Speedway op Mettet, de revival (Reportage)

Écht leren rijden, dat doe je op een losse ondergrond. Je moet ons niet geloven, maar neem het aan van Marc Marquez, Johann Zarco of Valentino Rossi – om enkele toppers te noemen. En met reden, want ‘driften’ is de ideale manier om je rijtechnieken bij te schaven. Dat weten ze ook in Mettet waar sinds 2018 een Dirt Track baan ligt naast het permanente circuit. Het is de plek bij uitstek waar Frederic Fiorentino en het team van Zelos haar jeugdige piloten voorbereid op een carrière in de GP’s. Xavier Siméon, Livio Loi en Barry Baltus zijn er nog regelmatig klant en wij gingen even ten rade bij de baanspecialist, Willy Kennis. O ja, en niet onbelangrijk om te weten: je kan ook zelf Dit Tracken in Mettet, meer info onderaan.

Tekts en foto’s: Luc Vervoort, L&S Persracing

Willy Kennis  is de mentor het Speedway gebeuren in België, Hij heeft zijn kennis opgedaan op een zeer speciale manier. Hij heeft van alle banen waar hij kwam in het buitenland een potje tracksubstanie meegenomen en dat thuis ontleed om zo tot de meest perfecte samenstelling te komen die een dirt track baan kan hebben bij alle weersomstandigheden. Maar de baan moet ook veiligheid bieden. Ook daar heeft hij met allerlei testen de meest comfortabel veiligheidskussens laten bouwen en geplaatst met eigen mensen. Voor de aanleg en onderhoud van de baan, heeft hij een oude truck van een serrist uit St Katelijne Waver overgekocht, deze samen met zijn vrijwillige crew, omgebouwd naar een camion die optimaal is voor gelijkleggen en sproeien van de baan in de korst mogelijke tijd. Met al deze kennis van Willy binnen de Speedwaywereld, kwamen de rijders van Nederland, Duitsland en Engeland al snel naar Mettet afgezakt om daar hun geliefde sport te beoefenen. Zo staan we na 2 jaar op een Speedwaybaan om U tegen te zeggen en waar Willy Kennis op handen wordt gedragen door de rijders van 8 tot 81 jaar.

De Nederlandse jeugd komt zich hier ontwikkelen. 

De 14 jarige Luuk is al 2 jaar bezig met speedway, de sport zit hem in de genen van vaderszijde en zo vroeg hij ook om een motor. In Zuid-Nederland zijn er geen banen enkel in Friesland en Drenthe, maar dat is dan Grassbaan, zo komen ze iedere maand naar Mettet afgezakt om te trainen. “Het is niet evident om aan de schoolvrienden uit te leggen wat speedway is, dus laat ik ze eerst een filmpje zien en dan pas kan ik uitleggen wat ik doe, maar echt begrijpen doen ze het niet. Hier zijn we met 4, dat zijn vrienden, maar je wil wel winnen, dus zijn het ook wel een beetje concurrenten.” 

De oudste deelnemer is 81 jaar, hij komt uit Engeland is een busje samen met zijn dochter en schoonzoon om naar hartenlust te scheuren voor de perfecte baan, in het leven moet je doen wat je leuk vind. Dat is het belangrijkste in het leven. “ik was 18 jaar toen ik met trial en motorcross startte, maar snel had ik een aantal breuken waaruit bleek dat mijn polsen niet sterk genoeg waren. Dan kwamen enkele vrienden met de vraag, laten we grassbaan doen, dat is 4 minuten gas geven en pinten drinken, dus daar startte het allemaal, dan spreken we 1973. En voor mijn 60ste verjaardag kocht mijn vrouw me een splinternieuwe Speedway machine. Ik heb Willy leren kennen op Isle off Whithe, ik had mijn laarzen vergeten en wie kwam aanlopen met een paar reservelaarzen, Willy, sinds dan zijn we vrienden. We moeten wel reizen want in England kennen ze vooral Grasstrack, dus 2 dagen in een Busje zitten naar Noorwegen om een dagje te knallen en 2 dagen terug is niet abnormaal. Willy en deze mensen hier zijn meer dan familie.”

Op weg naar wereld top via België, klikt raar, maar hier ligt de perfecte basis. 

Mika Meijer is net nog een subtopper, maar is hard op weg om de top van het Internationale Speedwaywereld te gaan betreden. Daarvoor komt hij extra trainen in Mettet; “Ik rij momenteel competitie in Denemarken en Zweden en daar zit ik nog in de net niet aan de top, ik ben nu 22 jaar, maar wil zo snel mogelijk naar de top. Ik ben hier nu voor de 4de maal, deze baan ligt echt super en ik ben blij dat ik hier enkele demo’s mag geven. Ik afgestudeerd in februari in de financiële economie, en wil dit jaar even kijken hoe ver ik kom in deze sport, als ik tijd heb werk ik nog in een kledingswinkel, ik ben zeer intensief met de sport bezig. Soms ben je 4 uur onderweg naar een ban om dan 15 minuten op de motor te zitten, maar daar denk je dan niet bij na. De sport is echt wel intensief, en trainen op de motor is bijna niet mogelijk, als ik per week 2 a 3 wedstrijden heb, zit ik al genoeg op de motor. Verder ga ik veel hardlopen. Ik heb van mijn 4 jaar zelf een speedwaymotor gekregen van mijn vader, het is gewoon van thuis uit gegroeid. Op dit moment is het moeilijk om sponsoren te vinden, maar als je bij de A top behoord dan kan je daar dankzij de sponsoren van leven, nu is het nog vrienden en mensen binnen onze sport die een bijdrage leveren.”

Speedway is een relatief goedkope sport, een 2de hands bike koop je voor 2 a 3000€, een set banden doe je redelijk lang mee, kortom, het financiële deel is geen struikelsteen om aan de sport te beginnen, en zo leer je ook je gevoel beter te metriseren voor een racemotor.

Wat is Speedway?

Speedway is een tak van de baansporten binnen de motorsport. Speedway is de Europese variant van dirt track. In België zijn er 2 circuits, Helzold stadion in Zolder en Mettet. Behalve in de drie noordelijke provincies van Nederland is de sport in de Lage Landen niet erg populair; wel in Denemarken, Duitsland, Groot-Brittannië, Polen en Zweden. Er worden in deze landen complete competities verreden door professionele coureurs. Opvallend is dat de toppers in een seizoen in meerdere nationale competities rijden.

Motor

De motor waarop bij speedway wordt gereden is een eencilinder 500 cc machine met slechts één versnelling en geen remmen. De banden mogen niet dikker zijn dan 10 cm. Bij de uitlaat aan de achterkant hangt een zogenaamde “dirt deflector” die zorgt ervoor dat het opspattende zand laag blijft. Er zijn twee soorten motoren gangbaar; een Jawa en een GM. Als brandstof wordt methanol gebruikt. De motor mag maximaal 80 kg wegen. Aan de motor zit een “cut-out cord”, dat is een draad die tussen de motor en de coureur gespannen is. Als de coureur van zijn motor valt wordt daardoor automatisch de motor uitgezet om het gevaar voor de coureur(s) en toeschouwers te verkleinen.

Techniek

Op de rechte einden wordt snelheid gemaakt. In de bochten zetten de coureurs hun voeten op de grond, zodat ze niet vallen en er wordt gestuurd door het achterwiel extreem naar buiten te laten driften.

Wedstrijden

Er wordt gereden in heats van 4 ronden met 4 rijders tegelijk. Het wedstrijdschema wordt dusdanig opgesteld dat elke rijder ten minste één keer tegen elke andere rijder uitkomt. In competities krijgt de winnaar 3 punten, de nummer twee 2 punten en de nummer drie 1 punt. Sommige competities, zoals de prestigieuze Speedway Grand Prix, worden afgesloten met twee halve finales waarbij de beste twee doorgaan naar de finale.

Er zijn individuele wedstrijden en teamwedstrijden. Bij de teamcompetitie komen twee teams tegen elkaar uit. Per race zijn er twee rijders van elk team. De punten van de individuele racers worden bij elkaar opgeteld en zo wordt bepaald welk team heeft gewonnen.

Hoeveel pk heeft een Speedway motor?

In het algemeen heeft een speedwaymotor een ééncilinder 500 cc krachtbron, die een goede acceleratie bij lage toerentallen en meer dan 60 Pk vermogen biedt. Er zit geen versnelling op en opvallend is ook de afwezigheid van remmen.

Hoe hard gaat een Speedway motor?

Het is bijna onvoorstelbaar om met een snelheid van 130 km per uur, zonder remmen en vol gas de bochten in te razen, maar de dappere coureurs die strijden om de titel doen precies dat. De wedstrijd is verdeeld in heats, waarna de rijders zich klaarmaken voor de spannende finales. Speedwaywedstrijden worden gereden op een ondergrond van gravel (sintels). Om zo hard mogelijk door de bochten van de ovale baan te gaan, zet de rijder de machine dwars en geeft flink gas. Hierdoor ‘drift’ de motor door de bocht.

Speedway is een internationaal hoog aangeschreven sport. In onder meer Engeland en Polen zijn er grote competities, waarin diverse profs meerijden. In Nederland wordt gereden in een A- en B-groep. Een groep rijders uit de top van het klassement staat elke keer garant voor een spannend evenement vol spektakel.

Hoe rij je speedway?

De wedstrijden worden gereden op speciaal voor het speedway geprepareerde motoren. Deze machines hebben een 4-taktkrachtbron met een cilinderinhoud van 500cc. In tegenstelling tot bij Grasbaan beschikt de speedwaymachine niet over twee versnellingen en achtervering. Alleen aan de rechterzijde van de machine zit een voetsteun: met de linkervoet, voorzien van een stalen zool, houd je de motor in balans. Snelheid minderen doe je door het gas dicht te draaien, remmen zijn er niet. Wereldkampioen 2023  is de Pool Bartosz Zmarzlik. Hij won de finale voor meer dan 40.000 toeschouwers. 

ZELF RIJDEN?

Voel u zich geroepen om enkele rondjes te wagen, Willy Kennis  is de mentor van het Speedway en staat met zijn team klaar om u te ontvangen op deze prachtige baan in Mettet. Voor de prijs van 175€ heeft U een ganse dag begeleiding van 9 tot 16 uur. Met inbegrip van motor, olie en methanol en een lichte lunch tijdens de middag.

Indien U beschikt over cross- of motorkledij, helm, laarzen en pak, gelieve deze dan mee te brengen.

DATUMS TRAININGEN METTET 2024

9 en 23 maart 2024

13 april 2024

11 en 25 Mei 2024

8 en 22 Juni 2024

13 en 27 Juli 2024

10 Augustos 2024

7 September 2024

4-5-6 Oktober 2024 SUPERBIKER

TRYOUTDAGEN METTET 2024

10 en 24 maart 2024

14 april 2024

12 en 26 mei 2024

9 en 23 juni 2024

14 en 28 juli 2024

11 augustus 2024

8 september 2024

Inlichtingen en inschrijvingen via mail willy.kennis1@gmail.com – 0477 23 21 52

Of via Facebook      Training&Try-out