Technische veranderingen MotoGP 2027 onder de loep

Veiliger, duurzamer, spectaculairder. Dat zijn de drie woorden waarmee Dorna (en binnenkort Liberty Media) haar aanpassingen aan het technische reglement voor de MotoGP koningsklasse aankondigt. Maar is dat effectief wel zo? We overlopen de voornaamste regelwijzigingen, met enkele bedenkingen.

Hoewel de complete regels nog moeten verschijnen, kunnen we de aanpassingen kort samenvatten in volgende checklist:

  • Motorcapaciteit van 1000cc naar 850cc
  • 100% Duurzame benzine
  • Minder mogelijkheden met Aero
  • Geen ride height of hole shot devices toegelaten
  • GPS-data wordt gedeeld
  • Concessiesysteem blijft behouden, maar door de reset met nieuwe regels start iedereen in de klasse ‘B’

6 regelwijzigingen dus, waarvan de inhoud al flink onder discussie ligt in de paddock. We overlopen ze stuk voor stuk.

Motorcapaciteit: een maat voor niets.

De grote vrees bij Dorna zit duidelijk in de hoge topsnelheden van de huidige generatie GP-motoren. Daarbij gaan ze volledig voorbij aan het feit dat de zwaarste ongevallen van de laatste jaren zelden tot nooit te maken hadden met de topsnelheid van de motoren, eerder met de veiligheidsmaatregelen aan de circuits. Denk daarbij aan sommige secties in Jerez waar de uitloop eerder beperkt is en vooral de heel competitieve Moto2 en Moto3 jongens in de problemen geraakten. De motorspecialisten bij de teams geven trouwens aan dat ze binnen de 3 jaar aan dezelfde prestaties van de 1000cc motorblokken hopen te geraken door verdere ontwikkelingen aan de motorfiets. Hoewel de maatregel goed bedoeld is, lijkt het vanuit rijdersperspectief dus een maat voor niets.

100% Duurzame benzine: 99% gebakken lucht

Duurzaamheid is het modewoord waar je ook als jetsettend octaancircus anno 2024 niet meer onderuit komt. Net zoals de Formule 1 moet de MotoGP paddock bewust bezig zijn met het milieu en de klimaatverandering en dat wil Dorna nu aanpakken met nieuwe ontwikkelingen op gebied van benzine. De brandstof mag dus niet langer uit aardolie geraffineerd worden, maar moet ergens anders vandaan komen. “Van waar?” is dan de logische vervolgvraag…al heeft Dorna daar helaas nog geen antwoord op. Verwacht je aan biobrandstof waarbij we nooit zullen weten hoeveel energie er nodig is om ze te produceren en van waar die energie dan juist moet komen. Minstens even belangrijk is dat de capaciteit van de benzinetank 2 liter kleiner wordt naar 20 liter, dat betekent dat er een hogere efficiëntie nodig is om de race uit te rijden.

Minder Aero: Windtunnelbudget wordt beslissende factor

In het kader van minder topsnelheid beperkt Dorna de oppervlakte vooraan de motor waarin Winglets gemonteerd mogen worden. De motoren worden dus korter en smaller, al is het verder ontzettend moeilijk om het begrip aerodynamica aan te pakken. Verwacht je aan maatregels die de Formule 1 in de jaren 90 opstelde toen alle teams er losgingen met windtunnel budget. Of dit de doorslaggevende factor zal worden anno 2027? We gokken dat het laatste woord hierover nog niet geschreven is.

Geen ride height of hole shot: Eindelijk opnieuw écht motorracen

Ongeveer elke rijder op de grid heeft de ride height en holeshot devices ooit wel vervloekt. Niet alleen hebben ze MotoGP in het algemeen een stuk saaier gemaakt (de laatste jaren waren er minder inhaalacties dan ooit), ze verplaatsten het overgrote merendeel van de inhaalacties ook richting de remzones met meerdere crashes tot gevolg (al is bandenleverancier Michelin hier ook niet helemaal foutloos). Losstaand van het feit dat deze hydraulische systemen geen enkele meerwaarde hebben voor de ontwikkeling van straatmotoren, nemen ze ook een stuk vaardigheid uit handen van de piloten en laat dat nu net zijn wat je NIET wilt. Vaarwel ride height, we zullen je niet missen. Nu nog wat meer elektronische snufjes overboord en de beste piloten komen automatisch weer bovendrijven.

GPS-data wordt gedeeld? Onduidelijkheid troef

Dorna zal vanaf 2027 de GPS-data van de rijders delen, al is het niet helemaal duidelijk over welke data het gaat. Verwacht wordt dat iedereen de positie van de rijders op de baan nauwkeuriger te zien krijgt. Niet meteen de interessantste parameter en over deze maatregel hangt dan ook nog een waas.

Concessiesysteem: logisch, al kan je na 1 wedstrijd waarschijnlijk wel voorspellen wie de regel nodig heeft.

Nieuwe regels, dus een reset van het concessiesysteem. Deze regel spreekt voor zich aangezien alle teams van start gaan op compleet nieuwe machines. Toch kan je aan de hand van de budgetten en de resultaten na 1 wedstrijd waarschijnlijk wel raden wie de concessies het meeste zal nodig hebben. En dat brengt ons misschien bij een grotere, belangrijkere vraag: “Gaan de Japanners eindelijk opnieuw moeite doen en hun portefeuille trekken?” Zoniet, dan hangt een exit van Yamaha en Honda opnieuw in de lucht – net zoals de geruchten over de toetreding van BMW overigens. Bij Kawasaki blijft de groene krekeltjes voorlopig tsjirpen.

To be continued, in 2027!