2023: Aprilia RS660 Extrema

Aprilia heeft een speciale versie van de RS6600 uitgebracht. Wat extra carbon, een aangepaste quickshifter en een SC Project uitlaat moeten ervoor zorgen dat de kleine twin in 2023 beter blijft verkopen dan de snel aanstormende Yamaha R7.

PERSBERICHT:

APRILIA RS 660 EXTREMA

EEN SPECIALE VERSIE VAN EUROPA’S BEST VERKOCHTE SPORTMOTOR DEBUTEERT OP DE EICMA 2022: HIJ HEEFT EEN EXCLUSIEVE UITRUSTING EN DRAAGT EEN NAAM DIE SYNONIEM IS MET SPORTIVITEIT.  

HET SC PROJECT UITLAATSYSTEEM, DE CARBON ONDERDELEN, DE EENPERSOONS ACHTERKUIP EN DE SOFTWARE VOOR DE UPSIDE-DOWN VERSNELLINGSBAK MAKEN DE RS 660 EXTREMA TOT DE SPORTIEFSTE EN LICHTSTE UIT HET GAMMA.  

Het grote succes van de RS 660, die in 72 landen wordt verkocht en momenteel de best verkopende sportmotor in Europa is, is te danken aan Aprilia’s succesvolle 660-project dat sportiviteit op een innovatieve en moderne manier interpreteert door middel van een reeks lichtgewicht en high-performance motoren, evenals technische en elektronische functies die gewoonlijk zijn voorbehouden aan modellen in hogere categorieën om deskundige rijders een spannende rit te geven, maar tegelijkertijd toegankelijk en leuk, zelfs voor dagelijks gebruik door nieuwe rijders.

Aprilia presenteert Extrema, de sportiefste versie van de huidige RS 660-serie. De naam doet denken aan die van de Aprilia 125 Extrema, een van de best presterende en snelste achtcilinders ooit, geproduceerd van 1992 tot 1994. 

Dankzij zijn verfijnde en nieuwe standaarduitrusting legt de RS 660 Extrema de lat hoger met een verbazingwekkend leeggewicht van 166 kg en stelt hij een nieuwe standaard op het gebied van gewicht/vermogensverhouding (die uitkomt op 100 pk, een record in zijn klasse), wat, zoals we allemaal weten, fundamenteel is voor plezier op de weg en effectief rijden op het circuit.

Deze mijlpaal wordt bereikt door de speciale standaarduitrusting, die eerst en vooral een nieuw en lichter straatlegaal uitlaatsysteem van SC Project omvat, met carbon demper aan de rechterzijde (en niet langer onder de motor). Ook de zwart geanodiseerde aluminium demperbeugel maakt het mogelijk de passagiersvoetsteunen te verwijderen, wat tot een nog lichter gewicht leidt. Ook het voorspatbord en de nieuwe onderkuip met een gloednieuw design, beide van hoogwaardig carbon, dragen bij aan de totale gewichtsvermindering.

Het sportieve karakter van de RS 660 Extrema wordt ook benadrukt door de eenpersoons achterkuip, die het passagierszadel vervangt om het strakke design van de achterzijde te versterken. Het passagierszadel wordt meegeleverd met de motorfiets, die zijn goedkeuring voor rijden met twee personen behoudt. Naast de standaard elektronica op de RS 660 (waaronder tractiecontrole, ABS in bochten, motorrem, motormapping en wheeliecontrole – allemaal instelbaar) heeft de RS 660 Extrema ook software waarmee je een quickshift in upside-down configuratie kunt instellen. Dit betekent dat de versnellingsbak volledig autonoom kan worden geconfigureerd, zonder een motoronderdeel te vervangen, in straat- of raceversie – ideaal voor circuitdagen. De nieuwe speciale witte en rode kleurstelling is duidelijk sportief geïnspireerd en draagt bij aan de herkenbaarheid in één oogopslag.