Dat de afgelopen MotoGP-race in Argentinië nogal bewogen was, is een understatement. Reden genoeg voor de baas van organiserende instantie Dorna om een woordje tot het publiek te richten. Hierin steunt hij alle beslissingen die er genomen werden door de MotoGP race directie.

Ezpeleta heeft het in zijn statement op MotoGP.com vooral over de aangepaste startprocedure en minder over de gebeurtenissen tijdens de race, waarbij de organisatie ook onder vuur kwam te liggen. De Dorna CEO benadrukt vooral dat zijn organisatie dan wel de mediarechten voor de MotoGP mag hebben, maar dat de race stewards gekozen worden door de FIM en IRTA – niet onbelangrijk voor wie nog steeds denkt dat de MotoGP uitsluitend gedirigeerd wordt door Spanjaarden. Hieronder vindt u de woorden van Ezpeleta terug:

 

 

Carmelo Ezpeleta: “Ik respecteer de beslissingen van de stewards”

Een dag na de Gran Premio Motul de la República Argentina geeft Dorna CEO Carmelo Ezpeleta commentaar op de aangepaste startformule n.a.v. de weersomstandigheden

“De MotoGP race vond plaats onder erg verraderlijke weersomstandigheden – de Moto2 werd verreden in het droog terwijl de Moto3 een wet race had.”

“Toen we de grid klaarmaakten, stond enkel Miller op slicks. De andere rijders moesten naar de pitlane gaan en de motor voor droge omstandigheden gebruiken. Het is niet de eerste keer dat dit gebeurde, enkele jaren geleden zagen we hetzelfde op de Sachsenring waar iedereen uit de pitlane vertrok. We namen dus in samenspraak met de teams de beslissing om de grid naar achteren te verplaatsen t.o.v. de rijder die wel reeds op de correcte motor zat. Deze beslissing werd genomen om veiligheidsredenen en was de juiste.”

Betreffende de race voegde Ezpeleta nog toe: “De situatie was erg moeilijk omwille van de weersomstandigheden. Er was slechts één droge lijn op het asfalt. Wat verder gebeurde heeft iedereen op TV gezien.”

“Sinds twee jaar is Dorna niet meer verantwoordelijk voor het kiezen van de stewards, ze worden gekozen door de FIM en IRTA. De stewards namen de beslissingen (i.v.m. de penalties, nvdr.) waarover ik niet zal oordelen. Bij de volgende GP Safety commissie zal er uiteraard wel een dialoog zijn met de rijders.”

We kunnen enkel maar hopen dat er een camera hangt in de zaal waar de rijders hun zegje mogen doen…

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.