Op de ZouteGP staat tussen al het oldtimer-autogeweld één motorfiets te koop. Het gaat om een MV Agusta F4 die een heel speciale band heeft met de Belgische racegeschiedenis, maar waar meteen ook enkele serieuze vraagtekens over de authenticiteit bij geplaatst worden.
-UPDATE- Na een officiële ‘salesfloor notice’ van Bonhams waarin gesteld werd dat het meer dan vermoedelijk om een standaardmotor met een paar stickers gaat, bracht de motor alsnog 24.000 euro op ex. B.T.W. en ex. opgeld. Redelijk over the top als je het ons vraagt… -UPDATE-

De ZouteGP is een poepchique event dat sinds enkele maanden in handen is van niemand minder dan Marc Coucke. De Belgische zakenman, multimiljonair en mediafiguur blies dit jaar een nieuwe adem in het auto-event dat zowel bekend is voor de oldtimer rally, als voor de Bonhams veiling die eraan gekoppeld is. Zagen we vorig jaar nog enkele ex-Dakar motoren en speciale minibikes verschijnen op die veiling, dan staat er dit jaar slechts één motorfiets: een MV Agusta F4 prototype met Maxim stickers op de kuip.
Niet de échte racemotor
Enkele stickers van technische controles verraden dat het hier gaat om een motor die gelinkt is aan het MV Agusta Endurance team dat in 2001 en 2002 deelnam aan het wereldkampioenschap onder leiding van racer en teambaas Steven Casaer (tot voor kort de technische manager bij het BMW Motorrad EWC team) met o.a. Benjamin Pister, Danny Scheers, James Ellison, Werner Daemen, Jonathan Cornwell, Geert Verhelst, Danny Schildermans en Dirk Buylinckx. Maar zoals dat gaat bij racemotoren, zijn er meteen ook een hoop items die vragen oproepen en die niet helemaal overeenstemmen met de foto’s van races uit die tijd. Om te beginnen het kuipwerk met Maxim bestickering, wat niet overeenstemt met de originele kuipen waarop reclame van Motor2Week hing en ook de koplampen stemmen niet helemaal overeen met de racemotoren van toen. Dat het team toen niet onbesproken is, is een understatement. Het ging tenslotte om een privaat testteam wat het ontwikkelingswerk deed voor de motor die uiteindelijk zou uitgroeien tot de 1.000cc MV Agusta F4.

En toen dook nummer 2 toch op
Lezen we het verhaal van Bonhams erop na, dan blijkt dat het hier zou gaan om een motor die nog in handen was van de voormalige uitgever van Maxim en MotorWeek2 en waarbij ook een heleboel correspondentie met de fabriek in Varese hoort. Bonhams vermeldt er overigens meteen bij dat dit niet overeenstemt met het verhaal dat ze in 2013 vertelden toen de oorspronkelijke racemotor werd verkocht, inclusief de complete geschiedenis en een hele lading reservestukken. Toen dacht men immers dat er slechts één volledige motor was, en nu duikt er dus een tweede op. Al staat dat nog ter discussie.
Expert aan het woord
Ben Walker, expert bij Bonhams: “Op de carters van de motor die nu geveild wordt is duidelijk een serienummer ingeslagen dat eindigt op R1 en dat verder identiek is aan dat op de motor uit de veiling in 2013. Bovendien bevestigd de correspondentie tussen Maxim en MV Agusta dat er sprake is van meerdere motorfietsen.”
Via het team dat destijds met de MV Agusta’s racete, horen we echter een ander verhaal. Volgens hen gaat het immers om een showmodel dat in die periode bij uitgeverij MetaMedia stond, de toenmalige hoofdsponsor. Het frame zou nooit gediend hebben voor de racemotoren, net zoals het standaard kuipwerk, de kabelboom, de injectie en tal van andere stukken. Ook over het motorblok bestaat discussie en het staat vast dat deze motor dus niet te vergelijken valt met de racemotor van het team die in 2013 geveild werd en waarvan vaststaat dat deze alle races in 2002 meedeed.
Zelf een bod wagen?
Hieronder vind je twee fotogalerijen terug, eentje van de motor die nu verkocht wordt en eentje van de motor met uitgebreid gedocumenteerde racegeschiedenis. Ook de complete racegeschiedenis voegen we voor de volledigheid onderaan toe. Wie zelf een bod wil wagen, kan zondag terecht op de ZouteGP. Wees gewaarschuwd: de schatting voor deze motor bedraagt €20.000 tot €25.000, gebaseerd op de bijna €30.000 waarvoor de eerste motor in 2013 verkocht werd. Of die prijs fair is gezien de voorgeschiedenis van beide motoren, mag u zelf beoordelen. Het staat vast dat het gaat om een (bloedmooi) stukje Belgische racegeschiedenis.






























En de motor die in 2013 verkocht werd:













This MV prototype’s 2001 competition record is as follows:
Le Mans 24 Hours (898cc engine) Ellison/Casaer/Scheers: finished but not classified
Brands Hatch (898cc engine) Casaer/Scheers: 10th overall, 1st in class
Brno 6 hours (898cc engine) Casaer/Scheers: 20th overall after technical problems
Nürburgring (998cc engine) Casaer/Daemen: 1st in class
Spa Francorchamps 24 Hours (998cc engine) Casaer/Scheers/Cornwell: DNF caused by a broken radiator and overheating
Oschersleben 24 Hours (998cc engine) Ellison/Casaer/Scheers: DNF
Bol d’Or 24 Hours (998cc engine) Ellison/Casaer/Scheers: DNF
In 2002 all races were contested using the same 952cc engine that is still in the machine today:
Le Mans 24 Hours (Casaer/Pister/Schildermans): 32nd
Spa Francorchamps 24 Hours (Casaer/Pister/Schildermans): 7th
Oschersleben 24 Hours (Casaer/Pister/Schildermans): 5th
Bol d’Or 24 Hours (Casaer/Pister/Schildermans): DNF after crash



