstaat.

Rijcomfort in elk seizoen

De premium Sport Tourer van Yamaha is ontworpen voor rijders die het hele jaar door rijden en graag alle soorten ritten maken, waar en wanneer dan ook. De TRACER 9 GT+ is gebouwd voor rijcomfort in alle seizoenen en is uitgerust met een groot, in 10 standen verstelbaar windscherm en in 10 standen verstelbare handgreepverwarming die de langste rit nog aangenamer maken. Yamaha biedt ook een comfortabel verwarmd zadel als origineel accessoire – ook met 10 selecteerbare temperatuurniveaus.

Technische kenmerken

Nieuwe en bijgewerkte functies

  • Nieuwe Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Nieuw radargekoppeld vooraan/achteraan ondersteund Unified Brake System (USB)
  • Nieuwe millimetergolfradar
  • Nieuwe 7-inch TFT-kleurenmeters
  • Nieuwe smartphoneconnectiviteit
  • Nieuwe Garmin navigatie op een volledig scherm
  • Verfijnde en geïntegreerde KYB elektronisch gestuurde vering
  • Nieuwe Communication Control Unit
  • Nieuwe geïntegreerde rijmodi
  • Nieuwe ergonomische stuurschakelclusters
  • Nieuw USB A-stopcontact
  • Vernieuwd in hoogte verstelbaar bestuurderszadel en nieuw materiaal voor de zadelbekleding
  • Nieuwe clear smoke remvloeistofreservoirs vooraan/achteraan
  • Speciale kleuren en afwerking
  • Verfijnde zijkofferbevestigingen met dempersysteem
  • Nieuwe 3e generatie quickshifter voor naadloze acceleratie
  • Schijfrem met grotere diameter achteraan
  • Herziene remklauw achteraan, hoofdremcilinder achteraan en rempedaal achteraan

Kenmerken die niet werden veranderd

  • EU5 890 cc CP3-motor met een sterk, lineair koppel
  • Ride-by-wire gashendel met APSG en YCC-T
  • 6-assige IMU plus leunhoek-gevoelige rijderhulpfuncties
  • Licht CF gegoten aluminium frame
  • Volledige ledverlichting en bochtverlichting
  • Groot in 10 niveaus verstelbaar windscherm
  • Handgreepverwarming
  • Harde zijkoffers
  • Draagvermogen van 3 koffers
  • Middenbok
  • Originele accessoire topkoffers van 34 liter en 45 liter beschikbaar

Prijs en beschikbaarheid

De TRACER 9 GT+ is vanaf mei 2023 verkrijgbaar bij Yamaha-dealers. Neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor meer gedetailleerde informatie over de lokale prijs.

Kleuren

De TRACER 9 GT+ is verkrijgbaar in Icon Performance en Power Grey.