Er komt geen Autosalon meer in 2024. Dat maakte organisator FEBIAC gisteren bekend. Directeur van het Salon Gabriel Goffoy spreekt over een ’te kleine representativiteit van de autoconstructeurs’, al zijn er uiteraard wel meerdere kanten aan dit verhaal – niet in het minst die van de motoren die in 2023 voor het eerst moesten thuisblijven.
Follow the money is de vanzelfsprekende piste die gevolgd wordt om een evenement als het Autosalon beter te begrijpen en dan weet je meteen dat grote spelers als de Stellantis group (vorig jaar op de helling tot het allerlaatste moment) en D’Ieteren een stevige vinger in de pap te brokken hebben. Die laatste is goed voor 1 op de 5 verkochte auto’s in België en als zij afhaken voor 2024 – enkel officieus bevestigd via insiders – dan weet je meteen hoe laat het is.
Het verkoopsalon…maar wie wil nog kopen?
Goffoy redeneerde nog dat de merken op het Salon in 2023 goed waren voor 95 procent van de verkochte auto’s in ons land, al doet dat weinig terzake. De grootste beurs van ons land kampte reeds enkele jaren met teruglopende cijfers en corona was helemaal de doodsteek voor een sector in crisis. Onzekerheid over het type aandrijving, het verdwijnen van betaalbare instapmodellen en prijzen die uit de pan swingen doen de particuliere koper compleet afhaken. Brussel kon lange tijd overeind blijven tussen de andere grote salons omdat er effectief bestelbons ondertekend werden in de Heizelpaleizen. Die tijd lijkt helaas voorbij.
De motorsector: “Salon niet gemist“
Toch blijft de vraag of FEBIAC niet meer had kunnen doen om anders met die crisis om te gaan? Kijken we dan even vanuit de motorsector, dan is er al jarenlang de vraag voor een korter evenement, waarbij de kleinere spelers geen twee weken aanwezig moeten zijn in Brussel en waarbij er eventueel ook meer plek is voor beleving (lees: testritten). Het Gent Motor Event is maar een van de spelers die aan deze vraag wil voldoen, en met het wegvallen van de motorpaleizen in 2023 roken natuurlijk ook andere commerciële spelers de weggevallen salonbudgetten. Motominds in Kortrijk en het Belgian Bike Weekend in Wieze zijn twee nieuwe evenementen die net zoals het Gent Motor Event slechts een minuscule fractie van de bezoekersaantallen van het salon wisten te trekken, maar waar motorrijders wel testritten konden maken. De merken zetten bovendien meer en meer in op grote opendeurdagen bij hun dealers en de verkoopcijfers lijden ook niet onder de afwezigheid van het salon.
Gebrek aan zuurstof én creativiteit
Toch blijft de vraag: wat als? Na de zwakste Intermot ooit en serieuze vraagtekens bij het autosalon van Genève zou Brussel een belangrijke rol kunnen spelen als Europees auto- en motorsalon. De motorsector lijkt er niet van wakker te liggen, maar voor de automerken die nog verkopen aan particulieren is het duidelijk dat dit een enorme gemiste kans is. En daarbij mag het ook wel gezegd dat FEBIAC de hand in eigen boezem moet steken. De organisatie kwam door een corona-herorganisatie en het wegvallen van de edities 2021 en ’22 serieus onder druk te staan, al had dat net de doorslag kunnen zijn om het event te transformeren naar een korter, krachtiger salon met meer kleinere spelers. Lees: dreamcars, motorfietsen, reisorganisaties, randanimatie, testritten etc. In de plaats daarvan kregen we dezelfde oude formule die minder en minder gesmaakt wordt, zeker bij een particulier publiek dat sceptisch blijft tegenover elektrificatie.
Of de annulering van het Salon 2024 het definitieve einde blijkt, wil FEBIAC nog niet bevestigen.