KTM SMT maakt comeback: 890 SMT!

Super Moto Touring. Het lijkt een contradictie, maar KTM veegt daar haar voeten aan. De Oostenrijkers komen een paar jaar na het verdwijnen van de originele SMT met een nieuwe zware toer-supermotard op basis van de 890 Duke. Het verschil? Extra windbescherming, lange veerwegen, de nieuwste elektronica. Ontdek alles over KTM’s nieuwste in onderstaand persbericht, terwijl onze man al onderweg is naar Sardinië voor een eerste testrit…

Persbericht:

Scherper, slanker, sportiever. Neem een vleugje touring, een snufje onovertroffen asfaltprestaties en een flinke scheut Supermoto-erfenis en serveer met snelheid: KTM is verheugd de KTM SMT opnieuw te introduceren. Geen compromissen en geen addertjes onder het gras. Deze regeneratie van een KTM-icoon zal al het snelwegverkeer opzij vegen.

Stel je het ultieme Supermoto ‘speelwapen’ voor, maar ook een motor die beschikt over een aantal technische eigenschappen en toevoegingen die nodig zijn voor uitgebreide toermogelijkheden: je kunt de heuvel aanvallen, maar ook weten dat de motor je veel verder brengt.

Essentiële informatie:
KTM 890 SMT terug in de schijnwerpers met een opnieuw getuned KTM 890 LC8c platform en ontwikkeld om qua vermogen/koppel/gewichtsverhouding aan de top van het Supermoto touring segment te staan.Een op de straat gericht chassis, instelbare vering, eersteklas banden en remmen, en andere componenten verheffen dit doelgerichte model tussen de KTM ADVENTURE en KTM STREET productreeksen. De perfecte tool voor heuvelpassen, maar dan de weg die daarna ligt.De 2023 KTM 890 SMT wordt opnieuw gelanceerd met fanfare gelanceerd en kloppend ‘hill climb’ concept in de handen van voormalig AMA Superbike en Supermoto racer Chris Fillmore.De enige weg is omhoog. De racevaardigheden van voormalig AMA Superbike- en Supermoto-coryfee Chris Fillmore waren een geschikt middel om het potentieel en de grenzen van de vernieuwde KTM 890 SMT te tonen. De Amerikaan, en Pikes Peak-winnaar, gaf de Supermoto-tourer gas op een Sardijnse bergklim om petrolheads en de motorindustrie te laten zien wat ze hadden gemist – en waar ze op hadden gewacht.

Fillmore gaf de superkoppelrijke 889 cc LC8c paralleltwin de sporen en kon op 105 pk rekenen bij 8.000 tpm. De motor is hetzelfde platform achter de benijdenswaardige statistieken en output van het KTM 890 ADVENTURE model en variaties: met 20% meer roterende massa ten opzichte van het KTM 790 platform, wat zorgt voor stabiliteit en zekerheid in de bochten, de klopsensor en 46 mm dubbele Dell’Orto gasklephuizen garanderen een optimaal momentum, terwijl het brandstofverbruik uit de 15,8 liter tank met 4,6 liter/100 km fantastisch laag is. De KTM 890 SMT laat zich net zo goed door lage toeren duwen als door hogere versnellingen. Fillmore gebruikte eerder al het volledige bereik van de motor van de KTM 790 DUKE om zijn tweede Pikes Peak-heuvelklimrecord in Colorado te vestigen.

De tank zelf speelt een krachtige rol in de ergonomie en is afgeslankt en speciaal ontworpen voor de KTM 890 SMT. De vorm van de tank schuift de rijder nog verder ‘in’ de motor met een breed en comfortabel contactvlak, maar nog steeds compact genoeg voor vrije en vloeiende bewegingen (geholpen door het Supermoto-vormige zadel uit één stuk op 860 mm hoogte). Het gerookte en aëro-optimale windscherm is net boven het dubbele spatbordconcept geplaatst met een lage spatbescherming op de vorkpoten. Cruisen of aanvallen?

Qua chassis heeft de KTM 890 SMT een stalen CroMo frame met een strakkere geometrie die de KTM ADVENTURE nabootst. De structuur is typisch licht en uitstekend wendbaar onderweg, maar zorgt ook voor een felle stabiliteit naarmate de rijder sneller gaat. De schokdemper is verder gekanteld om de zithoogte te verlagen en ruimte te bieden aan de langere achterbrug, wat bijdraagt aan een vooroverhellende rijderspositie en een rechtdoor stabiliteit.
De KTM 890 SMT onderweg voelen is een eersteklas ervaring: wendbaar, vluchtig en responsief. De WP APEX-vering (43 mm open cartridge upside-down vorken met 180 mm veerweg en hetzelfde voor de schokdemper) is volledig instelbaar en vormt een aanvulling op de 17″ wielen. De Michelin PowerGP-banden leveren meer dan genoeg grip op het gladste asfalt en zijn speciaal geselecteerd op hun specificaties en geschiktheid voor de eisen van de KTM 890 SMT.

Het geavanceerde 5″ TFT-dashboard is gemaakt van optisch gebonden mineraalglas, is kras- en verblindingsbestendig en volledig aanpasbaar, terwijl het gebruiksvriendelijke infografische menusysteem voor instellingsvoorkeuren wordt onthuld.De motor kan verder gemodelleerd worden. De drie standaard rijmodi (RAIN, STREET, SPORT) kunnen worden aangevuld met een optionele TRACK instelling waarmee de rijder in 10 niveaus kan schakelen tussen verschillende gashendel- en tractiecontrole-modi. Cornering Traction Control (MTC) is een belangrijk veiligheidskenmerk dat rekening houdt met het overhellen en het bochtengedrag van de motorfiets. Probeer de zes verschillende stuurstanden eens met een bereik van 30 mm. De hele show kan glijden en stoppen dankzij krachtige remmen, met vierzuiger remklauwen die een 320 mm schijf aan de voorkant en 260 mm tweezuiger remklauwen aan de achterkant laten draaien. Dit remvermogen wordt aangevuld met bochten-ABS en Supermoto ABS, twee technisch geavanceerde voorzieningen die een uitstekend veiligheidsprofiel garanderen.

Meer uitbreidingen omvatten verwarmde handgrepen en de mogelijkheid om Motor Slip Regulation (MSR, ideaal voor betere controle in situaties met weinig grip en voor snel terugschakelen) aan het softwarepakket toe te voegen. QUICKSHIFTER+ en Cruise Control zijn optioneel en klaar voor gebruik met een eenvoudig activeringsproces. Goede connectiviteit met de motor betekent volledige toegang tot de navigatiemogelijkheden, en tot de voordelen van de KTMconnect App behoren (wegenwacht, handleidingen voor de eigenaar, digitaal serviceboekje voor service en onderhoud).

Het zou wel erg nalatig zijn om over het uiterlijk te zwijgen. De KTM 890 SMT zegt veel met zijn Supermoto tourer stijl, van de wielen tot de sportieve graphics. De SMT heeft een scherp profiel en zal op de weg onmogelijk te missen en moeilijker te verschalken zijn. Zoals altijd mag je de uitgebreide collectie KTM PowerParts (accessoires en TRACK en TECH Packs) en KTM PowerWear niet vergeten om er op de heuvel, de snelweg of eender welke rit naar KTM 890 SMT-geluk uit te zien.

2023 KTM 890 SMT Highlights

// KTM 890 LC8c herwerkt voor speciale sporttoer focus en de volgende generatie van de KTM 890 SMT dankzij 100 Nm koppel en 105 pk met onovertroffen vermogensafgifte
// Een chassis dat ideaal is voor de perfecte Supermoto-tourer en dat de gewenste verhouding tussen agressie en rustig cruisen bereikt met een sportiever gevoel
// Frame, motor, wielen en WP APEX-vering zijn allemaal getweakt voor soepele prestaties
// Knal de helling van elke heuvelklim af met Cornering MTC, Cornering ABS en Supermoto ABS die allemaal toepasbaar zijn dankzij de eersteklas functionaliteit van het rijgedrag. Meer maatwerk mogelijk met instelbare vering en TRACK-modus opties
// Prestaties met functie: raak enthousiast over de technische specificaties en geniet vervolgens van het toeraspect van de motorfiets met elementen als het 5″ geavanceerde TFT-dashboard, Michelin PowerGP-banden en optionele QUICKSHIFTER+ en Cruise Control naast andere uitbreidingen
// LED-verlichting, opvallende styling, 17″ wielen en de KTM 890 SMT spirit vanaf het eerste gaspedaal

Sla vanaf april 2023 de weg in naar elke erkende KTM-dealer om de KTM 890 SMT te bestellen of je handschoenen aan te trekken.