MV Agusta LXP: eindelijk in productie

MV Agusta komt (eindelijk) met de Lucky Explorer. Het heeft wat voeten in de aarde gehad en de droom van een 500cc-versie is overboord gegaan, maar de Italianen zijn eindelijk klaar met hun allroad. De driecilinder allroad neemt net zoals de Ducati DesertX veel trekjes over van de Cagiva Elefant, en zal goed zijn voor 124pk, 104Nm en 230kg. Het prijskaartje? Veel te duur, maar dat hoort natuurlijk bij het merk. Ohja, zeg trouwens niet ‘Lucky Explorer’, maar gewoon LXP.

MV Agusta start in 2024 met de productie van een LXP Edi Orioli in gelimiteerde (500 stuks) en genummerde oplage, waarna vermoedelijk ook de productie van het standaardmodel gestart wordt. Die motor moet LXP Enduro Veloce gaan heten.

125PK

In het vooronder zien we een driecilinder met net geen 1.000cc, die een doorontwikkeling is van de andere driecilinder motorblokken van het merk. Of dat ook iets te betekenen heeft voor de toekomst van de F3 en Brutale modellen is maar zeer de vraag. Net zoals voorheen zien we een contracterende krukas, een boringxslag van 81×60,2 goed voor 931cc. Vermogenscijfers zijn 124pk bij 10.000 toeren en 102 Nm koppel bij 7.000Nm. Aan de cassette versnellingsbak is een quickshifter gekoppeld en het geheel zou goed moeten zijn voor een top van 230 km/u.

MV, via KTM

Wat het rijwielgedeelte betreft zien we een 21″ en 18″ wiel in een chromoly buizenframe, wat helemaal aansluit bij de werkwijze van de Pierer Group (KTM, Husqvarna, GasGas, en nu dus ook MV) die momenteel instaat voor de verdeling van MV Agusta. Excel velgen en Sachs demping maken het plaatje af, samen met een stel Brembo Stylema’s. Het geheel moet volgetankt zo’n 240kg wegen, waarbij de Orioli met z’n titanium Termi’s slechts 224 droog weegt. Of bij dit cijfer ook valbeugels zitten, is niet duidelijk.

Orioli: €30.000

Tot slot lezen we via Franse en Duitse bronnen dat de motor in Orioli uitvoering 30.000 euro moet kosten, en da’s niet min voor een motor zonder semi-actieve vering. De prijs voor de standaardversie is nog niet bekend. Eén ding is wel zeker: wie een motor wil die direct aansluiting zoekt bij de Cagiva Elefant is al twee jaar beter af bij de Ducati DesertX. Wie kiest voor exclusiviteit, die is bij MV Agusta aan het juiste adres.