Nee, er komt geen nieuwe Daytona. De Britten houden voet bij stuk en introduceren geen nieuwe supersport…en toch keren ze terug naar het SuperSport World Championship.
In de basis gebruikt Triumph namelijk de Street Triple RS met de 765cc sterke driecilinder die aan het nieuwe technische reglement voor 2022 voldoet. Volgens de nieuwe regels mogen naast de gebruikelijke viercilinders tot 636cc nu ook driecilinder-motoren meedoen en een cilinderinhoud tot 800cc meesleuren. De uitgelezen moment dus voor Triumph om een plaats te veroveren in de SSWC, zelfs al is het het feite een motor op basis van een nakedbike.
Voor de ombouw werkt Triumph samen met het succesvolle raceteam PTR en stelt daarbij na een jaar voorbereiding ook hun nieuwe rijder Hannes Soomer voor. Deze 23-jarige Estlandse racer werd in 2017 al gekroond tot kampioen in het WorldSSP-kampioenschap en lijkt dus een goede match.
Soomer zelf is alvast enthousiast en geeft mee te geloven in het team, de motor en natuurlijk: zichzelf. Al geeft hij ook mee best benieuwd te zijn hoe dit nieuwe seizoen zal lopen. Het beloven alvast onvoorspelbare races te worden door de nieuwe motoren en reglementswijziging.
In tussentijd blijven wij vooral hopen op een straatlegale Daytona gebaseerd op dat magistrale 765cc driecilinder-blok? IJdele hoop? Time will tell.