Het monopolie van de autokeuringen is doorbroken. Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft beslist dat je binnenkort niet meer opnieuw naar de keuring moet wanneer hij is afgekeurd. Voortaan zal dat ook bij erkende garagebedrijven kunnen. Een doorslaggevende factor hiervoor is de enorme hoeveelheid klachten over de keuringsbedrijven. Over de motorkeuring werd voorlopig nog niet bericht, al lijkt het logisch dat ook dit bij erkende garages zou ondergebracht worden.
De klachten over de keuringsbedrijven zijn een oud zeer. Vorig jaar alleen werden er al meer dan 1.000 ingediend bij de ombudsman, wat volgens hem slechts het topje van de ijsberg is. Het kabinet van Mobiliteitsminister Lydia Peeters startte vervolgens een onderzoek op, wat meteen uitmondde in algemene verontwaardiging bij de monopoliepositie van de keuringsbedrijven. Een situatie die nu intussen al bijna 100 jaar gaande is.
Aardverschuiving binnen de sector
Tijd voor grondige verandering dus, althans dat leiden we af uit de aanpak van Peeters die mikt op een totale omschakeling tegen 2024. De keuringsbedrijven reageerden volgens haar kabinet onvoldoende op de klachtenregen en dus pakt de minister zelf uit met een actieplan. De keuringsmarkt wordt opengebroken richting erkende garagebedrijven en daarmee moet er een einde komen aan de ellenlange wachtrijen. Minstens even belangrijk is het dat dit het einde betekent van een verdienmodel waarbij voertuigen afkeuren gelijk staat aan meer winst voor de keuringsbedrijven. Voor de consument betekent het dus niet alleen een rit minder naar de keuring, maar ook een lager prijskaartje.
Investeringen voor de garages
Hoe de autosector zal reageren op dit besluit blijft voorlopig een vraagteken. Gezien de dure apparatuur die nodig is om een volledige keuring te doen, lijkt het erop dat de keuringen vooral bij grote garagebedrijven zullen doorgaan die alsnog moeten investeren in zo’n keurlijn. En dan is er uiteraard nog het vraagteken bij de keuring voor motorfietsen. Die is veel minder ingewikkeld dan een keuring voor auto’s en de bijhorende investeringen zijn kleiner. Mocht Minister Peeters de motorfietsen mee opnemen in haar besluit, dan zou het alvast een streep door de rekening zijn voor Goca die afgelopen jaar net flink investeerden in nieuwe keurlijnen.
Bij Goca, het koepelbedrijf van de keuringsbedrijven, wilde voorlopig niemand reageren.
Via HLN.be