Yamaha doet al 60 jaar mee in de Grand Prix racerij en dat wordt gevierd met een klassieke Speedblock kleurstelling voor de R-modellen. Op het prijskaartje en de beschikbaarheid van deze special editions is het nog even wachten tot november.

Persbericht:

1961-2021: 60 jaar World Grand Prix races voor Yamaha

Racen is altijd een essentieel onderdeel geweest van Yamaha’s DNA vanaf de oprichting van het bedrijf op 1 juli 1955. Enkele dagen later bewees Yamaha Motor Company al de kwaliteiten van zijn producten op het racecircuit toen de YA-1 de Mount Fuji Ascent Race won bij zijn allereerste poging op 10 juli van datzelfde jaar.

Na dit succes nam Yamaha in 1958 deel aan zijn eerste internationale race in Catalina, in de VS. Het bedrijf had ondertussen al enkele van de meest competitieve tweetaktmachines ontwikkeld en besliste om de ultieme test van rijder en machine uit te voeren met de 250 cc RD48 racemotor in de Grand Prix manche van het Wereldkampioenschap in Frankrijk in mei 1961. Deze deelname op het hoogste niveau plaatste de naam Yamaha stevig op de wereldkaart en was het startpunt van de groei van het merk tot een van de meest succesvolle en innovatieve motorfabrikanten.

Slechts twee jaar na Yamaha’s GP debuut, behaalde Fumio Ito de allereerste GP-overwinning van het merk op de RD56 tijdens de Belgische Grand Prix. Sinds die dag heeft Yamaha nooit meer achterom gekeken. In 1964 won Yamaha zijn eerste Wereldkampioenschap en de eerste constructeurstitel met Phil Read in de 250 cc klasse. Dit was de eerste van talrijke overwinningen in dat decennium. Hier begon een ongelofelijk avontuur voor iedereen die betrokken was bij het raceprogramma van het bedrijf, en in de afgelopen 60 jaar heeft Yamaha zijn naam en faam gevestigd als een van de meest succesvolle fabrikanten met meer dan 500 Grand Prix overwinningen, samen met 38 rijderstitels, 37 constructeurstitels en 7 teamtitels.

Speedblock: de historische racekleuren van Yamaha

In 1964 lanceerde de race-afdeling van Yamaha een 250 cc Grand Prix racemotor met een nieuwe witte kuip met een stevige rode streep en een rood voorspatbord. Dat bleek een goed voorteken want fabrieksrijder Phil Read won daarna Yamaha’s allereerste wereldtitel.

Deze gewaagde, eenvoudige en dynamische rood/witte kleurstelling werd snel de gemakkelijk herkenbare Yamaha look in Grand Prix wegraces en was de voorloper van het speedblock van Yamaha: ongetwijfeld de meest bekende en meest geliefde kleurstelling ooit op een racemotor.

Een witte kuip met een rood speedblock werd snel de definitieve racekleurstelling van Yamaha in Europa voor de volgende twee decennia tot aan het Rainey en Lawson tijdperk. De bijzonder enthousiaste reactie van het publiek op de recente onthulling van de M1 fabrieksmotor met zijn speciale 60th Anniversary speedblock kleuren toont duidelijk aan dat dit een van de meest tot de verbeelding sprekende kleurstellingen van Yamaha is die populair is bij rijders en fans van alle leeftijden. De speedblock is eenvoudig, dynamisch, tijdloos en direct herkenbaar en zal altijd verbonden blijven aan de naam Yamaha en aan zijn zeer succesvolle GP-campagnes uit een heel speciaal tijdperk in de geschiedenis van het bedrijf. 

Nieuwe R-serie World GP 60thAnniversary modellen

Om Yamaha’s lange en roemruchte Grand Prix racegeschiedenis te vieren, heeft het bedrijf een World GP 60th Anniversary versie gecreëerd van de 2022 R1-, R7-, R3- en R125-modellen.

Net zoals Yamaha’s befaamde racemotor die het wereldkampioenschap heeft gewonnen, hebben de World GP 60th Anniversary R1, R7, R3 en R125 een puur wit kuipwerk met een krachtige horizontale rode streep en witte verticale lijnen die het rode speedblock vormen. Deze authentieke kleurstelling voor racemotoren omvat een volledig rood voorspatbord en goudkleurige velgen, net zoals de winnende fabrieksmotoren van Yamaha, en deze tijdloze look wordt aangevuld met een gele nummerplaat aan de voorzijde, een 60th Anniversary-embleem en een rode streep langs de bovenkant van de brandstoftank en het achterste deel.

Sinds Yamaha zijn GP-debuut maakte in 1961, heeft het bedrijf meer dan 500 Grand Prix races gewonnen met legendarische rijders, onder meer Read, Ivy, Saarinen, Agostini, Roberts, Lawson, Rainey, Lorenzo en Rossi, en meer recentelijk Quartararo. Deze historische racekleuren benadrukken de band tussen Yamaha’s racemotoren en elk model uit de R-serie.

Sterke punten van het World GP 60th Anniversary model

  • Wit kuipwerk met rode speedblock graphics
  • Speciaal 60th Anniversary-embleem
  • Rode streep langs de bovenkant van de tank en het achterste deel
  • Rood voorspatbord
  • Gele nummerplaat voor
  • Goudkleurige velgen

Sterke punten van het R1 World GP 60th Anniversary model

  • 998 cc 200 pk crossplane-viercilindermotor
  • Uiterst geavanceerd elektronisch regelsysteem
  • 6-assige IMU met gyro-/G-sensoren voor 3D-bewegingsgegevens
  • Vermogensafgiftemodi (PWR)
  • Dwarshellinggevoelige Traction Control (TCS) en Slide Control (SCS)
  • Quick Shift System (QSS)
  • Brake Control (BC) met bochten-ABS (2 modi)
  • Engine Brake Management (EBM) systeem met drie instelmogelijkheden
  • Ride-by-wire APSG-gasklep
  • Aluminium Deltabox-frame met korte wielbasis
  • Opwaarts gerichte swingarm / magnesium achterframe
  • Magnesium velgen en aluminium brandstoftank van 17 liter
  • TFT (Thin Film Transistor) LCD-instrumentenpaneel
  • Kuipwerk in M1-stijl

Sterke punten van het R7 World GP 60th Anniversary model

  • Compacte 689 cc CP2-motor met crossplane-technologie en hoog koppel
  • Ultracompact ontwerp met puur DNA van de R-serie
  • Zeer aerodynamische kuip met aluminium afdekking onderaan
  • Omgekeerde 41 mm-voorvork met hoge specificaties
  • Achterophanging van het link-type Monocross met nieuw ontwikkelde schokdemper
  • A&S-koppeling
  • Lichtgewicht buizenframe met aluminium middenbeugel voor een afgestelde chassisstijfheid
  • Clip-on stuur en lichtgewicht rearsets met stijlvolle hielbeschermers
  • Sportieve en aanpasbare goed ingekapselde rijpositie
  • Agressief R-serie tweeogig uiterlijk met led-contourverlichting
  • Krachtige centrale led-koplamp
  • Lichtgewicht 10-spakige gegoten lichtmetalen velgen
  • Radiaal gemonteerde voorremklauwen met radiale Brembo-hoofdremcilinder
  • Supersport cockpitontwerp met volledig LCD-instrumentenpaneel
  • Centrale M-vormige luchtinlaat aan de voorzijde
  • Krachtige 298 mm voorremmen en 245 mm achterremmen
  • Slanke brandstoftank van 13 liter met diep gevormde knie-inkepingen
  • Staart in R-seriestijl
  • Voorband 120/70, achterband 190/55

Sterke punten van het R3 World GP 60th Anniversary model

  • Uiterst lichte Yamaha supersport
  • Hoogtoerige 321 cc tweecilinder vloeistofgekoelde DOHC 4 kleppen EU5-lijnmotor
  • Compact en licht stalen buizenchassis met hoge treksterkte
  • Radicale, op M1 MotoGP® geïnspireerde styling
  • Dubbele LED-koplampen en contourverlichting in R1-stijl
  • Gebeeldhouwde brandstoftank en laag stuur voor uitstekende sportergonomie
  • 37 mm omgekeerde voorvork en monocross achterschokdemper
  • Multifunctioneel LCD-instrumentenpaneel met gemakkelijk af te lezen displays
  • Verfijnde prestaties met uitstekende betrouwbaarheid en bijzonder zuinig
  • Evenwichtige 50/50 gewichtsverdeling voor een uitstekende wendbaarheid
  • DNA van de R-serie.

Sterke punten van het R125 World GP 60th Anniversary model

  • Uiterst geavanceerde 125 cc EU5-motor met Variable Valve Actuation
  • Uitstekend verbrandingsrendement
  • Compact Deltabox-frame
  • Lichte aluminium swingarm
  • A&S-koppeling (Assist & Slipper) voor een optimale controle
  • R-serie kuipwerkontwerp met twin-eye led
  • 11 liter brandstoftank
  • Cockpit-ontwerp geïnspireerd op de M1 MotoGP
  • Goed zichtbaar LCD-instrumentenpaneel
  • Sportieve en comfortabele rijpositie
  • Brede 140 mm achterband
  • Uitstekende remprestaties

Beschikbaarheid en prijs

De leveringen van de R-serie World GP 60th Anniversary modellen aan Europese Yamaha dealers beginnen vanaf november 2021. De prijzen variëren per regio, contacteer de nationale Yamaha distributeur voor alle informatie.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts