Triumph’s TE-1 prototype is klaar als ‘statische demo’. Wat begon met een computertekening, moet eindigen met een rijdende motorfiets, en als we de eerste foto’s bekijken lijkt dat dik in orde te komen.
De samenwerking tussen, Triumph, Williams, Integral Powertrain en WMG aan de Universiteit van Warwick wordt gefinancierd door het Office for Zero Emission vehicles en dat werpt z’n vruchten af. Triumph bouwt het rijwielgedeelte, Williams neemt de batterij, transformator en carbon voor de rekening terwijl Integral Motor de aandrijflijn fixt. Appeltje-eitje, toch?
Nu heeft dit project wel meer om het lijf, de eer van de Britse innovatie staat immers op het spel. De partners willen aantonen wat ze kunnen en hoewel het eerste prototype er prachtig uitziet, hebben ze nog werk voor de boeg. Dit is de derde fase van het project, voor fase 4 willen ze het gashendel kalibreren, de motorprestaties in kaart brengen, de autonomie op punt stellen, rider modes ontwikkelen, de thermische prestaties van de motor en batterij optimaliseren en ook de software afwerken. Vanaf dan volg er nog een circuittest met een ‘dynamische evaluatie’ en als we eens heel lief lachen richting Triumph kunnen we dan misschien een testritje regelen?
Triumph baas Nick Bloor mikt op zomer 2022 voor het rijdende prototype af te krijgen, wij zijn benieuwd…