Triumph Modern Classics krijgen klassieke logo’s

Triumph grijpt terug naar het verleden om het Modern Classic gamma nog een stukje extra nostalgie te geven. Met de Icon Editions onthult het merk speciale uitvoeringen van hun klassiek gestileerde modellen die voor 2025 een erg klassiek logo dragen. Het merk grijpt terug naar het originele logo uit 1907 en dit zal te zien zijn op de Bobber, alle Scramblers, de Speedmaster en uiteraard ook de Bonneville’s. Combineer het met een vleugje Sapphire Black en Aluminium Silver voor een tijdloze speciale uitvoering. Persbericht hieronder.

TRIUMPH HERITAGE LOGO VOOR MODERN CLASSIC ICONS

  • Triumph Motorcycles onthult een nieuwe reeks Icon Editions voor 2025
  • Heritage logo maakt eenmalige comeback op zeven opvallende modellen
  • Beschikbaar bij de dealers vanaf december 2024

Triumph Motorcycles heeft voor 2025 een nieuwe reeks van z’n Modern Classics voorgesteld, de Icon Editions, met een eenmalige comeback van een Triumph logo dat uit 1907 dateert. 

Het is al 100 jaar geleden dat het logo nog eens op een tank voorkwam en nu verschijnt het dus in gelimiteerde oplage op zeven opvallende en iconische Modern Classics. Met hun premium afwerking en onmiskenbare karakter brengen de nieuwe Triumph modellen een eerbetoon aan de rijke geschiedenis van het merk. 

Er zijn zeven modellen beschikbaar, elk met hun individuele combinatie van Sapphire Black met Aluminium Silver die hun authentieke en originele design vervolledigt. Ze hebben stuk voor stuk een met de hand geschilderde aflijning en exclusieve graphics waarin het logo van weleer opvalt. De opvallende ontwerpen vatten de essentie van de originele modellen samen en voegen nog karakter toe dankzij de specifieke kleurstellingen. Gaande van de geprezen elegantie van de Bonneville T100 en T120 over de stoere attitude van de Scrambler 900, 1200 X en 1200 XE tot het custom-uiterlijk van de Bobber en de Speedmaster. 

Triumph Motorcycles’ Chief Commercial Officer Paul Stroud : “De Modern Classics van Triumph staan gekend voor hun originele stijl, hoge kwaliteit, premium afwerking en hedendaagse prestaties. Het is die authenticiteit, gekoppeld aan de geschiedenis en de passie die in het logo van 1907 vervat zit, die een breed publiek van jonge en oudere rijders zal aanspreken. Met hun opvallende nieuwe kleurstellingen, hun specifieke graphics en speciale logo’s weten de Icon Editions de brug te slaan tussen geschiedenis, stijl en moderne prestaties. Perfect voor rijders die de klassieke stijl weten te appreciëren en dat willen combineren met moderne technologie.” 

TRIUMPH ICON

Het iconische Triumph-logo wordt wereldwijd gerespecteerd en geapprecieerd. Helemaal in het begin, in 1902 was het logo eerder een embleem. Het heraldische schild bevatte de naam van het bedrijf, Triumph Cycle Co. Ltd en de naam van de stad waar op dat moment geproduceerd werd, Coventry. Dit embleem werd in 1907 vervangen door een geschreven logo, het Triumph woordmerk. Hoewel het slechts gedurende zeven jaar werd gebruikt, komt deze versie van het Triumph-logo voor in vele custom ontwerpen, wordt het gebruikt op verzamelstukken en hebben sommige fans het zelfs op hun lichaam laten tatoeëren. 

Met de toevoeging van het woord ‘Motors’ in 1915, zette het ontwerp van het logo een nieuwe stap voorwaarts, waarna Triumph in de jaren 1920 teruggreep naar het wapenschild, dit keer in kleur. In 1932 koos men heel kort voor een ovaalvormig logo waarin een wereldbol verwerkt zat, maar in 1934 keerde Triumph alweer terug naar het woordmerk, dit keer met een nieuw lettertype en enkel hoofdletters. Dat logo werd in 1936 geüpdatet met een moderner lettertype en nieuwe randen en werd op die manier gebruikt in de 50 jaren die daarop volgden. In 1990 werd een blauwe versie geïntroduceerd als subtiele evolutie van het merk, die dan opnieuw opgefrist werd in 2005 door de rand achterwege te laten. In 2013 verschenen de eerste versies van het logo zoals we dat vandaag kennen, met een moderne zwarte versie van het woordmerk en de daarbij behorende driehoek.

Het is de versie uit 1907 van het logo die nu opnieuw opgevist wordt voor 2025 en schittert op de Icon Editions.

ONTDEK DE REEKS 

De Icon Editions zijn gebouwd met uiterste precisie en oog voor detail. Ze combineren een uniek design met hoogstaande kwaliteit en technologie. Elke Icon Edition heeft z’n eigen kleurstelling die een combinatie is van Sapphire Black en Aluminium Silver, met zijpanelen die prachtig afgewerkt zijn en perfect bij de benzinetank passen.

Elke elegante lijn en alle fraai gevormde details die de Modern Classics hun eigen unieke silhouet geven, worden prachtig geaccentueerd door de handgeschilderde zwarte of gouden lijn die de scheiding vormt tussen de twee kleurvlakken. De toevoeging van het iconische logo en de vermelding ‘Icon Edition’ op de tank en op de zijpanelen geeft elk model nog extra uitstraling 

Bonneville T100 Icon Edition

De nieuwe Bonneville T100 Icon Edition is de essentie van een Britse Classic. De Aluminium Silver kleurstelling, afgewerkt met accenten in Sapphire Black op de tank en zijpanelen zorgen voor een smaakvolle en herkenbare retro stijl. De handgeschilderde lijnen en een gouden Triumph-logo uit 1907 maken de look compleet en ideaal voor wie de combinatie van tijdloos design met moderne prestaties weet te appreciëren. 

Het rijgedrag van de Bonneville T100 Icon Edition is vertrouwenwekkend en kan ook omgebouwd worden naar een A2-motor. De 900cc motor van de Bonneville staat bekend om z’n hoge Koppel en lage inertie. Hij levert 65PK bij 7,400tpm en het koppel piekt op 80 Nm bij 3,750tpm. 

Bonneville T120 Icon Edition

De opvallende Bonneville T120 Icon Edition biedt de nodige sensaties en brengt geschiedenis en prestaties samen met een tank in Sapphire Black, gecombineerd met zilveren accenten en handgeschilderde gouden details. Het gouden Triumph-logo uit 1907 op de tank voegt nog een extra laagje prestige toe en versterkt z’n unieke karakter op de weg. 

De T120 Icon Edition’s is uitgerust met premium technologie, waaronder een 41mm voorvork, achtervering waarvan de veervoorspanning instelbaar is en dubbele remklauwen van Brembo. De 1200cc tweecilinder is speciaal afgesteld op een hoge koppelafgifte vanaf lage toeren tot in het middengebied. Hij levert zijn piekkoppel van 105 Nm al vanaf 3500 tpm en het vermogen piekt op 80 PK bij 6,550 tpm.

Scrambler 900 Icon Edition

De Sapphire Black en Aluminium Silver kleurstelling van de Scrambler 900 Icon Edition benadrukt het avontuurlijke karakter van de motor. De gedurfde kleuren van de tank, een streep in Aluminium Silver met een unieke Icon graphic en het iconische gouden Triumph-logo uit 1907 creëren een opvallend contrast met de spatborden in Sapphire Black. De handgeschilderde lijnen versterken het opvallende uiterlijk en maken van deze motor dé geknipte keuze voor stadsverkeer en offroad-rijden. 

De Scrambler 900 is ontworpen om met voldoende trekkracht op elk type weg te rijden. De 900cc motor heeft een hoog koppel en het ride-by-wire gashendel zorgt voor een moeiteloze en superieure controle. Het 19-inch voorwiel en het 17-inch achterwiel met speciale zwarte spaken wekken in combinatie met een zadelhoogte van 790 mm veel vertrouwen tijdens het rijden. Deze motor, die overigens ook kan omgebouwd worden tot een A2-model, is een totaalpakket dat uitblinkt in toegankelijkheid, wendbaarheid en fun voor elk type rijder.

Scrambler 1200 X Icon Edition

De contrasterende kleurstelling in Aluminium Silver en Sapphire Black op de tank van de Scrambler 1200 X Icon Edition zet z’n sterke en avontuurlijke karakter in de verf. Op de tank zitten details in geborsteld aluminium en de handgeschilderde lijnen versterken de dubbele zwarte strepen op de tank en de uitparingen voor de knieën. Het gouden Triumph-logo uit 1907 en het exclusieve Icon-logo voegen nog een opvallend extraatje toe aan de volledige look van de motor. 

De sterke 1200cc Bonneville motor met een hoog koppel, een 21-inch voorwiel dat geschikt is voor offroad en de premium kwaliteit en afwerking van Triumph worden gecombineerd met een zadelhoogte van 820mm, die nog verlaagd kan worden tot 795mm met het optionele lage zadel, waardoor de Scrambler 1200X Icon Edition een verrassend toegankelijke motorfiets is. 

Scrambler 1200 XE Icon Edition

De uitgesproken houding van de Scrambler 1200 XE wordt nog verder uitgespeeld op de Icon Edition. De Phantom Black wrapping aan elke kant van de zilveren tank vormen twee tapse strepen en benadrukken zijn atletische vorm. De goud geanodiseerde voorvork passen perfect bij de handgeschilderde gouden lijnen en bij het goud van het Triumph-logo uit 1907 op de tank.  

De Scrambler 1200 XE kan zowat elk terrein de baas, dankzij zijn krachtige, koppelrijke 1200cc Bonneville motor met specifieke Scrambler afstelling, zijn soepele en responsieve gashendel, bochten-ABS en -tractiecontrole, premium MarzocchiTM vering, Brembo Stylema® remklauwen en  MetzelerTM Tourance® dual purpose tubeless banden. 

Bonneville Bobber Icon Edition

Met zijn lage profiel, subtiele lijnen en overwegend zwarte kleurstelling behoudt de Bonneville Bobber Icon Edition zijn minimalistische uiterlijk. Zilveren handgeschilderde accenten en een gouden Triumph-logo uit 1907 op de tank trekken de aandacht op het dikke 16-inch voorwiel en de stevige 47mm voorvork, een combinatie die gemaakt is om op te vallen op elke rit. 

De Bonneville Bobber levert een ongelofelijke 106 Nm koppel bij 4,000 tpm en de Torque Assist Koppeling zorgt voor een soepele bediening, waardoor de Bobber heel erg makkelijk en comfortabel is om mee te rijden.

Bonneville Speedmaster Icon Edition

De Bonneville Speedmaster Icon Edition barst van de Britse custom uitstraling met zijn relaxte stijl, van zijn soepele 1200cc tweecilinder tot zijn comfortabele cruiser zithouding. De zilveren tank afgewerkt met een centrale streep in Sapphire Black, een gouden Triumph-logo en exclusieve Icon graphics. Handgeschilderde lijnen maken het geheel helemaal af.

De 1200cc twin van de Speedmaster is uitermate reactief en is zo afgesteld dat de motor veel koppel en veel vermogen levert bij lage toeren. Met zijn premium 47mm voorvork van Showa en de monoshock achtervering waarvan de veervoorspanning kan ingesteld worden, is de Speedmaster een zeer wendbare en comfortabele motor, zowel met als zonder passagier.

ONDERWEG

De motoren zijn beschikbaar bij de dealers vanaf December 2024