De Belgische motormarkt heeft voor het eerst in 15 jaar tijd de kaap van de 28.000 verkochte motorfietsen overschreden. De redenen daarvoor zijn talrijk: de tweedehandsmarkt blijft rampzalig als gevolg van de keuring bij verkoop, de Euro5+ norm zorgt voor extra ingeschreven motorfietsen op de dealervloer, en uiteraard is er nog steeds het bekende Belgische fileverkeer terwijl meer en meer automobilisten hun weg vinden naar het toegankelijke 125cc rijbewijs. We lijsten de Febiac cijfers hieronder voor u op.
In de top 3 vinden we Honda op kop gevolgd door Yamaha en BMW die nipt Kawasaki vooraf gaan. De ‘echte’ grootste stijger is CFMOTO, terwijl we wel noteren dat BRP en Bluroc Motorcycles een gigantische opmars maakten tegenover 2023. Bij die laatste twee zitten de extra inschrijvingen voor de Euro5+ norm er ongetwijfeld voor een groot stuk tussen, zo registreerde BRP in december nog 320 voertuigen. De grootste dalers in de top-20 zijn KTM, SYM, Husqvarna terwijl ook BMW en Piaggio het nipt slechter deden dan vorig jaar.
Persbericht FEBIAC
Cijfers December:
Jaarcijfers
Motorfietsen: +181,0% in november // +11,7% gecumuleerd
Net zoals in november, zag de markt voor gemotoriseerde tweewielers zijn maandelijkse resultaten in december sterk stijgen: +181,0%, of 1.734 inschrijvingen in december 2024 vergeleken met 617 in december 2023. Deze stijging was te danken aan de invoering van de Euro 5+ norm voor nieuwe motorfietsen op 1 januari 2025, waardoor de verkoop en inschrijvingen van de resterende voorraad Euro 5-motorfietsen versneld werden.
Over het volledige boekjaar 2024 zal de markt voor nieuwe gemotoriseerde tweewielers in België 28.330 inschrijvingen tellen, tegenover 25.359 in 2023.
Deze groei van +11,7% betekent ook een record voor de markt van gemotoriseerde tweewielers, want het is de eerste keer in 15 jaar tijd dat de kaap van 28.000 inschrijvingen wordt overschreden.