Na een 125, 390, 790 én 890 Duke stelt KTM hun nieuwste telg in de familie voor met nog maar eens een toename in cc’s; de 990 Duke.
Ze willen het hiermee rechtsreeks opnemen met het 1000cc Naked-segment. Hoogmoedig? De naam 990 Duke doet denken aan de sportieve V-twin van weleer. Echter kennen we hier een aanpassing op het 2 cilinder parallel blok uit de 890 Duke met een sprong naar 123PK en 103Nm uit 947cc. Vooral het lage gewicht van 179kg is een troef. WP voorziet zoals gewoonlijk de vering met een volledig instelbare uitrusting, Bridgestone levert de banden in de vorm van het sportieve S22 rubber. De koplamp zaait wat verdeeldheid, al ziet hij er voor de rest lekker agressief uit. Prijzen zijn nog niet bekend, al gokken we dat dit toch vlot naar de 15K zal gaan.
Ik ben benieuwd hoe deze hertog het opneemt tegen zijn directe concurrenten. KTM daagt ze alleszins stevig uit tot een duel.
Lees hieronder het volledige persbericht:
De KTM 990 DUKE maakt zijn bedoelingen volledig duidelijk. Afgezien van een krachtige motor, een geheel nieuw chassis en swingarm-ontwerp, plus bijgewerkte ergonomie en technologie, evenaart hij nu qua cilinderinhoud en proporties motorfietsen met grotere motoren.
Zijaanzicht; het nieuwe ontwerp is geïnspireerd op het idee van een bevroren explosie, klaar om extreme energie los te laten. Dit nieuwe ontwerp wordt verder versterkt door twee kleuropties in Zwart en Electrical Orange, waarbij de laatste speciaal is ontwikkeld om het 30-JARIG BESTAAN VAN DE DUKE te vieren.
Bij de eerste blik zie je een roofzuchtig ontwerp in een gestroomlijnd jasje, met een geavanceerde LED-koplamp als opvallend kenmerk van de KTM 990 DUKE. Het gebruik van zorgvuldig geselecteerde materialen zorgt voor stabiele verlichting onder alle weersomstandigheden. De positie- en dagrijlichten zijn in de koplamp geïntegreerd en passen de intensiteit aan op basis van omgevingslicht dankzij een lichtsensor in het dashboard.
Bovendien is de KTM 990 DUKE standaard uitgerust met een “Coming Home”-lichtfunctie. Na het uitschakelen van het contact blijft de koplamp nog enkele seconden branden, wat handig is bij het openen van deuren of voor betere zichtbaarheid in de garage.
De krachtbron is een aanzienlijk verbeterde versie van de LC8c-motor uit de KTM 890 DUKE R, met een cilinderinhoud van 947 cc. Het hart van de KTM 990 DUKE levert nu een indrukwekkende 123 pk en 103 Nm, met een totaalgewicht van slechts 179 kg.
De KTM 990 DUKE erfde zijn DNA van de legendarische DUKE-modellen en voegt nog meer dynamiek en agressie toe. De machine is van nature gericht op prestaties en is ontworpen rond een licht en wendbaar chassis dat het hoogste vertrouwen biedt aan de rijder. Het frame met een stijve tralietralie en een nieuwe swingarm bieden plaats aan hoogwaardige, verstelbare WP APEX Suspension-componenten. Deze, in combinatie met Bridgestone S22-banden met bewezen prestaties op het circuit, zorgen voor precisie in bochten die doet denken aan een scherpschutter.
De WP APEX Suspension op de KTM 990 DUKE is eenvoudig instelbaar, waardoor rijders hun grenzen comfortabel kunnen verkennen. Aan de voorkant kan de 43 mm WP APEX Suspension nauwkeurig worden ingesteld met 5 klikken voor zowel de rebound als de compressie. Aan de achterzijde is de WP APEX Monotube-schokdemper in 5 stappen instelbaar, met de mogelijkheid van handmatige preload-aanpassing.
Zodra je op de motor zit, word je begroet door een 5-inch dashboard van gehard glas dat alle informatie biedt die een KTM 990 DUKE-rijder nodig heeft. De vernieuwde graphics en menustructuren zijn ontworpen voor snellere, intuïtievere toegang tot de verschillende functies van de KTM 990 DUKE. Dit omvat een nieuwe functie die Lean Angle-gegevens weergeeft, evenals een optionele TRACK Mode met rondetimer en telemetriegegevens. Ook is er een USB-C-aansluiting toegevoegd voor het opladen van apparaten.
Kortom, de opdracht was simpel: ontwikkel de ultieme NAKED motorfiets in de middelgrote klasse. Met de KTM 990 DUKE 2024 is deze opdracht volledig volbracht.
Een volledig assortiment speciaal ontwikkelde KTM PowerParts en KTM PowerWear is beschikbaar om de motor te personaliseren en de rijder klaar te maken voor RACEPRESTATIES.