De markt van de tweewielers tekent een sterk eerste kwartaal op, zo leren we uit de cijfers van Febiac. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 10,5% meer nieuwe motoren en scooters ingeschreven vergeleken met dezelfde periode in 2015. Nakedbikes en trails doen het goed, en een kwart van alle Belgische inschrijvingen bestaat uit scooters. Niet enkel in België, maar in heel Europa zien we een marktgroei van rond de 10%. Hieronder vindt u de kwartaalcijfers en de populairste modellen.
Marktleider
Honda is in ons land met een aandeel van 16,2% van de nieuwe inschrijvingen in de eerste drie maanden marktleider voor BMW (aandeel 13,7%), Yamaha (10,4%), Piaggio (7,6%, voornamelijk Vespa) en Kawasaki (7,5%). Opvallende groeiers in de top tien zijn Kawasaki (+36,3%), Suzuki (+18,6%) en Ducati (+34%). Voor KTM en SYM tekende men een achteruitgang op.
Zwaar
Reisenduro’s zijn veeleer zware motoren, 1000 cc of meer. Dat is ook de categorie waarin de meeste inschrijvingen gedaan zijn (26,2% van het totaal). Belgen houden afgaande op de cijfers van uitersten: ze kiezen ofwel zware motoren (van 750 cc) ofwel lichte motoren en scooters (tot 125 cc).
Cijfers januari – maart 2016
Top tien nieuwe inschrijvingen motoren, scooters, trikes, quads | ||||||
Merk | 2015 | aandeel | 2016 | aandeel | evolutie | |
1 | Honda | 940 | 15,6% | 1.078 | 16,2% | 14,7% |
2 | BMW | 786 | 13% | 917 | 13,7% | 16,7% |
3 | Yamaha | 626 | 10,4% | 693 | 10,4% | 10,7% |
4 | Piaggio | 440 | 7,3% | 508 | 7,6% | 15,5% |
5 | Kawasaki | 366 | 6,1% | 499 | 7,5% | 36,3% |
6 | Harley-Davidson | 358 | 5,9% | 384 | 5,8% | 7,3% |
7 | KTM | 390 | 6,5% | 349 | 5,2% | -10,5% |
8 | SYM | 352 | 5,8% | 271 | 4,1% | -23% |
9 | Suzuki | 226 | 3,7% | 268 | 4% | 18,6% |
10 | Ducati | 188 | 3,1% | 252 | 3,8% | 34% |
Totale markt | 6.042 | 6.676 | 10,5% |
Verdeling naar segmenten | ||
Segment | Aantal | Aandeel in % |
Scooter max 125 | 1.058 | 15,8% |
Scooter min 126 | 659 | 9,9% |
Motor max 125 | 560 | 8,4% |
Basic/roadster | 1.285 | 19,2% |
Custom | 375 | 5,6% |
Supersport | 197 | 3% |
Sport-touring | 124 | 1,6% |
Touring | 416 | 6,2% |
Trail | 1.244 | 18,6% |
Enduro | 286 | 4,3% |
Trial | 22 | 0,3% |
Trike | 104 | 1,6% |
Quad | 274 | 4,1% |
Quggy | 2 | – |
Andere | 63 | 0,9% |
Top tien modellen | ||||||
Merk en model | 2015 | % | 2016 | % | evolutie | |
1 | BMW R1200GS | 169 | 3% | 200 | 3,2% | 18,3% |
2 | BMW R1200 GS Adventure | 118 | 2,1% | 155 | 2,1% | 31,4% |
3 | Honda Africa Twin | – | 155 | 2,1% | ||
4 | Vespa GTS 250 | 12 | 0,2% | 143 | 2,3% | 1.091,7% |
5 | BMW R1200 RT | 176 | 3,2% | 140 | 2,2% | – 20,5% |
6 | SYM GTS 125 i | 84 | 1,5% | 123 | 2% | 46,4% |
7 | Yamaha MT-07 | 81 | 1,5% | 98 | 1,6% | 21% |
8 | Honda PCX 125 | 117 | 2,1% | 97 | 1,6% | – 17,1% |
9 | BMW S1000 XR | – | 94 | 1,5% | ||
10 | Yamaha MT-09 | 98 | 1,8% | 94 | 1,5% | – 4,1% |
Verdeling naar cilinderinhoud | |||||
Cilinderinhoud | 2015 | % | 2016 | % | evolutie % |
<126 | 1.538 | 25,5 % | 1.617 | 24,2% | 5,1% |
126-250 | 197 | 3,3 % | 340 | 5,1% | 72,6% |
251-500 | 844 | 14% | 852 | 12,8% | 0,9% |
501-750 | 950 | 15,7 % | 993 | 14,9% | 4,5% |
751-1000 | 925 | 15,3 % | 1.124 | 16,8% | 21,5% |
> 1000 | 1.588 | 26,3 % | 1.750 | 26,2% | 16,5% |
Top tien nieuwe inschrijvingen scooters/bromfietsen 45 km/u | ||||||
2015 | aandeel | 2016 | aandeel | evolutie | ||
1 | SYM | 174 | 9,3% | 225 | 14,4% | 29,3% |
2 | Peugeot | 173 | 9,3% | 222 | 14,2% | 28,3% |
3 | Piaggio | 174 | 9,3% | 165 | 10,5% | – 5,2% |
4 | Kymco | 139 | 7,4% | 135 | 8,6% | – 2,9% |
5 | Honda | 77 | 4,1% | 75 | 4,8% | – 2,6% |
6 | NECO | 79 | 4,2% | 73 | 4,7% | – 7,6% |
7 | Yamaha | 271 | 14,5% | 73 | 4,7% | – 73,1% |
8 | Aixam | 76 | 4,1% | 68 | 4,3% | – 10,5% |
9 | MBK | 53 | 2,8% | 61 | 3,9% | 15,1% |
10 | Ligier | 56 | 3% | 46 | 2,9% | – 17,9% |
Totale markt | 1.868 | 1.566 | – 16,2% |
Top tien nieuwe inschrijvingen scooters/bromfietsen 25 km/u | ||||||
2015 | aandeel | 2016 | aandeel | evolutie | ||
1 | SYM | 219 | 20,3% | 287 | 23% | 31,1% |
2 | Peugeot | 210 | 19,4% | 217 | 17,4% | 3,3% |
3 | Kymco | 158 | 14,6% | 158 | 12,7% | |
4 | NECO | 64 | 5,9% | 73 | 5,8% | 14,1% |
5 | Piaggio | 52 | 4,8% | 61 | 4,9% | 17,3% |
6 | Paoletti Racing | – | 55 | 4,4% | ||
7 | Turbho | 79 | 7,3% | 45 | 3,6% | -43% |
8 | Honda | – | 33 | 2,6% | ||
9 | MBK | – | 32 | 2,6% | ||
10 | Razzo | 49 | 4,5% | 28 | 2,2% | – 42,9% |
Totale markt | 1.080 | 1.249 | 15,7% |