Honda’s CB1000 Hornet is zonet officieel gepresenteerd en daar hoort meteen ook een SP variant bij die pronkt met betere veerelementen. Zoals verwacht gaat het om een nakedbike op basis van een teruggetunede Fireblade die uitblinkt met alle moderne snufjes en een nieuwe Honda RoadSync app. Honda claimt meteen ook een geweldige ‘Bang per Buck’, met een prijskaartje van €10.399 voor de standaarduitvoering en €12.299 voor de SP . Hieronder vind je zowel het persbericht van de CB1000 Hornet als dat van de CB1000 Hornet SP terug.
Nieuw model: Honda lanceert zijn krachtigste Hornet tot nu toe, een motorfiets met een geweldige prestaties. De CB1000 Hornet is uitgerust met een viercilinder CBR1000RR Fireblade-motor, Throttle By Wire, drie rijmodi met combinaties voor Power, Engine Braking, HSTC en Wheelie Control, plus twee aanpasbare rijmodi. De zesversnellingsbak is gegeared voor optimale acceleratie en is uitgerust met een slipperassistkoppeling. De 41mm Showa SFF-BP USD-voorvork wordt ondersteund door een Showa-achterschokdemper en Pro-Link; radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen vooraan bijten in zwevende 310mm remschijven. Dubbele LED-projectorkoplampen zetten de pure, naakte agressie van een streetfighter extra in de verf. En voor eenvoudige navigatie verbindt de rijder het 5 inch TFT-kleurenscherm met zijn smartphone via Honda RoadSync.
Inhoud:
1. Inleiding
2. Modeloverzicht
3. Belangrijkste kenmerken
4. Accessoires
5. Technische specificaties
–
1. Inleiding
De 23YM CB750 Hornet bracht de naam Hornet terug naar Europa. En zijn combinatie van strak streetfighter-silhouet, opwindend vermogen en messcherpe wendbaarheid heeft terecht veel bewondering en indrukwekkende verkoopcijfers opgeleverd, waardoor hij in 2023 de best verkochte naked bike in Europa is geworden.
Met een reputatie die eind jaren negentig ontstond – eerst met de CB600F Hornet, met zijn viercilinder CBR-motor, gevolgd door de CB900F Hornet begin jaren 2000 – brengt de naam Hornet een duidelijke identiteit met zich mee: om een Hornet te zijn, moet een motorfiets snel, leuk en betaalbaar zijn.
Die trend werd voortgezet met de komst van de sprankelende, A2-vriendelijke CB500 Hornet voor 24YM. Nu, voor 25YM, komen de toppers van de moderne Hornet-familie: de nieuwe CB1000 Hornet en CB1000 Hornet SP*.
De CB1000 Hornet biedt een indrukwekkende ‘bang per buck’ en zet de spanning op alle mogelijke manieren op 11.
*Zie de aparte perskit voor de CB1000 Hornet SP.
–
2. Modeloverzicht
Aangedreven door de geweldige motor van de 17YM CBR1000RR Fireblade – met 111,6 kW vermogen en 104 Nm koppel – en gebouwd als een krachtige cocktail van sterke viercilinderprestaties en ultrascherpe rijeigenschappen, levert de CB1000 Hornet maximaal rijplezier, van de stad tot kronkelige stuurwegen.
Throttle By Wire (TBW) biedt 3 standaard rijmodi met vooraf ingestelde combinaties van vermogen, motorrem, Wheelie Control en HSTC-instellingen, plus 2 USER-opties waarmee de rijder zijn eigen voorkeursinstellingen kan kiezen. Het optisch gebonden 5-inch TFT-scherm biedt intuïtief gebruiksgemak, helderheid onder alle omstandigheden en eenvoudige Honda RoadSync smartphone-connectiviteit via de schakelknop op de linker stuurhelft.
De gestripte stijl bulkt van pure agressie, geleid door de geconcentreerde blik van de dubbele LED-koplampen. Het nieuwe twin-spar frame wordt ook gebruikt als designkenmerk en de subtiele, zwarte 41mm Showa SFF-BP USD-voorvork en Showa schokdemper zorgen voor een instelbare, hoogwaardige ophanging. Radiaal gemonteerde voorremklauwen met vier zuigers bijten in 310 mm zwevende remschijven, terwijl er 120/70-ZR17- en 180/55-ZR17-banden liggen om de op de CBR1000RR geïnspireerde gegoten aluminium wielen.
Het enorme prestatiepotentieel, de hoogwaardige specificaties, de compacte afmetingen en de verfrissende nieuwe stijl van de CB1000 Hornet maken het een moeilijk te negeren motorfiets, vooral voor rijders met een middenklasse naked bike die op zoek zijn naar hun volgende stap op de ladder.
De 25YM CB1000 Hornet zal leverbaar zijn in de volgende kleuropties:
- Grand Prix Rood
- Mat grijs metallic
- Parelmoer Wit
–
3. Belangrijkste kenmerken
3.1 Motor
- Van de CBR1000RR afgeleide viercilindermotor met Throttle By Wire
- Soepele vermogensafgifte in het middengebied en krachtig top-end vermogen
- Herziene overbrengingsverhoudingen voor acceleratie, slipperassistkoppeling
In de kern is dit een Fireblade-krachtbron. De 1000cc DOHC viercilinder is afkomstig van de 17YM CBR1000RR en levert een opwindende dosis vermogen en koppel, met maximumwaarden van 111,6 kW bij 11.000 t/min en 104 Nm bij 9.000 t/min.
Deze motor is getuned om koppel te leveren met een extra stoot in het lage tot middelhoge toerengebied, met prestaties en een gasrespons die soepel werkt in de stad. En op de openbare weg is het topvermogen opwindend, met een forse rush bij hogere toerentallen – helemaal tot aan de rode lijn.
Aan de motor is veel detailwerk verricht om het karakter en de vermogensafgifte aan te passen. De lift en timing van de in- en uitlaatkleppen zijn samen met de nokkenassen ontwikkeld om efficiënter over het toerentalbereik te presteren. De inlaatkleppen zijn in staal uitgevoerd en de lichtgewicht gegoten zuigervorm is geoptimaliseerd voor sterkte en duurzaamheid. De carters omsluiten de gespierde krachtbron; de ACG-kap is van aluminium, net als de oliepan.
Ook de transmissie is afgestemd op het hart van de Fireblade. Versnellingen twee tot en met vijf zijn geoptimaliseerd voor acceleratie en passen bij de allround aandrijving van de motor, terwijl de zesde versnelling zorgt voor ontspannen cruisen op de snelweg. Een slipperassistkoppeling helpt het stuiteren van het achterwiel onder controle te houden bij hard en snel terugschakelen en remmen.
Boring en slag bedragen 76 mm x 55,1 mm met een compressieverhouding van 11,7:1. Een gasklephuis met een diameter van 44 mm voert het lucht/brandstofmengsel aan via inlaatpoorten met een grote diameter en zorgvuldig gevormde verbrandingskamers. De uitlaat draagt bij aan de kracht in het midden toerengebied en het lichte gewicht van de CB1000 Hornet. Het is een 4-2-1 ontwerp met OBD2-sensoren en een 7,1 liter uitlaatvolume.
De motor heeft een verbruik van 16,9 km/l en de tankinhoud bedraagt 17 liter.
–
3.2 Motorelektronica
- Drie standaard rijmodi plus twee aangepaste USER-modi
- Drie niveaus van vermogen en motorrem
- Vier niveaus van Honda Selectable Torque Control en Wheelie Control
Throttle By Wire (TBW) geeft de rijder maximale controle over de krachtige motor van de CB1000 Hornet via 3 standaard rijmodi met vooraf ingestelde combinaties voor vermogen, motorrem en HSTC (met geïntegreerde Wheelie Control), plus twee door de gebruiker instelbare rijmodi waarmee de rijder zijn eigen voorkeursmix van instellingen kan kiezen. De selectie wordt geregeld via de linker stuurhelft en het TFT-scherm.
Er zijn 3 niveaus van motorvermogen (P) en motorrem (EB) en 4 niveaus van Honda Selectable Torque Control (HSTC) beschikbaar; HSTC kan ook worden uitgeschakeld.
De RAIN-modus maakt gebruik van de laagste vermogensstand voor de minst agressieve vermogensafgifte, een gemiddelde hoeveelheid EB en een hoog HSTC-niveau. De lagere niveaus van vermogens- en koppelafgifte zijn gericht op de eerste 3 versnellingen.
De STANDARD-modus gebruikt de middelste instelling voor vermogen, HSTC en EB. Het verzacht de vermogensafgifte een beetje buiten de eerste en tweede versnelling en gebruikt een vermogensafgifte die net onder die van de SPORT-modus ligt, met een lager koppel bij gedeeltelijke opening van het gas.
SPORT gebruikt de hoogste vermogensafgifte en de laagste EB- en HSTC-niveaus voor 100% prestaties in alle zes versnellingen, maximaal koppel en vermogen bij alle gasklepstanden en een kleine ingreep van HSTC.
In de USER-modi 1 en 2 kan de rijder kiezen tussen de instellingen voor elke parameter en de instelling opslaan voor toekomstig gebruik.
3.3 Chassis
- Het nieuwe stalen Twin Spar-frame brengt het gewicht naar voren en heeft een hoge torsiestijfheid voor betere wendbaarheid.
- Volledig verstelbare 41mm Showa SFF-BP USD-voorvork, Showa Pro-Link achterschokdemper
- Radiaal gemonteerde voorremklauwen met vier zuigers en zwevende remschijven
- 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 voor- en achterband
Het frame is een nieuw, eendelig stalen Twin Spar-frame dat het motorblok complementeert en – door het smalle scharnierpunt van de achterbrug – het klassieke slanke gevoel van de Hornet behoudt. Het frame beschikt over 70% meer torsiestijfheid vergeleken met de 24YM CB1000R, voor scherper insturen en sneller omgooien. De rubberen motorophanging achteraan het motorblok, gekoppeld aan zorgvuldig ontworpen montageplaten voor aan, minimaliseert trillingen en verbetert het rijgevoel.
De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 25° en 98 mm, met een wielbasis van 1.455 mm. Om beweging langs de lengteas te minimaliseren is het zwaartepunt naar voren geplaatst, in de richting van het voorwiel. Dat garandeert een scherp en precies stuurgedrag. De schokdemper en accu zijn ook verder naar voren geplaatst om de wendbaarheid verder te vergroten, waarbij de airbox boven de cilinderkop is geplaatst in plaats van erachter. De gewichtsverdeling is met z’n 51,2%/48,8% licht naar voren gericht. Het leeggewicht bedraagt 211 kg.
De zithouding is pure streetfighter. De zithoogte bedraagt 809 mm en de stuurpositie is hoger en naar achteren geplaatst, gekoppeld aan een sportieve voetsteunpositie en een relatief rechte houding van het lichaam.
De Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande/ingaande demping. De Showa-schokdemper met enkele buis en gescheiden drukregeling werkt via Pro-Link en kan via een nokje worden ingesteld qua voorspanning. Ook de uitgaande demping is instelbaar. Een achterbrug van gegoten aluminium – 619,1 mm lang – biedt een optimale stijfheid voor een perfecte grip en dito gevoel.
Een radiale hoofdremcilinder bedient de dubbele, radiaal gemonteerde Nissin vierzuigerremklauwen gemonteerd op zwevende remschijven van 310 mm. De 240 mm remschijf achter is voorzien van een Nissin remklauw met één zuiger.
De 5Y-spaaks wielen zijn afgeleid van de CBR1000RR Fireblade en zijn gegoten in lichtgewicht aluminium. De banden hebben de maat 120/70-ZR17 voor en 180/55-ZR17 achter.
–
3.4 Styling en uitrusting
- Dubbele LED-koplampen domineren de minimalistische stijl en de kenmerkende brandstoftank van de Hornet
- 5-inch TFT-scherm met volledige Honda RoadSync smartphone-connectiviteit
- Honda’s Emergency Stop Signal (ESS) geïntegreerd
De opmerkelijke looks van de CB1000 Hornet, ontworpen in Japan, worden gedreven door twee woorden: AGGRESSIEF en PUUR. De grote Hornet verweeft sensuele dynamiek met uitgebalanceerde verhoudingen. Voor het ontwerpteam is de uitgeklede stijl van de grote Hornet een ‘uitdrukking van niet-decoratieve agressie’.
De doordringende blik van supercompacte, dubbele LED-koplampen (alle verlichting is LED) valt eerst op. De kenmerkende brandstoftank – die de indruk wekt van naar voren gevouwen vleugels – is aan de voorkant breedgeschouderd, maar smaller aan de achterkant, en onderstreept samen met het korte zadel de traditionele, smalle Hornet-look. Het subtiel zwarte frame wordt ook gebruikt als designkenmerk en ondersteunt de lijnen, net als het subframe achter. De motor, wielen en achterbrug zijn ook in het zwart uitgevoerd. Het stuur is een nieuw, taps toelopend stalen ontwerp.
Hoogwaardige technologie, in de vorm van een 5-inch TFT-kleurenscherm, past z’n helderheid aan om de zichtbaarheid bij fel zonlicht te verbeteren. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de lichtdoorlatendheid verbeterd. Je kunt het scherm aanpassen tussen balk-, cirkel- en eenvoudige weergavepatronen en het biedt de IOS/Android smartphone connectiviteit van Honda RoadSync.
Deze functie – naast een eenvoudige, gebruiksvriendelijke en 4-weg bediening met achtergrondverlichting op de linker stuurhelft – maakt eenvoudige navigatie op het dashboard mogelijk, evenals de optie (via een Bluetooth-headset voor je helm) voor de rijder om te bellen of naar muziek te luisteren. Het enige wat de rijder hoeft te doen, is de Honda RoadSync-app downloaden uit de Play Store of de App Store, verbinding maken met de CB1000 Hornet, en klaar.
De richtingaanwijzers hebben ook een ESS-functie (Emergency Stop Signal): Bij hard remmen knipperen de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een noodstop wordt gemaakt.
–
4. Accessoires
Voor de CB1000 Hornet is een reeks originele Honda-accessoires beschikbaar. Deze zijn zowel in packs als afzonderlijk verkrijgbaar:
Style Pack
Ontworpen om nog meer stijl toe te voegen aan de Hornet. Het Alcantara rijderszadel voegt een premium uitstraling toe, samen met een hoogwaardigere olievuldop, stuurbevestiging, radiatorrooster en voetsteunen voor de bestuurder. De wielstrepen vormen de finishing touch.
Sport Pack
Zorgt voor meer dynamiek met quickshifter, flyscreen, onderkuip en zadelcover. Een tankpad voegt praktische bescherming toe.
Comfort Pack
Meer rijplezier bij koud weer dankzij verwarmde handvatten plus de flexibele, gemakkelijk te bevestigen tanktas en zadeltas.
Alle items zijn afzonderlijk verkrijgbaar.
–
5. Technical specifications
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoeld, 4-takt DOHC vier-in-lijn |
Inhoud | 1000cc |
Boring x Slag | 76mm x 55.1mm |
Compressieverhouding | 11.7:1 |
Max. Vermogen | 111.6kW @ 11,000 tpm |
Max. Koppel | 104Nm @ 9,000 tpm |
Geluidsniveau | Max. 78.1dB |
Olie capaciteit | 3.5L |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI Benzine-injectie |
Tankinhoud | 17.0L |
CO2-uitstoot | 136g/km |
Verbruik | 5.9L/100km |
ELEKTRISCH | |
Accucapaciteit | 12V 6.3AH |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multiplaatkoppeling, slipperassistfunctie |
Transmissie | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen Twin-Spar |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 2,140mm x 790mm x 1,085mm |
Wielbasis | 1,455mm |
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | 98mm |
Zadelhoogte | 809mm |
Grondspeling | 135mm |
Rijklaargewicht | 211kg |
Draaicirkel | 2.8m |
VERING | |
Type voor | Showa 41mm SFF-BP USD |
Type achter | Prolink monoshock met zeventraps instelbare veervoorspanning, aluminium holle achterbrug |
WIELEN | |
Voorwiel | Multispaak gegoten aluminium |
Achterwiel | Multispaak gegoten aluminium |
Afmeting Voorwiel | 17M/C X MT3.50 |
Afmeting Achterwiel | 17M/C X MT5.50 |
Voorband | 120/70-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F/ Dunlop Sportmaxx Roadsport 2) |
Achterband | 180/55-ZR17M/C (Bridgestone Battlax Hypersport S22F/ Dunlop Sportmaxx Roadsport 2) |
REMMEN | |
ABS System Type | 2-kanaals ABS |
Voorrem | Dubbele 310mm x 4mm disc met Nissin radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen |
Achterrem | Enkele 240mm x 5mm schijf met enkelvoudige zuigerklauw |
DASHBOARD EN ELEKTRONICA | |
Instrumenten | 5 inch TFT met instelbare layout, snelheidsmeter, toerenteller, klok, versnellingsindicator, schakelindicator |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Connectiviteit | Honda RoadSync |
Beveiliging | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Andere features | ESS |
De opgegeven cijfers zijn het resultaat van metingen door Honda onder gestandaardiseerde testomstandigheden zoals voorgeschreven door WMTC. De tests werden uitgevoerd op de vermogensbank met een standaardversie van het voertuig met één rijder en geen verdere uitrusting. Het eigenlijke verbruik kan variëren afhankelijk van hoe je rijdt, hoe je het voertuig onderhoudt, het weer, de baanconditie, bandendruk, installatie van accessoires, bagage, gewicht van rijder en passagier en andere factoren.
-Einde-
Honda’s nieuwe vlaggenschip, de naked CB1000 Hornet, debuteert samen met een SP-versie om de spanning nog verder op te voeren
Nieuw model: Honda’s nieuwe vlaggenschip, de naked CB1000 Hornet, komt er ook in een SP-versie. Deze is uitgerust met hetzelfde viercilinder CBR1000RR Fireblade-blok – maar met meer piekvermogen en koppel – plus een volledig instelbare 41mm Showa SFF-BP USD-voorvork, Öhlins TTX36 achterschokdemper die werkt via Pro-Link, radiale vierzuiger Brembo Stylema-remklauwen en een standaard quickshifter. Eén enkele, schitterende kleurstelling maakt meteen het verschil met de CB1000 Hornet SP duidelijk. Throttle By Wire biedt drie rijmodi met vooraf ingestelde combinaties voor Power, Engine Braking en HSTC met geïntegreerde Wheelie Control, plus twee instelbare rijmodi. De zesversnellingsbak is gegeared voor optimale acceleratie en is uitgerust met een slipperassistkoppeling. Dubbele LED-koplampen zetten de pure, naakte agressie van een streetfighter extra in de verf. En voor eenvoudige navigatie verbindt de rijder het 5 inch TFT-kleurenscherm met zijn smartphone via Honda RoadSync.
Inhoud:
- Inleiding
- Modeloverzicht
- Belangrijkste kenmerken
- Accessoires
- Technische specificaties
1. Inleiding
De 23YM CB750 Hornet bracht de naam Hornet terug naar Europa. En zijn combinatie van strak streetfighter-silhouet, opwindend vermogen en messcherpe wendbaarheid heeft terecht veel bewondering en indrukwekkende verkoopcijfers opgeleverd, waardoor hij in 2023 de best verkochte naked bike in Europa is geworden.
Met een reputatie die eind jaren negentig ontstond – eerst met de CB600F Hornet, met zijn viercilinder CBR-motor, gevolgd door de CB900F Hornet begin jaren 2000 – brengt de naam Hornet een duidelijke identiteit met zich mee: om een Hornet te zijn, moet een motorfiets snel, leuk en betaalbaar zijn.
Die trend werd voortgezet met de komst van de sprankelende, A2-vriendelijke CB500 Hornet voor 24YM. Nu, voor 25YM, komen de toppers van de moderne Hornet-familie: de nieuwe CB1000 Hornet en CB1000 Hornet SP*.
De CB1000 Hornet SP is een echte krachtpatser die een premium uitrusting en een prachtige kleurencombinatie toevoegt aan de indrukwekkende formule van de standaard Hornet. Hij zet de knop op 11, op alle mogelijke manieren. En dan komt er nog een klik…
*Zie de aparte CB1000 Hornet persmap.
–
2. Modeloverzicht
Aangedreven door de geweldige 17YM CBR1000RR Fireblade motor, krijgt de SP extra vermogen en koppel ten opzichte van de CB1000 Hornet – 115,6 kW/107 Nm (tegenover 111,6 kW/105 Nm) – en met componenten van Öhlins en Brembo combineert de CB1000 Hornet SP een nog krachtigere cocktail van sterke viercilinderprestaties en ultrascherp rijgedrag, met een scherpe sportieve focus.
Throttle By Wire (TBW) biedt 3 standaard rijmodi met vooraf ingestelde combinaties van vermogen, motorrem, Wheelie Control en HSTC-instellingen, plus 2 USER-rijmodi waarmee de rijder zijn eigen voorkeursinstellingen kan kiezen. Het optisch gebonden 5-inch TFT-scherm biedt intuïtief gebruiksgemak, helderheid onder alle omstandigheden en eenvoudige Honda RoadSync smartphone-connectiviteit via de schakelknop op de linker stuurhelft.
De styling druipt van pure agressie, geleid door de geconcentreerde blik van de LED-koplampen. Het nieuwe, twin-sparframe wordt ook gebruikt als designkenmerk en is subtiel zwart gemaakt. De 41mm Showa SFF-BP USD voorvork is gekoppeld aan een volledig instelbare Öhlins TTX36 achterschokdemper – uiterst hoogwaardige veerelementen. Radiaal gemonteerde vierzuiger Brembo Stylema remklauwen werken in op 310 mm zwevende remschijven. De op de CBR1000RR geïnspireerde wielen van gegoten aluminium zijn geschoeid met 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 banden voor en achter.
De indrukwekkende prestaties, de premium uitrusting, de compacte afmetingen en de verfrissende nieuwe stijl van de CB1000 Hornet SP maken hem tot een moeilijk te negeren motorfiets voor naked bike rijders die op zoek zijn naar een naked bike met net dat beetje extra.
De 25YM CB1000 Hornet SP zal verkrijgbaar zijn in één unieke kleuroptie:
- Mat Ballistic Black Metallic met Desert Gold Metallic wielen en goudkleurige voorvork.
–
3. Belangrijkste kenmerken
3.1 Motor
- Van de CBR1000RR afgeleide viercilinder met Throttle By Wire en vermogen-/koppelboost ten opzichte van standaard Hornet via RC-uitlaatklep
- Soepele vermogensafgifte in het middengebied en krachtiger top-end respons
- Herziene overbrengingsverhoudingen voor acceleratie, slipperassistkoppelin
- Standaard quickshifter
In de kern is dit een Fireblade-krachtbron. De 1000 cc DOHC viercilinder is afkomstig van de 17YM CBR1000RR en levert een opwindende dosis vermogen en koppel, met maximumwaarden van 115,6 kW bij 11.000 t/min en 107 Nm bij 9.000 t/min. De boost van 4 kW en 2 Nm ten opzichte van de standaard CB1000 Hornet is te danken aan een Revolutionary Controlled (RC) klep in de 7,1 liter uitlaatdemper. Deze klep is volledig gesloten in alle versnellingen, maar gaat volledig open bij 5.700 t/min, zodat de motor makkelijker kan ‘ademen’.
De rest van de motorspecificaties zijn identiek aan die van de CB1000 Hornet. Deze motor is getuned om koppel te leveren met een extra stoot in het lage tot middelhoge toerengebied, met prestaties en een gasrespons die soepel werkt in de stad. En op de openbare weg is het topvermogen opwindend, met een forse rush bij hogere toerentallen – helemaal tot aan de rode lijn.
Aan de motor is veel detailwerk verricht om het karakter en de vermogensafgifte aan te passen. De lift en timing van de in- en uitlaatkleppen zijn samen met de nokkenassen ontwikkeld om efficiënter over het toerentalbereik te presteren. De inlaatkleppen zijn in staal uitgevoerd en de lichtgewicht gegoten zuigervorm is geoptimaliseerd voor sterkte en duurzaamheid. De carters omsluiten de gespierde krachtbron; de ACG-kap is van aluminium, net als de oliepan.
Ook de transmissie is afgestemd op het hart van de Fireblade. Versnellingen twee tot en met vijf zijn geoptimaliseerd voor acceleratie en passen bij de allround aandrijving van de motor, terwijl de zesde versnelling zorgt voor ontspannen cruisen op de snelweg. Een slipperassistkoppeling helpt het stuiteren van het achterwiel onder controle te houden bij hard en snel terugschakelen en remmen.
Boring en slag bedragen 76 mm x 55,1 mm met een compressieverhouding van 11,7:1. Een gasklephuis met een diameter van 44 mm voert het lucht/brandstofmengsel aan via inlaatpoorten met een grote diameter en zorgvuldig gevormde verbrandingskamers. De uitlaat draagt bij aan de kracht in het midden toerengebied en het lichte gewicht van de CB1000 Hornet. Het is een 4-2-1 ontwerp met OBD2-sensoren en een 7,1 liter uitlaatvolume.
De motor heeft een verbruik van 16,9 km/l en de tankinhoud bedraagt 17 liter.
–
3.2 Motorelektronica
- Drie standaard rijmodi plus twee aangepaste USER-modi
- Drie niveaus van vermogen en motorrem
- Vier niveaus van Honda Selectable Torque Control en Wheelie Control
Throttle By Wire (TBW) geeft de rijder maximale controle over de krachtige motor van de CB1000 Hornet via 3 standaard rijmodi met vooraf ingestelde combinaties voor vermogen, motorrem en HSTC (met geïntegreerde Wheelie Control), plus twee door de gebruiker instelbare rijmodi waarmee de rijder zijn eigen voorkeursmix van instellingen kan kiezen. De selectie wordt geregeld via de linker stuurhelft en het TFT-scherm.
Er zijn 3 niveaus van motorvermogen (P) en motorrem (EB) en 4 niveaus van Honda Selectable Torque Control (HSTC) beschikbaar; HSTC kan ook worden uitgeschakeld.
De RAIN-modus maakt gebruik van de laagste vermogensstand voor de minst agressieve vermogensafgifte, een gemiddelde hoeveelheid EB en een hoog HSTC-niveau. De lagere niveaus van vermogens- en koppelafgifte zijn gericht op de eerste 3 versnellingen.
De STANDARD-modus gebruikt de middelste instelling voor vermogen, HSTC en EB. Het verzacht de vermogensafgifte een beetje buiten de eerste en tweede versnelling en gebruikt een vermogensafgifte die net onder die van de SPORT-modus ligt, met een lager koppel bij gedeeltelijke opening van het gas.
SPORT gebruikt de hoogste vermogensafgifte en de laagste EB- en HSTC-niveaus voor 100% prestaties in alle zes versnellingen, maximaal koppel en vermogen bij alle gasklepstanden en een kleine ingreep van HSTC.
In de USER-modi 1 en 2 kan de rijder kiezen tussen de instellingen voor elke parameter en de instelling opslaan voor toekomstig gebruik.
–
3.3 Chassis
- Het nieuwe stalen Twin Spar-frame brengt het gewicht naar voren en heeft een hoge torsiestijfheid voor betere wendbaarheid.
- Volledig verstelbare 41mm Showa SFF-BP USD-vork
- Öhlins achterschokdemper die werkt via Pro-Link
- Radiale Vierzuiger Brembo Stylema-remklauwen en zwevende remschijven
- 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 voor- en achterband
Het frame is een nieuw, eendelig stalen Twin Spar-frame dat het motorblok complementeert en – door het smalle scharnierpunt van de achterbrug – het klassieke slanke gevoel van de Hornet behoudt. Het frame beschikt over 70% meer torsiestijfheid vergeleken met de 24YM CB1000R, voor scherper insturen en sneller omgooien. De rubberen motorophanging achteraan het motorblok, gekoppeld aan zorgvuldig ontworpen montageplaten voor aan, minimaliseert trillingen en verbetert het rijgevoel.
De balhoofdhoek en naloop zijn ingesteld op 25° en 98 mm, met een wielbasis van 1.455 mm. Om beweging langs de lengteas te minimaliseren is het zwaartepunt naar voren geplaatst, in de richting van het voorwiel. Dat garandeert een scherp en precies stuurgedrag. De schokdemper en accu zijn ook verder naar voren geplaatst om de wendbaarheid verder te vergroten, waarbij de airbox boven de cilinderkop is geplaatst in plaats van erachter. De gewichtsverdeling is met z’n 50,9%/49,1% licht naar voren gericht. Het leeggewicht klokt af op 212 kg.
De zithouding is pure streetfighter. De zithoogte bedraagt 809 mm en de stuurpositie is hoger en naar achteren geplaatst, gekoppeld aan een sportieve voetsteunpositie en een relatief rechte houding van het lichaam.
De Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-voorvork is instelbaar qua veervoorspanning en uitgaande/ingaande demping. De Öhlins TTX36 achterschokdemper werkt via Pro-Link en je kan via een hydraulische knop de voorspanning bijstellen; de in- en uitgaande demping zijn volledig instelbaar. Een achterbrug van gegoten aluminium – 619,1 mm lang – biedt een optimale stijfheid voor perfecte grip en dito gevoel.
Een radiale hoofdremcilinder bedient de dubbele, radiaal gemonteerde Brembo Stylema vierzuigerremklauwen gemonteerd op zwevende remschijven van 310 mm. De 240 mm remschijf achter is voorzien van een Nissin remklauw met één zuiger. De 240 mm remschijf achter is voorzien van een Nissin remklauw met één zuiger.
De 5Y-spaaks wielen zijn afgeleid van het concept van de CBR1000RR Fireblade en zijn gegoten in lichtgewicht aluminium. De banden hebben de maat 120/70-ZR17 voor en 180/55-ZR17 achter.
–
3.4 Styling en uitrusting
- Dubbele LED-koplampen domineren de minimalistische stijl en de kenmerkende brandstoftank van de Hornet
- 5-inch TFT-scherm met volledige Honda RoadSync smartphone-connectiviteit
- Honda’s Emergency Stop Signal (ESS) geïntegreerd
De opmerkelijke looks van de CB1000 Hornet, ontworpen in Japan, worden gedreven door twee woorden: AGGRESSIEF en PUUR. De grote Hornet verweeft sensuele dynamiek met uitgebalanceerde verhoudingen. Voor het ontwerpteam is de uitgeklede stijl van de grote Hornet een ‘uitdrukking van niet-decoratieve agressie’.
De doordringende blik van supercompacte, dubbele LED-koplampen (alle verlichting is LED) valt eerst op. De kenmerkende brandstoftank – die de indruk wekt van naar voren gevouwen vleugels – is aan de voorkant breedgeschouderd, maar smaller aan de achterkant, en onderstreept samen met het korte zadel de traditionele, smalle Hornet-look. Het subtiel zwarte frame wordt ook gebruikt als designkenmerk en ondersteunt de lijnen, net als het subframe achter. De motor, wielen en achterbrug zijn ook in het zwart uitgevoerd. Het stuur is een nieuw, taps toelopend stalen ontwerp.
Hoogwaardige technologie, in de vorm van een 5-inch TFT-kleurenscherm, past z’n helderheid aan om de zichtbaarheid bij fel zonlicht te verbeteren. Door de ruimte tussen het afdekglas en het TFT-scherm af te dichten met hars, wordt schittering verminderd en de lichtdoorlatendheid verbeterd. Je kunt het scherm aanpassen tussen balk-, cirkel- en eenvoudige weergavepatronen en het biedt de IOS/Android smartphone connectiviteit van Honda RoadSync.
Deze functie – naast een eenvoudige, gebruiksvriendelijke en 4-weg bediening met achtergrondverlichting op de linker stuurhelft – maakt eenvoudige navigatie op het dashboard mogelijk, evenals de optie (via een Bluetooth-headset voor je helm) voor de rijder om te bellen of naar muziek te luisteren. Het enige wat de rijder hoeft te doen, is de Honda RoadSync-app downloaden uit de Play Store of de App Store, verbinding maken met de CB1000 Hornet, en klaar.
De richtingaanwijzers hebben ook een ESS-functie (Emergency Stop Signal): Bij hard remmen knipperen de alarmlichten om andere weggebruikers te waarschuwen dat er een noodstop wordt gemaakt.
–
4. Accessoires
Voor de CB1000 Hornet is een reeks originele Honda-accessoires beschikbaar. Deze zijn verkrijgbaar in packs of afzonderlijk:
Style Pack
Ontworpen om nog meer stijl toe te voegen aan de Hornet. Het Alcantara bestuurderszadel voegt een premium uitstraling toe, samen met een hoogwaardigere olievuldop, stuurbevestiging, radiatorrooster en voetsteunen voor de bestuurder. De wielstrepen vormen de finishing touch.
Sport Pack
Zorgt voor meer dynamiek met quickshifter, flyscreen, onderkuip en zadelcover. Een tank pad voegt praktische bescherming toe.
Comfort Pack
Meer rijplezier bij koud weer dankzij verwarmde handvatten plus de flexibele, gemakkelijk te bevestigen tanktas en zadeltas.
Alle items zijn afzonderlijk verkrijgbaar.
–
5. Technische specificaties
MOTOR | |
Motortype | Vloeistofgekoeld, 4-takt DOHC vier-in-lijn |
Inhoud | 1000cc |
Boring x Slag | 76mm x 55.1mm |
Compressieverhouding | 11.7:1 |
Max. Vermogen | 115.6kW @ 11,000 tpm |
Max. Koppel | 107Nm @ 9,000 tpm |
Geluidsniveau | Max. 78.9dB |
Olie capaciteit | 3.5L |
BENZINESYSTEEM | |
Injectie | PGM-FI Benzine-injectie |
Tankinhoud | 17.0L |
CO2-uitstoot | 136g/km |
Verbruik | 5.9L/100km |
ELEKTRISCH | |
Accucapaciteit | 12V 6.3AH |
AANDRIJVING | |
Koppeling | Natte multiplaatkoppeling, slipperassistfunctie |
Transmissie | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Stalen Twin-Spar |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x B x H) | 2,140mm x 790mm x 1,085mm |
Wielbasis | 1,455mm |
Balhoofdhoek | 25° |
Naloop | 98mm |
Zadelhoogte | 809mm |
Grondspeling | 135mm |
Rijklaargewicht | 212kg |
Draaicirkel | 2.8m |
VERING | |
Type voor | Showa 41mm SFF-BP USD |
Type achter | Öhlins TTX36 shock, aluminium holle achterbrug |
WIELEN | |
Voorwiel | Multispaak gegoten aluminium |
Achterwiel | Multispaak gegoten aluminium |
Afmeting Voorwiel | 17M/C X MT3.50 |
Afmeting Achterwiel | 17M/C X MT5.50 |
Voorband | 120/70-ZR17M/C (BRIDGESTONE BATTLAX HYPERSPORT S22FDUNLOP SPORTMAX Roadsport 2) |
Achterband | 180/55-ZR17M/C (BRIDGESTONE BATTLAX HYPERSPORT S22FDUNLOP SPORTMAX Roadsport 2) |
REMMEN | |
ABS System Type | 2-kanaals ABS |
Voorrem | Dubbele 310mm x 4mm disc met Brembo Stylema radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen |
Achterrem | Enkele 240mm x 5mm schijf met enkelvoudige zuigerklauw |
DASHBOARD EN ELEKTRONICA | |
Instrumenten | 5 inch TFT met instelbare layout, snelheidsmeter, toerenteller, klok, versnellingsindicator, schakelindicator |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Connectiviteit | Honda RoadSync |
Beveiliging | HISS (Honda Intelligent Security System) |
Andere features | ESS |
De opgegeven cijfers zijn het resultaat van metingen door Honda onder gestandaardiseerde testomstandigheden zoals voorgeschreven door WMTC. De tests werden uitgevoerd op de vermogensbank met een standaardversie van het voertuig met één rijder en geen verdere uitrusting. Het eigenlijke verbruik kan variëren afhankelijk van hoe je rijdt, hoe je het voertuig onderhoudt, het weer, de baanconditie, bandendruk, installatie van accessoires, bagage, gewicht van rijder en passagier en andere factoren.
-Einde-