Ola Stenegärd is samen met Yamaha’s Shun Miyazawa misschien wel direct verantwoordelijk voor de hele cafe racer hype die nu al enkele jaren gaande is. Zijn impact op het algemene motordesign in de laatste 10 jaar kan moeilijk overschat worden en dus is zijn huidige overgang van BMW naar Indian Motorcycles hot news.

De Zweedse designer was sinds 2003 bij BMW en verantwoordelijk voor het design van o.a. de HP2 Sport, S1000RR en uiteraard ook de R nine T’s. Zijn ‘Midas Touch‘ zal dus zeker gemist worden bij BMW, terwijl het interessant is om te zien hoe alles momenteel in goede banen lijkt te lopen bij Indian.

“We zijn erg blij om Ola aan boord te hebben. Het is enorm moeilijk om iemand met zijn ervaring te vinden in deze belangrijke tijden voor onze sector”, aldus Steve Menneto, de topman van Indian. Hoewel de overstap als een verrassing komt, is hij niet helemaal onlogisch. Stenegärd bleef steeds een liefhebber van dikke V-twins in zijn vrije tijd en werkte eerder al voor het Amerikaanse bedrijf tussen 2001 en 2003.

Ola was het brein achter de originele S 1000 RR…

…al zou hij vooral bekend worden door de opdracht te geven aan custombouwer Roland Sands voor deze Concept 90, om het vervolgens te vertalen naar de verschillende R nine T’s die we allemaal kennen.

Indian President Steve Menneto liet nog weten dat Stenegärd “Er als geen ander in geslaagd is om merken te doen groeien in niches die buiten hun standaardproducten lagen.” In het geval van BMW gaat dat over vb. de eerste S1000RR of R nine T.

Een wild gokje voor Indian: verwacht je binnenkort maar aan de eerste Street Trackers die gebaseerd zijn op Indian’s flat track programma.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts