V.S. wil CFMOTO app verbannen (uit vrees voor spionage)

Politici in de V.S. houden CFMOTO nauwkeurig in de gaten. Het merk heeft immers – net zoals alle anderen – app’s om je activiteit bij te houden, en dat soort tracking door Chinese bedrijven valt in de Verenigde Staten niet in goede aarde. Er is intussen zelfs al een eerste ‘notice of proposed rulemaking’ ingediend om de tracking tegen te gaan.

Bij CFMOTO spreken ze alvast van een storm in een glas water. Hoewel hun motoren met de app uitgerust kunnen worden, zijn ze dat zeker niet allemaal. De T-BOX connectiviteit is een optie die nog maar beperkt is uitgerold en die dus zeker niet in alle landen van toepassing is. Gezien de omvang van CFMOTO in de V.S. – het merk is immers ook marktleider bij de quads – is de kans groot dat de politieke bezorgdheden gewoon aan de kant geschoven worden door motoren zonder de connectiviteitsapps te importeren.

Dat terzijde is de vrees voor Chinese spionage in de V.S. niets nieuws. Eerder werden Chinese telefoons al geweigerd en worden apps uit het verre Oosten ook nauwlettend in de gaten gehouden. In Europa liggen de wetgevende machten er duidelijk minder van wakker. Wie het Amerikaanse voorstel tot op de letter wil nalezen, kan hier terecht. In hoeverre andere motorenbouwers zich bezig houden om hun gebruikers via de talrijke apps te tracken, is op het moment van schrijven niet duidelijk. Wel weten we dat zowel bij de Yamaha als BMW apps het mogelijk is om foto’s te koppelen aan een routepunt in je smartphone.