Met de opkomst van elektrische motoren en elektronische snufjes, zien we ook een duidelijke shift in de manier waarop ze gepresenteerd worden. Helmen met ingebouwde displays, GPS-systemen, jassen met ingebouwde verlichting… het zijn allemaal zaken die we ook wel op de klassieke EICMA motorbeurs zien, maar die meestal hun debuut maken op CES. De Consumer Electronics Show in Las Vegas noemt zich het ‘most influential tech event in the world’ en mijn verbazing was dan ook groot toen ik ik zag dat een e-bike uit Doetinchem (!?!) er met de aandacht ging lopen.
Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: James De Ridder
Er zijn in de Benelux wel meerder interessante elektroprojecten aan de gang, of het nu gaat om de E-racers van Saroléa of de TU Delft, de boomende business van de elektrische fietsen en speedpedelecs, of pakweg de 125cc equivalenten van Trevor. Brekr is de naam van een Nederlands bedrijf dat in het lijstje thuishoort met een 25km/ en 45km/h bromfiets en een soort van Super73-achtige fatbike met trappers en elektrische ondersteuning. Ik versierde alvast een eerste test met de Model B, oftewel de 45km/u bromfiets.
10 kg batterij tussen je voeten
Wanneer ik de bromfiets bij levering overloop is het duidelijk dat de meeste eerdere referenties uit de motorsector overboord kunnen. Met een grote framebalk en batterij als belangrijkste stijlelementen, is deze Brekr half vervoermiddel, half designobject. De belangrijkste vraag naar mogelijke klanten toe, lijkt dan ook wel in welke kleur ze hem willen – je krijgt er zelfs een box bij met verfstaaltjes die je op een afbeelding van de Brekr kan plakken. Toch schuilt er achter het design ook een leuke speelfiets. Met een gewicht van amper 79kg en een zadelhoogte van 790mm is de Model B toegankelijk voor iedereen. Ik voel me meteen weer zestien, maar dan zonder het eindeloze kickstarten of de verstopte carburators.
Toegegeven, het zadeltje mocht misschien iets beter gepolsterd zijn , maar verder is het comfort ok met een stuurtje dat lekker in de hand valt en een ruime kniehoek. Eens ik op de Brekr zit, voel ik echt dat het zwaartepunt van de batterij perfect tussen m’n voeten zit en dat geeft dan weer heel veel controle bij het rijden. Met twee drukken op de knop is de bromfiets startklaar wat je handig kan aflezen op het mooie digitale dashboard. Geen overdreven gadgets in de cockpit, gewoon een klassiek LCD-schermpje met een minimalistische bediening op het stuur en verder dus alle aandacht voor het sturen. Let wel op: het is en blijft wennen aan zo’n stille rit, zeker als je voor het eerst aan het gashendel draait. De elektromotor heeft veel koppel en je wil uiteraard niet dat hij er als een raket alleen vandoor gaat.
Dat gezegd zijnde is het heerlijk om in alle stilte te brommeren. Brekr erkent wel dat het voor de veiligheid soms beter is om wat geluid te maken en daarom heb je de optie om een soort van vals motorgeluid op te zetten met een druk op de stuurknop. Handig in druk verkeer, maar je kan het gelukkig ook uitzetten op de boerenbaantjes in de natuur. Daar is het wat mij betreft het fijnste rijden, want hoewel dit voertuig uitermate geschikt is voor stadsritten, rolt hij ook erg stabiel en trefzeker door de bocht. De ietwat vreemde veringsetup achteraan is redelijk strak, wat misschien niet zo comfortabel is op slecht asfalt, maar wel erg goed voor het stuurkarakter. En ook op de veerkwaliteit van de voorvork valt niets aan te merken. Met een stel strakke remmen erbij kan ik eenduidig zijn over de rij-ervaring op deze Brekr: dit biedt alles wat je van een topbromfiets mag verwachten.
De Afrekening
De enige kritiek die je kan geven is – redelijk voorspelbaar – bij e-voertuigen nog steeds op de laadtijd van 5 uur die je nodig hebt voor een actieradius van tussen de 45 en de 70km. En reken daarbij eerder op 45km met een vlotte pols. Tel er het prijskaartje van net geen €5.000 bij en je weet dat er interessantere opties voor je portefeuille zijn. Op de hele energie-discussie zal ik hier niet te ver ingaan, want het blijft tenslotte wel een feit dat ik me dik geamuseerd heb aan het stuur van de Brekr. Een prijsbreker is het vooralsnog niet, maar designliefhebbers of earl-adopters die zich willen wagen aan elektrisch rijden, hebben hiermee zeker een goed alternatief voor de Chinese budgetscooters die de markt overspoelen. Uit Doetinchem, of all places!