Het Suzuki Endurance Race Team heeft de Bol d’Or gewonnen en pakt daarmee de titel in het FIM Endurance wereldkampioenschap. Opmerkelijk, aangezien het voormalige fabrieksteam intussen geen directe ondersteuning van Suzuki meer krijgt en dus eigenlijk op een overjaarse motor rijdt. Het Belgische KM99 van Mario Kupper pakte de tweede plaats, een enorme opsteker voor dit onafhankelijke team dat nog maar twee jaar bestaat. De derde plek ging naar het Yamaha YART fabrieksteam dat enorm sterk reed na een tegenvaller met een ontplofte Bridgestone band in het begin van de race.
Het beloofde een spannende ontknoping te worden van het EWC seizoen waarin zowel het YART als het SERT ontzettend sterk voor de dag kwamen, maar ook op achtervolgen werden gezet door het Belgische BMW Motorrad EWC team van Werner Daemen en Steven Casaer. De BMW pakte de pole en het Beierse merk presteerde ook sterk bij de Stockmotoren met Tecmas en Etoile 25 die snelle tijden neerzetten in de kwalificaties. Jammer genoeg zouden ze stuk voor stuk tijdens de wedstrijd in de problemen komen.
BMW’s in de problemen
Waar Tecmas en Etoile 25 uiteindelijk met technische problemen te kampen kregen, was het vierde rijder Hannes Soomer die in het holst van de nacht een flinke highsider maakte en daarbij zijn sleutelbeen brak. Hoewel Markus Reiterberger en Ilya Mikhalchik een titanenwerk leverden en overduidelijke een snelle motor hadden, zouden technische problemen en lange pitstops roet in het eten gooien.
Canepa, geen droomafscheid, wel een topprestatie
Een flink contrast met het YART waar afscheidnemend rijder Niccolo Canepa bij het begin van de wedstrijd al te maken kreeg met een ontplofte Bridgestone band. Dit zorgde voor technische problemen waardoor het YART gedurende de rest van de wedstrijd geen vuist kon maken op het lange ‘Mistral’ rechte eind, al reden ze uiteindelijk wel gestaag terug naar een derde plek. Ook voormalig wereldkampioen F.C.C. TSR Honda kreeg te maken met een klapband, waarna Bridgestond prompt hun harde compound band uit de wedstrijd trok. Snelle actie van het S.E.R.T. zorgde ervoor dat zij geen klapband kregen en met hun oude Suzuki een feilloze wedstrijd reden.
KM99: schitterend zilver
De problemen bij de topteams zorgden ervoor de het Belgische KM99 zich stilletjes in de schaduw naar voren kon rijden met dank aan sterke prestaties van Randy De Puniet, Jeremy Guarnoni en Florian Marino. Stuk voor stuk ervaren endurance rotten die nu het mooie weer maken in een jong team van Mario Kupper dat op Le Castellet liet zien wat het waard was. Dit belooft voor volgend seizoen!
Verder noteren we nog dat Honda National Motos opnieuw de titel naar zich toe trok in de Stock klasse, terwijl CMS 18 Sapeurs Pompiers met de winst aan de haal ging in de wedstrijd. TRT 27 vervolledigde het podium na RAC 41 Chromeburner, waardoor ook hun door technische problemen geplaagde seizoen een mooi einde kreeg.