Verbod op motorfietsen in Brussel? Wat is er nu echt aan de hand?

De Brusselse regering wil motorfietsen verbieden. Dat is het nieuwsbericht waar u als motor- of scooterrijder de afgelopen dagen niet kon aan ontkomen. Na enkele heftige reacties pro en contra, spitten we dit verhaal iets dieper uit.

La Libre en La Dernière Heure pakten op 22 oktober namelijk uit met een bericht dat de regering van het Brussels Hoofdstedelijk gewest erover denkt om gemotoriseerde tweewielers te verbieden op haar grondgebied. Hiervoor zou de regering een studie aangevraagd hebben, op basis van de resultaten van een eerdere studie van TRUE (The Real Urban Emissions Initiative), recent gepubliceerd door ICCT (The International Council on Clean Transportation) en genoemd « Remote sensing of vehicle emissions in Paris ».

Een wankel onderzoek aan de basis

Deze studie kwam ook al uitgebreid aan bod in de gespecialiseerde pers omdat uit de resultaten bleek dat de uitstoot van motorfietsen vele malen hoger zou liggen dan die van auto’s. Dit sluit perfect aan bij het verbod op oude motorfietsen binnen de Crit’Air zone in Parijs en gezien de huidige trend van lage emissie zone’s (LEZ) in de lage landen, lijkt een milieu-maatregel hier op z’n plaats.

Maar dan begint het verhaal uiteraard pas, want al snel blijkt dat de resultaten van de TRUE-studie niet kloppen. De grootte van de steekproef was onvoldoende en ook over de meetmethodes bestaat twijfel. Die kritiek komt overigens niet van sector-organisaties, maar rechtstreeks van Emisia, het Europees Milieu Agentschap. Het enige wat uit de studie kunnen afleiden is dat er onder de gemotoriseerde tweewielers een erg grote diversiteit van uitstoot bestaat, gaande van oude tweetaktmotoren tot moderne Euro5-gekeurde viertakten.

Klinkt logisch, want die verscheidenheid bestaat immers ook bij auto’s tussen pakweg oldtimers, diesels zonder euronorm en de laatste nieuwe Euro6-gekeurde benzines. Hiermee heb je meteen de reden waarom er binnen de LEZ’s steeds gefaseerd gewerkt wordt en oudere, vervuilende wagens jaar na jaar meer geweerd worden.

Als de auto’s aan regels onderworpen worden, is het maar een kwestie van tijd vooraleer ook de gemotoriseerde tweewielers moeten volgen.

Tegenreacties

Het idee van motoren stante pede te verbieden lokte dus felle tegenreacties uit, onder andere van Philippe Dehennin, voorzitter van sectororganisatie Febiac: “Dit soort simplistische en cynische redeneringen moet stoppen. Ze zijn simplistisch omdat ze een minderheid van de weggebruikers viseren en ze zijn cynisch omdat werd aangetoond dat de dagelijkse files met 40% zouden verminderen als slechts 10 % van de automobilisten voor een motorfiets zou kiezen.” Deze mening werd ook door de politiek opgepikt, met name door het Vlaams Belang dat een sterke boodschap wilde sturen naar de hoofdzakelijk groen-linkse Brusselse regering.

Sectororganisatie Febiac veroordeelde de maatregel meteen, waarna ook het Vlaams Belang de groen-links Brusselse regering onder vuur nam.

Onafhankelijk van de lokale politiek onderstreepte Febiac vooral dat Brussel zich beter kan richten naar de Europese politiek betreffende mobiliteit en milieumaatregels. “De Europese wetgever heeft er zelf voor gekozen om eerst de grote aantallen (personen- en bestelauto’s) en de grotere voertuigen (trucks en bussen) te reguleren, en pas daarna de kleinere bronnen (brom- en motorfietsen).”

Een evidente redenering die de onafwendbare milieu-maatregelen voor tweewielers dus nog een tijdje zou uitstellen.

De toekomst?

TL;DR – Gezien de felle tegenreacties en de wankele fundamenten zou het ons bij MaxxMoto dus zeer sterk lijken, mocht er in de directe toekomst een verbod op motoren komen in Brussel.

Maar vergis je niet: uitstel is geen afstel en gezien de snelle fasering van de Euronormen voor motorfietsen is het slechts een kwestie van tijd vooraleer de milieupolitiek hier gebruik van zal maken. Iedereen weet hoe het de oldtimers en oude dieselwagens vergaan is binnen de LEZ’s en het is dus maar een kwestie van tijd vooraleer ook tweetaktmotorfietsen en motoren zonder Euronorm enkel nog de zone binnengeraken met een (duur betaald) toegangsticket. In Amsterdam zijn tweetaktbromfietsen reeds verboden en in Parijs mogen oude motoren de LEZ niet meer binnen. En iedereen weet wat er volgt als het regent in Parijs…

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.