Vanaf mei 2021 gaan Honda, Yamaha, Piaggio en KTM samenwerken aan een universeel uitwisselbaar batterijpakket. Dit moet dienen om lichte motorfietsen en bromfietsen aan te drijven.
De vier bedrijven pakken vandaag uit met een ‘Letter of intent’, oftewel een officieuze samenwerking om te streven naar een betere elektromobiliteit in het kader van de milieudoelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. Het spreekt voor zich dat een universeel uitwisselbaar batterijpakket een grote rol kan spelen in de verdere ontwikkeling van e-bikes.
Maar dat is niet alles, want zo’n universeel systeem zou ook duurzamer zijn bij het recycleren van gebruikte batterijen of zelf naar het ontwikkelen van laadinstallaties. Hoe sneller zo’n pakket ontwikkeld wordt, hoe sneller er gewerkt kan worden aan de range, laadtijd en productiekost. Kortom, dit is een proces waarbij zowel de fabrikanten als de eindconsument een voordeel heeft.
Wanneer we de eerste producten van het consortium mogen verwachten, is nog een vraagteken, net zoals het koffiedik kijken is hoe de andere (elektrische) motorfabrikanten zullen reageren. Eén ding is wel zeker: om op te kunnen tegen giganten als Honda en Yamaha zullen de concurrenten hun uiterste best mogen doen.
To be continued, volledig persbericht hieronder:
KTM AG announces today that the company has signed a Letter of Intent with Honda Motor Co., Ltd, Yamaha Motor Co., Ltd and Piaggio & C SpA to set up a Swappable Batteries Consortium for Motorcycles and Light Electric Vehicles.
In the context of the Paris Climate Agreement and the development of electromobility, the founding members of the consortium believe that the availability of a standardized swappable battery system would both promote the widespread use of light electric vehicles and contribute to a more sustainable life-cycle management of batteries used in the transport sector.
Also, by extending the range, shortening the charging time and lowering vehicle and infrastructure costs, the manufacturers will try to answer to customers’ main concerns regarding the future of electromobility.
The aim of the Consortium will, therefore, be to define the standardized technical specifications of the swappable battery system for vehicles belonging to the L-category: mopeds, motorcycles, tricycles and quadricycles. By working closely with interested stakeholders and National, European and International standardization bodies, the founding members of the Consortium will be involved in the creation of international technical standards.
The Consortium will start its activity in May 2021. The four founding members encourage all interested stakeholders to join the cooperation to enrich the consortium’s expertise.
Stefan Pierer, KTM AG CEO:“Sustainability is one of the key drivers to the future of mobility and electrification will play a major role in achieving this goal. For powered two-wheelers the constraints of electric drivetrains regarding range, charging time and initial cost are still evident. To overcome these challenges and provide a better customer experience, a swappable battery system based on international technical standards will become a viable solution. Considering the entire lifecycle, a widespread application of batteries compliant with a common standard will support secondary use as well as circular economy. We are glad to be part of the Consortium as we strive towards our goals in the e-mobility sector.”
KTM has been a part of the electric two-wheeler industry from the very get-go and has developed key products in the electric segment in its drive for innovation, while encouraging new entrants to motorcycling and also helping to grow the next generation of riders.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd